אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חטיפת נוסעת על ידי נהג אובר הציתה מחאה ציבורית

חטיפת נוסעת על ידי נהג אובר הציתה מחאה ציבורית

הנוסעת, בת 32 מלוס אנג'לס, הייתה שיכורה והזמינה נהג דרך שירות אובר. היא מצאה את עצמה במוטל. הדבר הצית סערה תקשורתית סביב תהליך האישור ובדיקות הרקע של נהגי החברה

29.06.2014, 12:50 | אסף גלעד

נוסעת שתויה שהתעוררה במוטל בפאתי לוס אנג'לס הציתה דיון רשת עירני על בדיקות הרקע שמבצעת אפליקציית ההסעות אובר (Uber) על נהגיה. האישה בת ה- 32 דיווחה על נהג אובר מלוס אנג'לס שניצל את שיכרותה ולקח אותה ללילה בבית מלון. הנהג, ככל הנראה, לא תקף את האישה, ונעצר על ידי משטרת לוס אנג'לס.

קראו עוד בכלכליסט

אובר, אגב, התכחשה למעורבותה בפרשה וטענה כי הנהג הסיע את הנוסעת כאשר הוא "אינו בתפקיד". ההגנה הזאת, כמובן, לא סיפקה את רצון המבקרים. הנהג אמנם שוחרר מחוסר ראיות, והאישה, כך התברר, לא סייעה למשטרה ואף נעלמה כשזו ניסתה לגבות עדויות, אך המקרה הצית דיון ברשת שהגיע לשיאו בסוף השבוע האחרון.

טראביס קלאניק, מנכ"ל אובר, צילום: בלומברג טראביס קלאניק, מנכ"ל אובר | צילום: בלומברג טראביס קלאניק, מנכ"ל אובר, צילום: בלומברג

ברשת צצו עדויות על כך שתהליכי הסינון של אובר מתירנים מדי. בארצות הברית, תהליך הסינון של אובר נעשה על ידי חברה חיצונית בשם Hirease, אליה נדרשים הנהגים להזין את פרטיהם האישיים. אחד מנהגי אובר צוטט ב- Whisper כי שימש במשך שנים רבות כנהג מונית ואז וא נדרש להציג את רישומי היסטוריית הנהיגה שלו, לעבור בדיקת אלכוהול, להגיש אישורים משטרתיים על כך שהוא נטול עבר פלילי וכן למסור את טביעות האצבע שלו. באובר, הוא טען, הנהגים כלל לא נדרשים להגיש את כל אלה.  

נהג אחר כתב ב- Whisper כי הוא נכח בהזדמנויות בהן נהגים זייפו חלק מפרטיהם. אובר אמרה בעבר כי היא תתחיל לגבות עמלה בגובה של דולר אחד על כל נסיעה בכדי לשפר את רמת האבטחה של השירות - אם כי סירבה לפרט כיצד בדיוק תעשה זאת.

המטרה: UberX

 

עיקר חיצי הביקורות כנגד אובר, כולל אלה של שר התחבורה ישראל כץ מסוף השבוע האחרון, מכוונות נגד שירות UberX שהושק בארה"ב, אך טרם הושק בישראל. שירות UberX, הנחשב לשירות הפופולרי ביותר של אובר, מאפשר לנהגים פרטיים להתחרות בנהגי מוניות רשמיים ולהפוך לנהגים בתשלום בזמנם החופשי.

על פי אתר אובר, בכדי להתקבל לשירות כל מה שנדרש מנהג פרטי הוא להיות הבעלים של רכב בינוני ומעלה, בעל 4 דלתות ובמצב טוב. כמו כן, על הנהג להיות בן 23 ומעלה והלציג רשיון נהיגה פרטי וביטוח רכב. כאמור, בארצות הברית החברה גם משתמשת בשירותי החברה החיצונית Hirease לביצוע בדיקות על הנהג במאגרי המידע של המשטרה, בתי המשפט, הביטוח הלאומי ועוד. החברה אמורה לוודא כי לנהג לא יוחסו עבירות סמים, תאונות קטלניות או תאונות פגע וברח, נהיגה בשכרות, פשעים אלימים ופשעי מין, עבירות של אחזקת נשק או התנגדות למעצר.

ככל הנראה בדיקות הרקע בישראל יהיו שונות מאשר בארצות הברית - שם למשל, הנהג אינו מחויב לעבור בדיקת תקינות הרכב ('טסט'), ואילו בישראל הוא מחויב לכך. לפיכך אובר צפויה לחייב את הנהגים להוכיח כי עברו טסט. בנוסף, כץ הבהיר כי הפעלת השירות UberX בישראל ידרוש שינוי בחקיקה: "לא יתכן שתגיע חברה מחו"ל ויינתן לה אישור לפעול כאן שלא בכפוף לאותם כללים וחוקים המולים על כלל נהגי המוניות ועל כולם", אמר.

וכמו בכל העולם, גם הגעתה של אובר לישראל מחוללת מחאה חברתית, ככל הנראה מכיוונם של נהגי המוניות וחברת גט טקסי, המתחרה המובילה של אובר. דף פייסבוק בשם "גם אני נגד אובר" המגדיר את עצמו כדף המחאה הרשמי למרות שעד כה לא פרסם כל עמדה רשמית, עלה לרשת. עד כה לא הצליח לצבור כמות עוקבים משמעותית.

תגיות