אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מלחמה בין טורנדו ואלקטרה על אספקת מזגנים מיצרנית סינית צילום: ארז עוזיר

בלעדי לכלכליסט

מלחמה בין טורנדו ואלקטרה על אספקת מזגנים מיצרנית סינית

מידאה, יצרנית המזגנים של טורנדו, עברה צד עוד לפני תום החוזה ותייצר לאלקטרה. בתגובה הגישה טורנדו בסינגפור תביעה בהיקף של 27 מיליון דולר

06.07.2014, 06:58 | אורנה יפת

קרב מר מתנהל לאחרונה בין שתיים מהשחקניות המובילות בשוק המזגנים, שהגיע עד למוסד לבוררות בסינגפור. ל"כלכליסט" נודע כי אלקטרה, השחקנית הגדולה בענף, הצליחה לשים ידה על היצרנית הסינית של טורנדו - Midea.

מידאה בחרה להתנתק מטורנדו לפני תום החוזה שהיה לה עם החברה הישראלית, שאמור היה להסתיים בסוף שנת 2015. אלא שטורנדו לא נשארה חייבת והגישה לבית המשפט לבוררות בסינגפור תביעה נגד מידאה. עוד נודע ל"כלכליסט" כי טורנדו דורשת ממידאה פיצוי כספי בגובה 27 מיליון דולר, וצפויה להגיש תביעה נוספת בהיקף של 10 מיליון דולר נגד הספקית הסינית בטענה להפרת ההסכם.

קראו עוד בכלכליסט

רונן בזזי בעלי טורנדו וגרשון זלקינד בעל השליטה באלקטרה, צילום: ארז עוזיר רונן בזזי בעלי טורנדו וגרשון זלקינד בעל השליטה באלקטרה | צילום: ארז עוזיר רונן בזזי בעלי טורנדו וגרשון זלקינד בעל השליטה באלקטרה, צילום: ארז עוזיר

"נראה בכם אחראים"

מידאה, אחת היצרניות הגדולות בסין, ייצרה בעשור האחרון מזגנים לטורנדו, השחקנית השלישית בענף המזגנים בישראל. בסוף 2013, לאחר שחיזרה במשך זמן רב אחרי מידאה, הצליחה אלקטרה - שעבדה בעבר עם ספקית המזגנים OXE - לחתום על חוזה בלעדיות עם מידאה. סימן למתרחש ניתן היה למצוא כבר בדו"ח הכספי של אלקטרה ל־2013, שבו דיווחה החברה כי קיבלה אישור מיצרן סיני מוביל של מזגנים, וחתמה עמו על הסכם בלעדיות לאספקת סחורה בשנים 2014–2018.

בעלי טורנדו, האחים רונן ועודד בזזי, שכרו שלושה משרדי עורכי דין בארץ, בסין ובסינגפור לצורך הטיפול בתיק מידאה. רונן בזזי נסע כמה פעמים להונג קונג בניסיון להגיע עם מידאה לפשרה וכדי להימנע מתביעה משפטית בגובה 27 מיליון דולר; ואולם לאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע להבנות, שלח בזזי מכתב חריף לאלקטרה בסוף 2013, שבו נרמז כי טורנדו עשויה להגיש תביעה נגדה. במכתב שהגיע לידי "כלכליסט" כותבת טורנדו: "כל הסכם שחברתכם תקשור עם מידאה להפצת מזגנים בישראל עלול לגרום להפרת ההסכם בין מידאה לבין חברתנו. חברתנו תראה בכל מי שיגרום להפרת ההסכם בין מידאה לטורנדו אחראי לנזקים שייגרמו לה כתוצאה מן ההפרה, והיא תפעל למימוש זכויותיה המשפטיות בעניין זה".

אלקטרה מצדה לא נשארה חייבת. במכתב שחתום עליו מנהל חטיבת המזגנים בחברה, היא ענתה לטורנדו כי "אנו דוחים מכל וכל את האמור במכתב הן במישור העובדתי והן במישור המשפטי. במכתבך אין כל ממש ובמעשיה של אלקטרה לא נפל כל רבב".

עם השנים הצליחה טורנדו להפוך לשחקן שלישי חזק לצד אלקטרה ותדיראן. אך בענף החשמל טוענים כי בשנה האחרונה איבדה החברה מכירות ונתחי שוק. אישוש לטענה זו ניתן למצוא במצגת לשוק ההון שפרסמה לבורסה המתחרה תדיראן בתחילת יוני. לפי הנתונים, שמבוססים על דו"חות החברות הציבוריות והערכות בשוק החשמל, בשנה שעברה החזיקה אלקטרה 41% משוק המזגנים במונחים כמותיים, תדיראן ב־37% וטורנדו ב־14%. זאת לעומת נתח של 23% שבו החזיקה טורנדו ב־2011 ונתח של 16% ב־2009. כלל שוק המזגנים מוערך ב־1.5 מיליארד שקל, והוא נמצא בירידה לאחר שב־2012 עמד על 1.8 מיליארד שקל. במספר המזגנים שנמכרו נרשמה ירידה - אשתקד נמכרו 480 אלף יחידות לעומת 600 אלף ב־2012.

"יש שתי חברות ענק סיניות שמספקות ליצרנים המקומיים: GREE, שהיא ספקית של תדיראן; ומידאה, שהיתה עד כה של טורנדו ועברה לאלקטרה", מסביר גורם בענף. לדבריו, "לא ברור איך טורנדו תסתדר עכשיו, כאשר ייגמר לה המלאי שקיבלה ממידאה". הוא הוסיף כי "חלקה של טורנדו בשוק נשחק. זה נראה לא טוב לטווח הרחוק. לפי הפרסומות בטלוויזיה ניתן לקבל תחושה שהם ענקיים".

