אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביהמ"ש: לבחון מחדש בניית קניונים בפרברים צילום: ענר גרין

ביהמ"ש: לבחון מחדש בניית קניונים בפרברים

סוחרים בראשל"צ הגישו תביעה נגד הקמת קניון עזריאלי בטענה כי הוא יפגע בעסקיהם. ביהמ"ש הורה לדון בסוגיה העקרונית במועצה הארצית

25.06.2014, 08:35 | יעל דראל

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה תצטרך בקרוב לדון באופן חריג בתוכנית בניית הקניון החדש של קבוצת עזריאלי בראשון לציון. הסיבה: בית המשפט המחוזי מרכז־לוד, בשבתו כבית המשפט לעניינים מינהליים, קבע כי אף שהתוכנית כבר אושרה על ידי הוועדה המחוזית, יוכלו מתנגדיה להגיש ערר למועצה הארצית לתכנון ולבנייה, על רקע שאלות עקרוניות שהתוכנית מעלה בנוגע להקמת קניונים בפרברי הערים.

קראו עוד בכלכליסט

המתנגדים לבניית הקניון, מרביתם בעלי עסקים מראשון לציון ומנס ציונה - הטוענים כי הקניון החדש יפגע קשות באזורי המסחר הוותיקים באזור -צפויים להגיש את הערר בעוד כשבוע.

קניון עזריאלי המוקם בדרומה של ראשון לציון. השופט המליץ כי הכרעת המועצה הארצית תינתן לפני מתן היתר הבנייה, צילום: ענר גרין קניון עזריאלי המוקם בדרומה של ראשון לציון. השופט המליץ כי הכרעת המועצה הארצית תינתן לפני מתן היתר הבנייה | צילום: ענר גרין קניון עזריאלי המוקם בדרומה של ראשון לציון. השופט המליץ כי הכרעת המועצה הארצית תינתן לפני מתן היתר הבנייה, צילום: ענר גרין

הגעתה של תוכנית בניית הקניון למועצה הארצית - שעלותה נאמדת בקבוצת עזריאלי בכ־450 מיליון שקל - נחשבת לחריגה. תוכניות אלו מקודמות ומאושרות על פי רוב בוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה, כפי שגם תוכנית זו קודמה עד כה, ואולם, פסק הדין המפתיע שניתן לפני כשלושה שבועות על ידי בית המשפט קובע כי ניתן יהיה להגיש ערר למועצה הארצית כדי לבחון באופן עקרוני את ההשלכות של קניון רחב ממדים על פיתוחן של ערים.

תוכנית הקניון החדש של קבוצת עזריאלי, המשתרעת על פני שטח של כ־30 דונם באזור החניון של תחנת הרכבת ראשונים של ראשון לציון, ממוקמת בגבולה הדרומי של ראשון לציון ובגבולה הצפוני של נס ציונה. התוכנית כוללת שני מגדלים שבהם שטח בנוי בהיקף של כ־37 אלף מ"ר - המתחלקים בין 12,500 מ"ר שטחי מסחר וכ־24 אלף מ"ר שטחי משרדים.

החלטת בית המשפט, בראשות השופט יעקב שינמן, ניתנה לאחרונה במסגרת תביעה שהגישו בעלי עסקים בראשון לציון ובנס ציונה נגד הפרויקט, באמצעות עו"ד נעמי וייל ועו"ד אלימלך קריסטל. תביעה זו, שאינה ההליך המשפטי הראשון שמוגש נגד הפרויקט, הוגשה במסגרת מאבק נרחב שמנוהל כבר כמה שנים נגד הקמתו של קניון עזריאלי החדש.

בהכרעת הדין התייחס השופט יעקב שינמן בעיקר לסוגיית הפיתוח המסחרי של שולי העיר, לעומת מרכזה הוותיק, וכתב: "עומדת לדיון שאלה חשובה בעלת השלכה ארצית בקשר לגורלם של מרכזי הערים לעומת פיתוח פרברי הערים, באמצעות בניית קניונים רחבי ממדים, וזו שאלה עקרונית ורחבה, המלווה ברגישות ציבורית. אני סבור כי על המועצה הארצית לבחון את השאלה ואת האיזון הנכון גם בעיר כמו ראשון לציון לגבי היחס הנכון של בניית קניונים סביב העיר, לעומת האפשרות שבנייה מסיבית שכזו לא תביא לגסיסה אטית של המרכז הוותיק של העיר".

עניין נוסף שאליו התייחס השופט שינמן נוגע למתן היתרי הבנייה לקניון החדש: על פי המצב כיום, הוועדה המקומית ראשון לציון כבר העניקה לפרויקט את היתר החפירה והדיפון, אך טרם העניקה לו את היתר הבנייה. בפסק הדין השופט ממליץ כי הכרעת המועצה הארצית תגיע בטרם יינתנו ההיתרים.

מקבוצת עזריאלי נמסר כי "שופט המחוזי דחה את כל טענות העותרים נגד הפרויקט, למעט מתן אפשרות לעותרים לפנות למועצה הארצית לתכנון ולבנייה בסוגיה מסוימת. אם תוגש פנייה למועצה הארצית, נבחן את הפנייה ונגיב בהתאם".

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
התנגדות מטומטמת
בכל הערים המפותחות באירופה יש מרכז עיר חזק עם חנויות ברמה מאוד גבוהה, לצד לא מעט מרכזי קניות גדולים/קניונים בשולי העיר. איך זה מצליח שם? ופה לא מצליח? כי רוב העסקים/חנויות במרכזים ההסטוריים של הערים כאן הם ברמה מאוד נמוכה. למשל במרכז ראשון לציון רוב החנויות עדיין לא יצאו מהקונספט של שנות ה 80/90, מוכרים סחורה סוג ג ונראות כמו מחסן במקרה הטוב. אז עדיף להגיש תביעה על מנת למנוע בנייה של חנויות מודרניות ונוחות עם רמת שירות סבירה, במקום קצת להתאמץ, להתחדש, לתת שירות טוב ולמשוך לקוחות. יש מישהו שלא עבר במרכזי הערים הללו (נס ציונה וראשון) ולא נגעל? אז מה הקשר לבניית קניון בשולי העיר? הלקוחות בסופו של דבר ילכו לאן שיקבלו חויית קנייה טובה יותר. הבעיה שחנויות במרכזי הערים לא מסוגלות לעמוד בתחרות.
יוסי , ראשון לציון  |  25.06.14