אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גשר לונדון קם לתחייה

גשר לונדון קם לתחייה

בתי קולנוע, פאבים, גלריות ואפילו דירות מגורים הוקמו מתחת ל־10,000 גשרי הרכבות ברחבי לונדון כדי לנצל עוד פיסת נדל"ן יקרה

23.06.2014, 10:02 | יואב בורנשטיין

לצפות בסרט כשמעליך חולפות רכבות זו אולי לא צורת הבילוי המועדפת על רוב האנשים, אבל בלונדון החיים בשיתוף עם רכבת בקומה העליונה הם עניין שבשגרה לרבבות בני אדם. רוב הרכבות העיליות בלונדון נוסעות על גשרים שמוגבהים מעל פני האדמה, כדי שהולכי רגל ומכוניות יוכלו להסתובב בעיר ללא הפרעה.

בנייתם של הגשרים הללו עוד במאה ה־19 יצרה סוג נוסף של חלל שעובר בימים אלה שדרוג משמעותי. הגשרים נתמכים על ידי קשתות ומתחת לקשתות נמצאים חללים סגורים.

לא רק פנצ'ריות

חסרונם היחיד (והגדול, יש לציין) הוא שחולפות מעליהם רכבות רועשות מדי כמה דקות. היתרון הוא קרבה, ברוב המקרים, לתחנת הרכבת. מבחינה נדל"נית, החללים האלה היו עד לשנים האחרונות בתחתית שרשרת המזון ושימשו בעיקר כשטחי אחסון, סדנאות של בעלי מלאכה ומקומות שהומלסים התגנבו אליהם כדי לישון.

הזינוק במחירי הנדל"ן בלונדון, שהם כיום מהגבוהים בעולם, שינה את יחסי הכוחות. קשתות הרכבת, בעיקר אלה שבמרכז העיר, הפכו משטח מוקצה לסחורה לוהטת.

נטוורק רייל, החברה הממשלתית המחזיקה בתשתיות הרכבת, היא גם המשכירה הגדולה ביותר בבריטניה של שטחים לעסקים קטנים ובינוניים.

בלונדון בלבד קיימות 10,000 קשתות רכבת, שבכל אחת מהן אפשר להקים בית עסק, והתפוסה בהן כמעט מלאה. היום מדובר לא רק בסדנאות דוגמת פנצ'ריות, אלא גם בבתי קולנוע, פאבים, חדרי כושר, קירות טיפוס ואפילו דירות מגורים.

פאב מתחת לגשר בקמדן טאון. לא רק מקום מסתור להומלסים, צילום: איוון מונרו פאב מתחת לגשר בקמדן טאון. לא רק מקום מסתור להומלסים | צילום: איוון מונרו פאב מתחת לגשר בקמדן טאון. לא רק מקום מסתור להומלסים, צילום: איוון מונרו

הליכה לאורך אחד הגשרים באזור לא אטרקטיבי במיוחד של לונדון מגלה גם שם בתי עסק שמוכנים להיות השכנים של הרכבת מלמטה.

אחד מהם הוא המשרד של חברה שמייצרת ארוחות בוקר בריאות ("אנחנו כאן, תדפקו חזק בדלת", מבהיר השלט בכניסה), חנות לחומרי אמנות, חדר כושר ואפילו אולפן הקלטות וחזרות ללהקות פאנק.

אחד החללים החדשים והמפורסמים האלה הוא גלריית הוקסטון ארצ'ס, שנמצאת מתחת למסילת הרכבת של תחנת הוקסטון, בחלק המזרחי של העיר שנחשב לטרנדי. החלל הגדול והנקי, שמחולק לשני חדרים וכולל גם חצר פרטית, משמש להצגת תערוכות.

דידאר ראיין, אדריכל אוסטרלי־בריטי אמיץ במיוחד, לקח את הטרנד הזה צעד אחד קדימה. הוא בנה לעצמו ולאשתו בית בן 3 חדרים וסטודיו מתחת לגשר של רכבת סאות'ארק שבדרום לונדון. האתגר העיקרי היה כמובן לבודד את הדירה מהרעש ומהרעידות.

חומרים סופחי רעש

לשם כך הוא השתמש בגומי ובחומרים נוספים שיוצרים בידוד אקוסטי, וכן במכשירים ש"סופחים" את הרעש. מה לא עושים בשביל לישון בשקט. למעשה, הלונדונים הוכיחו שהם יכולים למצוא פתרונות יצירתיים: ממגורים בסירות ועד לסקווטינג חוקי. לא מן הנמנע שבעתיד יבחרו יותר אנשים להתגורר מתחת לגשרים, ולהתעורר בכל בוקר לקולות שקשוק הרכבת.

תגיות