בלעדי לכלכליסט
הממשלה תבדוק מחדש את האישור שניתן לנניקשוילי להקים תחנת כוח
משרדי האנרגיה והמשפטים יבחנו שוב את הליך מתן האישורים להקמת תחנת הכוח בבאר טוביה בידי טריפל אם, שבעל השליטה בה אברהם נניקשוילי נחקר בחשד להלבנת הון. החוק אוסר על מי שהורשע בפלילים להחזיק במתקני תשתית
משרדי האנרגיה והמשפטים החלו לבחון בימים האחרונים היבטים משפטיים ותכנוניים בהליך הקמת תחנת הכוח IPM שבבעלות חברת טריפל אם בבאר טוביה. ל"כלכליסט" נודע כי במסגרת הבדיקה ייבחן הליך האישור של תחנות הכוח וגם הארכות הרישיון שניתן לה לאורך הדרך.
המשקיע הבכיר בתחנת הכוח הוא איש העסקים אברהם נניקשוילי, שמחזיק ב־80% מחברת טריפל אם. בסוף חודש מאי האחרון נעצר נניקשוילי על ידי המשטרה ונחקר בחשד להלבנת הון וקבלת טובות הנאה במסגרת חקירת נמל אשדוד. נניקשוילי נחקר גם בחשד שהעביר מאות אלפי דולרים שלא כדין לח"כ בנימין בן־אליעזר ומשפחתו. אחד מכיווני החקירה הוא שבן־אליעזר סייע לנניקשוילי לקבל רישיון ליצור חשמל לתחנה בבאר טוביה.
החקירה נגד נניקשוילי נמצאת בעיצומה והמסקנות ממנה עדיין לא גובשו. לפי רשות החשמל, החוק אוסר על מי שהורשע בפלילים להחזיק במתקני תשתית. לפיכך, מכיוון שנניקשוילי הוא מעמודי התווך של תחנת הכוח (טריפל אם מחזיקה ב־84% מ־IPM), בדיקת משרדי האנרגיה והמשפטים עשויה להיות מנותבת לשאלת הבעלות על תחנות הכוח, או להליך הענקת הרישיון.
תחנת הכוח בבאר טוביה היתה אמורה לקום כבר לפני כשנתיים, כשהבעלים המקוריים היו חברת שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון. לאחר לחץ של תושבים, שמתנגדים עד היום להקמת התחנה בשל קרבתה למצבורי אמוניה, נמכרה הזכות להקמת התחנה לידי טריפל אם. זו החלה את הליך האישור מההתחלה, ובסוף יוני 2013 אישרה הממשלה את הקמת תחנת הכוח.
על פי התכנון, התחנה הפרטית תפיק כ־400 מגה־ואט, שהם כ־3% מכושר הייצור המקסימלי הנוכחי של חברת החשמל. עלות הקמת התחנה נאמדת ב־2 מיליארד שקל, והיזמים כבר חתמו לפני כשנה על הסכם הבנות מול חברת סימנס להקמת התחנה. החשמל שיופק יימכר ללקוחות פרטיים שירצו להתנתק מחברת החשמל תמורת הנחת תעריף של עד 10%. אפשרות אחרת היא שייצור החשמל ינותב כולו לרשת עבור תעריף קבוע שישמש להחזר הלוואות שיילקחו להקמת תחנת הכוח.
בטריפל אם טוענים שהם סגרו על חבילת מימון מול דויטשה בנק. על פי ההערכות, החברה גם בדקה אפשרות לקבל חלק מהמימון מול בנק לאומי שסירב. בטריפל אם מכחישים זאת. כך או כך, נניקשוילי עצמו עשוי לחפש שותף כדי לדלל את אחזקותיו. על פי הרגולציה הנוכחית בעל תחנת כוח חייב להביא לפחות 20% מהמימון ממקורות עצמיים, ושאר הכסף יכול להגיע מבנקים או מגופים מוסדיים שמעוניינים להשקיע בפרויקט. נניקשוילי לא צלח בניסיון למכור עד רבע מהאחזקות בתחנה לאיש עסקים הגיאורגי מיכאל מירילשוילי, כשגם לנתן חץ, מנכ"ל אלוני חץ, הוצע להצטרף.
ממשרד האנרגיה אישרו את הבדיקה ומסרו ש"בימים אלה נבחנת החלטה בעניין הארכת אבני דרך בשורת רישיונות של יצרנים פרטיים. בין היתר גם ב־IPM. היבטים מסוימים נבחנים עם משרד המשפטים". ממשרד המשפטים סירבו להגיב.
מ־IPM נמסר כי "מפעל האנרגיה של IPM אושר לאחר ההליך המעמיק ביותר שנעשה אי פעם למפעל מסוג זה בישראל ולאחרונה בג״ץ אף קבע כי המדינה אישרה את הקמתו בהליך תקין".
5 תגובות לכתיבת תגובה