אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלי משרדים וצ'ק־אין, איזיג'ט הבריטית כבשה את אירופה

בלי משרדים וצ'ק־אין, איזיג'ט הבריטית כבשה את אירופה

חברת הלואו קוסט הנהיגה חיסכון אובססיבי בעלויות, אבל מנסה גם לתת לנוסעים חוויית טיסה רגילה, רק עם מושבים ועגלות מזון קלים יותר - כדי לחסוך בדלק. בכירה באיזיג'ט לכלכליסט: "אחרי שאנשים טסים איתנו, הם מופתעים לטובה"

25.06.2014, 13:58 | יואב בורנשטיין, לוטון

חברת התעופה איזיג'ט העלתה לפני כמה חודשים פרסומת קולעת במיוחד.

קראו עוד בכלכליסט

הפרסומת, "דור האיזיג'ט", הראתה סוגים שונים של אנשים, מילד מרוח בקרם הגנה, דרך תרמילאי ועד איש עסקים בחליפה, בשדה התעופה או ביעדי חופשה שטופי שמש. כדרכן של פרסומות, גם זו היתה מוגזמת ומתקתקה, אבל היה בה גם משהו מדויק.

חברות התעופה הזולות הצליחו לשנות את השוק עד כדי כך שהן יצרו דור של אנשים שטס רק אצלן, מבלי להביא בחשבון את חברות התעופה המסורתיות במהלך ההזמנה. הלקוחות האלה, כמו גם הפרסומת, אינם מתמקדים בחוויה של הטיסה, שברוב המקרים אינה נעימה במיוחד, אלא במחיר הנמוך וביעד.

גם למנהלת אין משרד

איזיג'ט היא חברת התעופה הזולה (מה שמכונה לואו קוסט) השנייה בגודלה באירופה, אחרי ריינאייר האירית. היא פועלת משדה התעופה לוטון שנמצא כשעה נסיעה ברכבת ממרכז לונדון.

חצי השנה האחרונה היתה טובה לאיזיג'ט. היא הפסידה פחות ממה שצפו התחזיות (53 מיליון ליש"ט). חברות תעופה מפסידות בדרך כלל בחודשי החורף ומרוויחות בחודשי הקיץ העמוסים יותר. ריינאייר המתחרה הזהירה כי בסוף שנת הכספים תדווח על ירידה ברווחים - הראשונה זה חמש שנים. אפילו מנכ"ל ריינאייר השנוי במחלוקת, מייקל אולירי, הודה שלחברה שלו יש מה ללמוד מאיזיג'ט. ריינאייר נודעת לשמצה בגלל שירות לקוחות גרוע ויחס לנוסע כ"שבוי" שלה במהלך הטיסה. בחודשים האחרונים החברה מנסה לשפר את השירות. באיזיג'ט, לעומת זאת, חוויית הטיסה קרובה יותר לזו של חברת תעופה רגילה.

רכיב מרכזי נוסף בהצלחה של איזיג'ט הוא חיסכון אובססיבי בעלויות. זה מתחיל מהיעדר המשרדים במטה החברה (לאף אחד מהעובדים, כולל המנכ"לית, אין משרד) וממשיך בצ'ק־אין בשדה התעופה (בהרבה מקרים הוא בכלל לא קיים, הכל מתבצע באינטרנט).

"אנחנו ממלאים את המטוסים שלנו כמעט לחלוטין בכל טיסה", מסבירה סופי דקרס, מנהלת השוק הבריטי באיזיג'ט, בראיון ל"כלכליסט". "העלות של הטסת מטוס היא קבועה. ככל שיש עליו יותר נוסעים העלות מתחלקת בין יותר אנשים, וזה מיתרגם למחיר נמוך יותר".

במהלך הראיון, שמתקיים בחדר ישיבות במטה של איזיג'ט בלוטון, האור נכבה מדי עשר דקות. "צריך לשים עוד כסף במכונה", אומרת דקרס בחיוך, ומבטיחה שמדובר בתקלה במתג ובאיזיג'ט לא חוסכים גם על האורות במשרד.

סופי דקרס. מנהלת השוק הבריטי באיזיג סופי דקרס. מנהלת השוק הבריטי באיזיג'ט: "הדבר החשוב ביותר ללקוחות העסקיים הוא מהירות. אז צריך לברר איך מקצרים הליכים בכל המקומות שבהם הם עומדים בתור ולגרום להם לנצל את הזמן ביעילות" סופי דקרס. מנהלת השוק הבריטי באיזיג

"באיזיג'ט אתה מקבל בדיוק את אותו הדבר כמו בחברות אחרות", אומרת דקרס. "מושב משלך שמוקצה מראש, חוויה טובה בשדה התעופה. יש לנו אותו מספר אנשי צוות כמו לחברות תעופה אחרות. אני יכולה להבין אנשים שאומרים: 'איך אתם יכולים להיות כל כך זולים מבלי לפגוע בלקוח?'. אבל למעשה, אנחנו מצליחים לעשות את זה על ידי חיסכון בתחומים יותר טכנולוגיים שבהם העלות גבוהה. דלק הוא העלות הגבוהה ביותר שלנו אז לכל חיסכון קטנטן בדלק יש השפעה גדולה".