רונן בזזי. הוציא מכתב חריף רונן בזזי. הוציא מכתב חריף רונן בזזי. הוציא מכתב חריף

המערכה הזו תופסת את טורנדו בפתחה של עונת הקיץ ועלולה לפגוע לה במכירות. "אלקטרה חותרת כבר כמה שנים תחת טורנדו, ועכשיו טורנדו מפרסמת את המזגנים שלה במחירים מאוד נמוכים כדי לנסות לפגוע באלקטרה", אומר קמעונאי בענף החשמל.

"עדיין מוכרים מידאה"

כיום ממשיכה טורנדו למכור מלאים של מותג המזגנים מידאה, אך בזזי אומר כי במקום מידאה התקשרה החברה עם שלושה ספקים סינים שונים. לדבריו, "החלטתי שאני לא הולך עוד עם ספק אחד בלבד. לאחר סיום היחסים עם מידאה אנחנו מאורגנים למלאי לקיץ הקרוב, עם 120 אלף מזגנים שחלקם הגדול הוא של מידאה". בזזי מציין כי "למרות המחלוקת המשפטית מול מידאה הם ייצרו לנו מזגנים, כולל בחודש מאי האחרון, והמזגנים מגיעים בימים אלה לישראל".

את הטענות בנוגע לירידה בנתחי השוק של החברה פוסל בזזי, ואומר כי מדובר בנתונים שמסופקים על ידי גופים בעלי אינטרס. לטענתו, "טורנדו מחזיקה בשליש מענף המזגנים. לא ירדנו בנתחי השוק אף שידוע לי שיש מי שמנסה להציג את זה כך".

לדבריו, "לפני שנתיים הפסקנו לעבוד עם GFK (חברת מחקר עולמית שמסקרת את תחום החשמל על סמך מכירות בפועל של חנויות ורשתות חשמל, א"י), ולכן במצגות השונות טורנדו מוצגת בנתחי שוק הזויים שבין 12% ל־14%. בפועל נתוני המכס הסיני בנוגע למזגנים שיובאו מסין לישראל בשלוש השנים האחרונות מלמדים שטורנדו ייבאה 150 אלף מזגנים, אלקטרה ייבאה 170 אלף מזגנים ותדיראן 180 אלף מזגנים".

תגיות

45 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

45.
בעיות בכרטיס אלקטרוני
קניתי מאלמ (לא מומלץ לקנות משם) מזגן מידאה. לאחר פעילות של שנים בודדות, במזגן דלקה נורית ירוקה ומהירה ואף טכנאי לא יודע לסדר את המזגנים של מידאה באזור נהריה. כולם אומרים בעיה בכרטיס אלקטרוני, אך לאחר שמחליפים כרטיס יש בעיה אחרת במזגן. בקיצור, לא ממליץ על מידאה.
לא ממליץ על מידאה  |  13.08.20
44.
אלקטרה לכל המתלבטים למינהם. עשו לעצמכם טובה ופשוט
אלקטרה לכל המתלבטים למינהם. עשו לעצמכם טובה ופשוט תתרחקו מהחברה הזאת. התקינו אצלי מזגן לפני שנתיים. אחרי מספר חודשים כשהוא עדיין באחריות החל לפזר אויר עם ריח רע בלתי נסבל. הזמנתי טכנאי ( עדיין באחריות) פירק את המזגן, לכלך את הקיר ויצר שבר ובסוף לא הצליח לתקן כלום. הגיע אחריו אחד אחר החליף חלק ונראה היה שהסיפור נגמר. עכשיו בדיוק שנה אחרי בדיוק אותו ריח. מתקשרים אליהם והם טוענים שזה כבר לא באחריות למרות שזאת בעיה חוזרת. ביקשתי לדבר עם מנהל ורק אחרי בקשות חוזרות ונשנות חזר אלי אחד כזה בדיוק עם אותה תשובה. אחרי בקשה מהבחור שהתקין את המזגן הגיע טכנאי שטען שהבעיה היא בכלל התשתית וריח שמגיע מהביוב וזאת בעיה של הקבלן ( אלקטרה בניה...) ושאין מה שום דבר לעשות. כשאמרתי לו שבבניין 23 קומות ושלמיטב ידיעתי אין לאף אחד בעיה עם ״התשתית״ ושכל טכנאי שלהם טען שיש בעיה אחרת הוא חייך במבוכה ואמר שאין לו מה לעשות. בשורה התחתונה מזגנים עם בעיות מובנות, שירות מזעזע טכנאים לא מקצועיים וחוסר איכפתיות - שומר נפשו ירחק.
Bottle  |  17.07.16
41.
זהירות מזגני סמסונג
רכשתי 3 יח ברשת אלמ,המליצו לי על מזגן סמסונג,השתכנעתי ושילמתי לא מעט כסף יום אחרי ההתקנה,הבנתי את הטעות( מתקין מקצועי הזמנתי) פלסטיק של המזגן ברמה ירודה,מרעיש כמו טרקטור ויתרה מכך המזגן היה בשנת יצור 2011 שאני רכשתי בשנת 2013,כמובן המתנתי לטכנאי,שימו לב 5 חודשים,וגם אז לא נפתרה הבעיה ,האחריות שנה בלבד,ככה שלי לא נותר רק לתבוע את היבואן סמליין .לא להתקרב אין שירות וחלקים למזגני סמסונג
אריה אברהם , רשל״צ  |  20.08.14
לכל התגובות