אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קיפול שורש צילום: יוסי צבקר

קיפול שורש

תערוכת "קיפולים" במוזיאון חולון, שבה מוצגת העבודה של מאירי, מנסה לגשר בין מסורת וחדשנות

02.07.2014, 08:59 | טלי שמיר

"אנו חיים כיום בחברה פרומה הסובלת מתוצאותיו של משבר כלכלי חמור", כותבת חוקרת העיצוב לי אדלקורט בקטלוג התערוכה "קיפולים", שתוצג במוזיאון חולון עד 25 באוקטובר וכוללת גם מעבודותיו של מאירי. "הגיע הזמן לאסוף את השברים ואת שאריות צריכת היתר ולהטליא מהם שמיכה בעלת משקל, תוך שימוש ביצירתיות שלנו, כדי לתפור כסות המייצגת חזון אחד בעל אינספור גוונים".

תיק של איסי מיאקה תיק של איסי מיאקה תיק של איסי מיאקה

אדלקורט ההולנדית, חוקרת עיצוב וחזאית הטרנדים המשפיעה ביותר בעולם כיום, כבר אצרה ב־2011 תערוכה במוזיאון חולון. "שתי התערוכות הן שני שלבים באבולוציה של העיצוב", אומרת ל"באזז" גלית גאון, האוצרת הראשית של המוזיאון: "התערוכה הקודמת, 'פוסט פוסיל', עסקה בתחילתו של המשבר בעולם העיצוב ובעולם בכלל, ובחנה את המעצבים ש'חוזרים לתקופת האבן'. בתערוכה הנוכחית, 'קיפולים', אנחנו מדברים על המלאכות שהתפתחו רגע אחרי תקופת האבן. את האבן אנחנו מייחסים לנרטיב של הציידים; האריגה והתפירה שקשורות לטיפול בטקסטיל שייכות לצד המלקט של האנושות, המשמר. האנשים והנשים שעסקו בצד הזה של התרבות היו אלו ששימרו לאורך ההיסטוריה את הזיכרונות שלנו. הם בעצם משמרי התרבות, לעומת הציידים שעסקו בהישרדות הפיזית.

כיסא של מרסל וונדרס כיסא של מרסל וונדרס כיסא של מרסל וונדרס

"השאלה של מסורת מול חדשנות היא שאלת מהות בעיניי. בעיקר כשאנחנו מבינים שהאנשים ששימרו את המסורות האלה נעלמים. אנשים מעדיפים לזרוק ולא לתקן: עוד רגע וחצי לא נדע להטליא חור בגרב, לתפור כפתור, לתקן פנצ'ר. אנחנו נהנים מהקידמה, אבל לא מסתכלים על מה קורה בעולם. אחד התפקידים של עולם העיצוב הוא להסתכל למקום הזה ולומר 'בואו נשמר לפחות חלק מהדברים האלה'. אולי צריך ללמד ילדים בבית הספר לתקן כפתור, ולתקן כיסא, ולצבוע קיר, ולאפשר להם חיים פעילים עם אחריות בתוך הסביבה. אני לא מדברת על מה שפעם כונה 'מלאכת יד', אלא על היכולת שלנו לגדל אזרחים פעילים, חושבים ועושים".

 

כורסה של האחים בורולק כורסה של האחים בורולק כורסה של האחים בורולק

   

מה מביא מישהי בקנה מידה של אדלקורט לאצור תערוכה בישראל?

"אחרי התערוכה הקודמת היא אמרה לי 'אנחנו חייבות לעשות משהו יחד'. מה שעניין אותה זה הדיון, או השיחה המילולית־תיאורטית, שמתקיים בעולם העיצוב הישראלי, שבו מעצבים שואלים שאלות ומטילים ספק הרבה לפני שהם מתחילים לעשות סקיצות. זה מקום מאוד מיוחד לאוצרים שמגיעים מהעולם. יש לנו משהו מאוד ייחודי ומעניין ומאוד בינלאומי. לכן אני שמחה בכל פעם מחדש שאנחנו יכולים לקשור את המעצבים הצעירים לעולם הבינלאומי שלו הם שייכים, ולא להציג אותם בנפרד רק כי הם גרים פה".

"קיפולים" כוללת עבודות של כ־60 מעצבים מהארץ ומהעולם. במרכז התערוכה תעמוד".5 132", קולקציה פורצת דרך של המעצב היפני איסי מיאקה. "זו קולקציה שהושקה ב־2010 ולא הוצגה לפני כן באף מוזיאון", מספרת גאון. "יש בה תמצית של העבודה של מיאקה. האיכויות הפיסוליות של הבגדים בה מאוד מרגשות ומזכירות שכדי להגיע להישגים, לפעמים דרוש מהלך מאוד גדול של פיתוח, ומהלך קטן של מאמץ חומרי".

תגיות