אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ליידי צוקרברג צילום: אי פי איי

ליידי צוקרברג

מה שהתחיל כרשת חברתית פרטית למעריציה של ליידי גאגא יכול להסתיים בשינוי התחום כולו: חברת Backplane, שהזמרת היא אחת מבעליה, תאפשר לכל אחד ליצור רשת חברתית משל עצמו, ואפילו להרוויח מזה

23.06.2014, 09:06 | נמרוד צוק

בין הרגליים של שחקניות הענק במדיה החברתית - פייסבוק, טוויטר, פינטרסט, טאמבלר, לינקדאין ואינסטגרם - מסתובבת עוד רשת חברתית שרוב הגולשים לא שמעו עליה, אבל עשויה להפוך לדבר הבא.

לפני שנתיים, בקיץ 2012, הקימה ליידי גאגא את littlemonsters.com, רשת חברתית פרטית עבור מעריציה, ששילבה בין פוסטים גרפיים נוסח פינטרסט, דיונים שמזכירים את טוויטר, תגיות ועוד אלמנטים שמוכרים מרשתות חברתיות אחרות. החברה שבנתה ומפעילה את הרשת, Backplane (שגאגא היא אחת מבעלי המניות העיקריים בה ויועצת לדירקטוריון), מאיימת כעת לשנות את חוקי המשחק בתחום: היא מתכוננת להשקת פלטפורמה ליצירה עצמאית של רשתות חברתיות פרטיות, בדיוק כמו זו של גאגא, על ידי כל משתמש שיחפוץ בכך - צעד שיציב אותה בתחרות ישירה עם דפי המעריצים והקבוצות של פייסבוק, אבל גם עם כמה קלפים שמארק צוקרברג לא מציע.

מתוך littlemonsters.com, הרשת החברתית הפרטית של גאגא מתוך littlemonsters.com, הרשת החברתית הפרטית של גאגא מתוך littlemonsters.com, הרשת החברתית הפרטית של גאגא

מרוויחים מכל חבר

במקור הרשת החברתית של גאגא לא זכתה ליותר מדי תשומת לב, אבל המעריצים תחזקו בה קהילה פעילה. ההצלחה הביאה ל־Backplane לקוחות נוספים - אמנים כמו גאנז אנד רוזס, מותגי ענק כמו נייקי, רשת המגזינים "קונדה נסט" והמשחק הפופולרי מיינקראפט - כולם ביקשו להיעזר בטכנולוגיה של החברה כדי להקים רשתות חברתיות פרטיות למעריצים וצרכנים. קוקה־קולה, למשל, הקימה רשת מיוחדת לאספנים של בקבוקי קולה ישנים.

Backplane, שגייסה כ־13 מיליון דולר מקרנות הון סיכון בולטות, מתכוננת כיום להשקת הדבר האמיתי: פלטפורמה פתוחה שמציעה לכל אחד לבנות רשת חברתית פרטית. בשונה מפייסבוק, שמשאירה את כל ההכנסות ממכירת פרסומות בכיס שלה, Backplane תאפשר גם למקימי הקהילות להרוויח מגביית דמי מנוי או מכירת שטחי פרסום.

סקוט האריסון, מנכ"ל החברה, אמר כי הוא מאמין בהחזרת הכוח לידי המארגנים - לא רק מותגים גדולים אלא גם קבוצות ספורט, מוזיקאים, ארגונים שעוסקים בפעילות התנדבותית או מועדוני הופעות.

ליידי גאגא. המעריצים המשיכו לתחזק קהילה פעילה, צילום: אי פי איי ליידי גאגא. המעריצים המשיכו לתחזק קהילה פעילה | צילום: אי פי איי ליידי גאגא. המעריצים המשיכו לתחזק קהילה פעילה, צילום: אי פי איי

הפלטפורמה, שתושק ברבעון הקרוב, אולי עדיין קטנה יחסית לפייסבוק, אבל המיאוס הגובר של מנהלי הקהילות מהשליטה המוגבלת שניתנת להם וההאטה בפופולריות של פייסבוק בקרב קהל צעיר עשויים לשחק לטובתה.

תחרות אכזרית

הרעיון של Backplane אינו חדש, ויש כמה חברות שעושות דברים דומים. עם זאת, הגרסה החדשה של Backplane תנסה לתת פתרון מודרני בפיצ'רים כמו תקשורת סביב אירועים חיים, גמישות מקסימלית בעיצוב הגרפי וכלים לניתוח סטטיסטיקות השימוש. מלבד מינויים ושטחי פרסום, תציע הפלטפורמה דרכים ליצירת הכנסות וגיוס כספים, כמו קמפיינים למימון המונים ואפשרות להקמת חנות מרצ'נדייז.

"מי ששולט בתכנים יכול לנתב את האנשים שמתעניינים בתוכן שלו לפלטפורמה שמתאימה לו, ואם הוא יכול להביא 10,000 איש לאתר אין סיבה שלא נתחלק בהכנסות שהם מייצרים", אמר האריסון. התחרות שמולה תתמודד Backplane אכזרית והאתגר יהיה עצום, אבל אם תצליח, ייתכן שסוף סוף נראה שינוי מרענן במפת הרשתות החברתיות.

תגיות