לפי סקר של איזיג'ט, 95% מהנוסעים שטסו עם החברה יטוסו איתה שוב. "לפני שאנשים טסים איתנו יש להם תפיסה לגבי איך זה הולך להיות, אבל אחרי שהם טסים איתנו התפיסה שלהם יותר חיובית. הם מופתעים לטובה", אומרת דקרס. החברה גם מחליפה בהדרגה את מטוסי האיירבוס A319 שלה לדגמי A320 גדולים וחדשים יותר, מה שחוסך לה כ־8% בעלויות.

בחצי השנה האחרונה, מספרת דקרס, איזיג'ט חסכה יותר ממיליון ליש"ט על ידי התקנת מושבים קלים יותר במטוסים. היא גם מתקינה כנפונים (הארכה של הכנפיים באלכסון כלפי מעלה) כדי להפוך את המטוסים לחסכניים יותר בדלק, ומשתמשת בעגלות קלות יותר להגשת הארוחות.

אחד הנתונים המפתיעים בתוצאות הכספיות של איזיג'ט שפורסמו בחודש שעבר היה עלייה של 8.5% במספר הנוסעים העסקיים לעומת עלייה של 4% במספר הנוסעים בסך הכל. בתחום הזה איזיג'ט הולכת על חבל דק: היא שומרת על תדמית של חברה זולה, אבל מתעדפת לקוחות עסקיים שמוכנים לשלם יותר על כרטיס ועל שירותים נלווים. החברה מוכרת ללקוחות עסקיים כרטיסים עם מועדי טיסה גמישים יותר. היא נותנת להם מושבים טובים יותר (עם יותר מקום לרגליים) ועלייה מהירה יותר למטוס. דקרס היתה אחראית על האסטרטגיה הזו לפני כניסתה לתפקידה הנוכחי. "הדבר החשוב ביותר ללקוחות העסקיים הוא מהירות. אז צריך לברר איך מקצרים הליכים בכל המקומות שבהם הם עומדים בתור ולגרום להם לנצל את הזמן ביעילות".

עיכובים וביטולים

באיזיג'ט בהחלט יודעים לתקתק עניינים. כותב שורות אלה הצליח להגיע משער ההמראות בשדה התעופה לוטון אל אזור הדיוטי פרי בתוך כרבע שעה. הצ'ק־אין לטיסה התבצע באינטרנט וכרטיס העלייה למטוס הורד לאפליקציה סלולרית ללא שימוש בנייר (נוסעים בנתב"ג עדיין צריכים להדפיס את הכרטיסים). מצד שני, בטיסות אחרות באיזיג'ט היו עיכובים וביטולים.

דקרס אומרת שבשלב הזה אין בכוונת החברה להוסיף טיסות מתל אביב ליעדים אחרים (היא טסה כעת לבריטניה, לשוויץ, לגרמניה ולאיטליה). היא כן מעוניינת להגדיל את תדירות הטיסות מנמל התעופה גאטוויק, שנמצא מדרום ללונדון, לתל אביב. היא רוצה גם לטוס מתל אביב לפריז, בין היתר בגלל האוכלוסייה היהודית הגדולה בעיר, אבל הרגולטור בצרפת לא מאפשר זאת בינתיים.

"יקר לנו לטוס לאילת"

"כשאיזיג'ט טסים ליעד מסוים זה כמו לסמן עליו 'וי'", אומרת דקרס בהתייחס לטיסות לישראל. "בריטיש איירווייס, לעומת זאת, טסים לכל העולם. הם יטוסו ליעדים בטוחים וגם ליעדים לא בטוחים. אנשים חושבים: 'אם איזיג'ט טסים לשם, זה חייב להיות מקום טוב לטוס אליו'. אנשים שוקלים מחדש את ישראל בכלל ואת תל אביב בפרט כיעד לחופשה".

מה לגבי טיסות מאירופה לאילת?

"בחנו את זה בכמה הזדמנויות ודיברנו עם מלונאים שם. אם להיות כנה, זה די יקר עבורנו לטוס לאילת. בשביל יעד לחופשה, יש לנו עדיין יותר הזדמנויות שקרובות הביתה, כמו איי יוון וצפון אפריקה, ושם אנחנו מתרחבים בימים אלה. היתרון בלטוס לתל אביב הוא שיש שם שילוב של יעד לחופשה ויעד עסקי. זה שילוב שלא קיים באילת".

