אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דואר ישראל: "זמן המתנה של 10 דקות בסניפים אינו ישים" צילום: אלעד גרשגורן

בלעדי לכלכליסט

דואר ישראל: "זמן המתנה של 10 דקות בסניפים אינו ישים"

בתשובה שהגישה להמלצות ועדת רייך, טוענת חברת הדואר כי תוכל להתחייב לזמן המתנה של 20 דקות, ומבקשת כי העלאת התעריפים המפוקחים תהיה חדה יותר מזו שעליה המליצה הוועדה

07.07.2014, 17:24 | אופיר דור

במסמך המשתרע על פני 40 עמודים שהגיש דואר ישראל למשרד התקשורת בחודש שעבר מונה החברה את הסתייגויותיה מהמלצות ועדת רייך לבחינת שוק הדואר. חברת הדואר פותחת את המסמך, שהגיע לידי "כלכליסט", בציון כי הדו"ח שהגישה ועדת רייך באפריל האחרון הוא מקיף ויסודי, אך בהמשך היא תוקפת רבות מההמלצות הכלולות בו ומבקשת משרי התקשורת והאוצר להכניס שינויים מהותיים בהן.

קראו עוד בכלכליסט

כך, לדוגמה, הדואר טוען כי המלצת הוועדה ולפיה הזמן הממוצע להמתנה בתור יעמוד על עשר דקות בממוצע חודשי בכל סניף בארץ היא נוקשה מדי, יקרה לביצוע ולמעשה לא ישימה. "ככל הידוע לנו, אין לתקן כזה אח ורע בארגון דואר כלשהו בעולם או בארגון המספק שירות פנים אל פנים (להבדיל ממוקדים טלפוניים) בישראל", כותב הדואר בתשובתו.

סניף של דואר ישראל, צילום: אוראל כהן סניף של דואר ישראל | צילום: אוראל כהן סניף של דואר ישראל, צילום: אוראל כהן

הדואר מתנגד גם להמלצה של ועדת רייך לפיה הוא יפרסם באתר האינטרנט שלו, אחת לשנה, את זמני ההמתנה הממוצעים כפי שנמדדו בפועל בסניפים השונים. לפי הדואר, הטלת חובה כזו "חושפת את החברה - מיד עם אימוץ ההמלצות – לתובענות ייצוגיות מציבור הלקוחות ולהפרה מנהלית מול גורמי האסדרה". הדואר טוען כי זמן המתנה ממוצע של 20 דקות יהיה יעד בר ביצוע מבחינת החברה, כל עוד הבדיקה תיעשה בממוצע אזורי ולא עבור כל סניף בנפרד.

המלצה נוספת של ועדת רייך עליה מערער הדואר נוגעת לשירות האקספרס "דואר 24". כיום הדואר מחויב להעביר 87% מדברי הדואר בשירות זה בתוך יום עסקים אחד ו-100% בתוך שני ימי עסקים. ועדת רייך דורשת לחייב את הדואר לחלק 95% מדברי הדואר בתוך יום עסקים, כדי לפצות על המלצה אחרת שלה להפחית את ימי חלוקת הדואר הרגיל מחמישה ימים בשבוע ליומיים בלבד.

בדואר מתנגדים למחיר אחיד לחלוקת חבילות

אולם הדואר טוען כי התקן עליו ממליצה הוועדה הוא מחמיר מדי בהשוואה בינלאומית ולדברי החברה היא תתקשה לעמוד בו, במיוחד אם מספר ימי החלוקה יופחתו והדוורים לא יעברו כל יום בכל בית. הדואר טוען כי התקן לשירות צריך להיות חלוקת 88% מדברי הדואר בתוך יום אחד, ללא שינוי משמעותי מהמצב כיום.

אחד השינויים המשמעותיים ברמה הצרכנית עליהם המליצה ועדת רייך הוא לחייב את דואר ישראל לחלק חבילות עד לבית הלקוח, כפי שעושות רוב חברות הדואר בעולם. הוועדה קבעה כי חלוקת החבילות תעשה לפי תעריף אחיד לכל מקום בארץ. אולם הדואר מתנגד נחרצות להמלצה זאת, וכותב בתשובתו כי "הדרישה למחיר אחיד אינה סבירה, אין לה כל הצדקה כלכלה והיא עלולה להכניס את החברה להפסדים כספיים מיותרים". הדרישה של הדואר היא לאפשר לו לגבש מחירון דיפרנציאלי לחלוקת חבילות עד הבית בהתאם לייעד המשלוח.

אולם נראה ששני הנושאים המהותיים ביותר עבור הדואר הם שיעור העלאת תעריפי הדואר המפוקחים ומתווה פתיחת שוק הדואר לתחרות. ועדת רייך המליצה על שורה של העלאות בתעריפי הדואר, כמו לדוגמה ייקור המשלוח של מכתב במשקל עד 200 גרם מ-3.1 שקל ל-4.1 שקל, כדי להתאימם לעלויות הריאליות של החברה במצב שבו כמות הדואר הנשלח הולכת וקטנה.

אולם הדואר מעלה שורה של סיבות מדוע העלאת התעריפים צריכה להיות חדה יותר. בין השאר טוען הדואר כי הוועדה לא הביאה בחשבון שהמלצותיה בנוגע לשיפור תקני השירות כרוכות בעלויות משמעותיות לחברה, וצריכות לכן לבוא לידי ביטוי בתעריפים שגובה החברה. הדואר מבקש שהוועדה תביא בחשבון בקביעת התעריפים גם הוצאות בגובה 100-90 מיליון שקל בגין התאמת הסניפים לאנשים עם מוגבלויות.

בנוגע לפתיחת חלקים נוספים בשוק הדואר לתחרות דורשת חברת הדואר כי זו תלווה במתן כלים משמעותיים יותר עבורה כמו הסרת הפיקוח על תעריפיה. כמו כן טוען הדואר כי הפתיחה של שוק הדואר הפרטי צריכה להיעשות בצורה הדרגתית וזהירה יותר מכפי שהמליצה הוועדה.

תגיות