המתחרה הנוספת של איזיג'ט, בנוסף לריינאייר, היא חברת Norwegian Air Shuttle, שנחשבת לחברת הלואו קוסט השלישית בגודלה באירופה. בניגוד לריינאייר, נורוויג'ין טסה לישראל. הצי שלה חדש יותר מזה של איזיג'ט, אך היא איננה טסה מישראל לאותם היעדים שאליהם טסה איזיג'ט בטיסות ישירות. בניגוד לאיזיג'ט, נורוויג'ן מספקת אינטרנט אלחוטי בחינם בטיסותיה. איזיג'ט איננה מתכננת להוסיף את השירות הזה בקרוב. "דיברנו עם לקוחות ושאלנו אותם אם הם רוצים אינטרנט בטיסה", מספרת דקרס, "חלק אומרים שכן ואחרים, בעיקר נוסעים עסקיים, אמרו שזה הזמן היחיד שבו אף אחד, כולל אלה מהמשרד, לא יכולים ליצור איתם קשר. הם יכולים לישון, לקרוא או לעבוד אם זה מה שהם רוצים, אבל לא מפריעים להם כל הזמן. בעולם שבו אנחנו חיים, אנשים יודעים להעריך את האסקפיזם הזה".

תגיות

26 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

26.
אפשר לתפוס מחיר נמוך ככל שמזמינים מוקדם יותר. בדר"כ המחיר עולה עם התפוסה. הטריק: תכנון.
הדרך להסתכל על מבנה המחיר: בחברות סדירות משלמים עבור הכל מראש, לדוגמא - מזוודה. אם לא תיקח מזוודה - עדין שילמת עבורה. באיזיג'ט אתה יכול לבחור עם או בלי ולחסוך בהתאם. כך גם לגבי יתר מרכיבי המחיר.
א  |  27.06.14
25.
איזיג׳ט התעללו באישתי ובי עבור תוספות הזויות
פעם ראשונה ואחרונה שאני טס עם החברה הזו. יעשו הכל בכדי לסחוט מהנוסעים שלה עוד כמה יורו והכל בטענות הזויות.בחזרה מבאזל לארץ התעקשו שאשלם 60 יורו !! תוספת תשלום עבור מזוודה קטנה שנכנסת בתא מעל המושבים. לא עזרו לי כל ההסברים שלא היתה מבחינתם שום בעיה להעלות 5 מזוודות כאלה בטיסה מתל אביב לברזל. לבסוף לא היתה לי ברירה והשארתי את המזוודה ריקה בטרמינל בבאזל והעברתי את תכולתה לשקית ניילון. זאת החברה שחרטה על דגלה את המושג ״שירות״. ממש גועל נפש.גם שירות הלקוחות שלהם מתנהג כמו דיילי הקרקע ומתעלל בפונים אליו.
רובין , רמת השרון  |  26.06.14
24.
רש'ת מוציאים ת'מייץ לטסים מטרמינל 1 "כי לא שילמו מחיר מלא" על שרותי שדה.
כדאי לבדוק את היחס שמקבלים נוסעי ה"לו קוסט" בטרמינל 1. רש'ת מוציאים ת'מייץ לטסים מטרמינל 1 "כי לא שילמו מחיר מלא" על שרותי שדה. ברוב שדות התעופה הגדולים באירופה ניתן להוציא בורדינג קארד מהבית או ממסוף בשדה, מזוודה על המסוע והיידה לשער היציאה. בנתב'ג עוברים 200 פקידים, בודקים, וקרציות לפני ההגעה למעלה לטרמינל. משם באוטובוס מסריח וצפוף לטר.3 ממש דקה לפני ההמראה. הכל בכדי להרחיק נוסעים מלו-קוסט ולהחזירם בלית ברירה לידי 'החברה הלאומית'. כל מי שחכה 3 שעות בטר.1 עם ילדים קטנים יוותר על התענוג בפעם הבאה כמובן.
Stam1  |  26.06.14
22.
טס רק עם איזיג'ט למרות שכל פעם - יש "תרגיל" חדש...
לנו - קובע המחיר, שלצערי נתון למניפולציות מהירות מדי... למרות הזמנות של חודשים מראש צריך להבין את טכניקת "ניהול תימחור הכירטוס", - למשל הזמן כרטיס ושים לב למחיר, הזמן 20 כרטיסים לאותו יום - והופ - המחירים משתנים, בטל רישום ושוב זה משתנה.., ואחרי הכל - יוצא זול מכל חברה אחרת. הטיסות - בזמן, אוכל טעים מהבית, משתדל לשלוח את מטען היד בבטן המטוס - לרוב הם מציעים לנו את זה בעצמם - ואז אני עולה למטוס עם מצלמה ושקית דיוטי פרי... צ'ק-אין אינטרנטי מיותר, את ההסבר איך לעשותו קיבלתי מ"פקיד" הודי - לקח לי חצי שעה להבין... תכנת ההרשמה ורכישת ה"כרטיס" מאוד לא ידידותית - במיוחד לא למבוגרים. יש גבול דק (מאוד) בין מגמת חיסכון "חולנית" כמעט - לבין ההרגשה שמציקים ללקוח... לפעמים "מחלקת החיסכון" - היא היקרה ביותר... בעידן המיחשוב - אין בעיה לתת "יחס אישי" למי שנוסעים הרבה בחברה זו. זו בשורה טובה שעוברים למטוסים גדולים יותר - ביחוד שהמגמה למלא מטוסים, ולהוריד טיסות - ולשמור על מחירים הכי זולים, כי לדעתי המחירים עלו בשנתיים האחרונות בעשרות אחוזים.
אחי  |  25.06.14
לכל התגובות