אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הממשלה תבדוק מחדש את האישור שניתן לנניקשוילי להקים תחנת כוח

בלעדי לכלכליסט

הממשלה תבדוק מחדש את האישור שניתן לנניקשוילי להקים תחנת כוח

משרדי האנרגיה והמשפטים יבחנו שוב את הליך מתן האישורים להקמת תחנת הכוח בבאר טוביה בידי טריפל אם, שבעל השליטה בה אברהם נניקשוילי נחקר בחשד להלבנת הון. החוק אוסר על מי שהורשע בפלילים להחזיק במתקני תשתית

08.07.2014, 08:24 | ליאור גוטמן

משרדי האנרגיה והמשפטים החלו לבחון בימים האחרונים היבטים משפטיים ותכנוניים בהליך הקמת תחנת הכוח IPM שבבעלות חברת טריפל אם בבאר טוביה. ל"כלכליסט" נודע כי במסגרת הבדיקה ייבחן הליך האישור של תחנות הכוח וגם הארכות הרישיון שניתן לה לאורך הדרך.

המשקיע הבכיר בתחנת הכוח הוא איש העסקים אברהם נניקשוילי, שמחזיק ב־80% מחברת טריפל אם. בסוף חודש מאי האחרון נעצר נניקשוילי על ידי המשטרה ונחקר בחשד להלבנת הון וקבלת טובות הנאה במסגרת חקירת נמל אשדוד. נניקשוילי נחקר גם בחשד שהעביר מאות אלפי דולרים שלא כדין לח"כ בנימין בן־אליעזר ומשפחתו. אחד מכיווני החקירה הוא שבן־אליעזר סייע לנניקשוילי לקבל רישיון ליצור חשמל לתחנה בבאר טוביה.

נניקשוילי. עדיין תחת חקירה נניקשוילי. עדיין תחת חקירה נניקשוילי. עדיין תחת חקירה

החקירה נגד נניקשוילי נמצאת בעיצומה והמסקנות ממנה עדיין לא גובשו. לפי רשות החשמל, החוק אוסר על מי שהורשע בפלילים להחזיק במתקני תשתית. לפיכך, מכיוון שנניקשוילי הוא מעמודי התווך של תחנת הכוח (טריפל אם מחזיקה ב־84% מ־IPM), בדיקת משרדי האנרגיה והמשפטים עשויה להיות מנותבת לשאלת הבעלות על תחנות הכוח, או להליך הענקת הרישיון.

תחנת הכוח בבאר טוביה היתה אמורה לקום כבר לפני כשנתיים, כשהבעלים המקוריים היו חברת שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון. לאחר לחץ של תושבים, שמתנגדים עד היום להקמת התחנה בשל קרבתה למצבורי אמוניה, נמכרה הזכות להקמת התחנה לידי טריפל אם. זו החלה את הליך האישור מההתחלה, ובסוף יוני 2013 אישרה הממשלה את הקמת תחנת הכוח.

תחנת הכוח באר טוביה. שטח: 62 דונם באזור התעשייה של באר טוביה, ליד קריית מלאכי. בעלים: טריפל אם ומשקיעים זרים. התחלת פעילות משוערת: 2017. עלות הקמה: 2 מיליארד שקל. החברה הקבלנית: סימנס. כושר ייצור: 400 מגה־ואט, כ־3% מכושר הייצור הנוכחי של חברת החשמל, צילום: צפריר אביוב תחנת הכוח באר טוביה. שטח: 62 דונם באזור התעשייה של באר טוביה, ליד קריית מלאכי. בעלים: טריפל אם ומשקיעים זרים. התחלת פעילות משוערת: 2017. עלות הקמה: 2 מיליארד שקל. החברה הקבלנית: סימנס. כושר ייצור: 400 מגה־ואט, כ־3% מכושר הייצור הנוכחי של חברת החשמל | צילום: צפריר אביוב תחנת הכוח באר טוביה. שטח: 62 דונם באזור התעשייה של באר טוביה, ליד קריית מלאכי. בעלים: טריפל אם ומשקיעים זרים. התחלת פעילות משוערת: 2017. עלות הקמה: 2 מיליארד שקל. החברה הקבלנית: סימנס. כושר ייצור: 400 מגה־ואט, כ־3% מכושר הייצור הנוכחי של חברת החשמל, צילום: צפריר אביוב

על פי התכנון, התחנה הפרטית תפיק כ־400 מגה־ואט, שהם כ־3% מכושר הייצור המקסימלי הנוכחי של חברת החשמל. עלות הקמת התחנה נאמדת ב־2 מיליארד שקל, והיזמים כבר חתמו לפני כשנה על הסכם הבנות מול חברת סימנס להקמת התחנה. החשמל שיופק יימכר ללקוחות פרטיים שירצו להתנתק מחברת החשמל תמורת הנחת תעריף של עד 10%. אפשרות אחרת היא שייצור החשמל ינותב כולו לרשת עבור תעריף קבוע שישמש להחזר הלוואות שיילקחו להקמת תחנת הכוח.

בטריפל אם טוענים שהם סגרו על חבילת מימון מול דויטשה בנק. על פי ההערכות, החברה גם בדקה אפשרות לקבל חלק מהמימון מול בנק לאומי שסירב. בטריפל אם מכחישים זאת. כך או כך, נניקשוילי עצמו עשוי לחפש שותף כדי לדלל את אחזקותיו. על פי הרגולציה הנוכחית בעל תחנת כוח חייב להביא לפחות 20% מהמימון ממקורות עצמיים, ושאר הכסף יכול להגיע מבנקים או מגופים מוסדיים שמעוניינים להשקיע בפרויקט. נניקשוילי לא צלח בניסיון למכור עד רבע מהאחזקות בתחנה לאיש עסקים הגיאורגי מיכאל מירילשוילי, כשגם לנתן חץ, מנכ"ל אלוני חץ, הוצע להצטרף.

ממשרד האנרגיה אישרו את הבדיקה ומסרו ש"בימים אלה נבחנת החלטה בעניין הארכת אבני דרך בשורת רישיונות של יצרנים פרטיים. בין היתר גם ב־IPM. היבטים מסוימים נבחנים עם משרד המשפטים". ממשרד המשפטים סירבו להגיב.

מ־IPM נמסר כי "מפעל האנרגיה של IPM אושר לאחר ההליך המעמיק ביותר שנעשה אי פעם למפעל מסוג זה בישראל ולאחרונה בג״ץ אף קבע כי המדינה אישרה את הקמתו בהליך תקין".

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
סופסוף מישהו במשרדי הממשלה הבין את מה שמבין
סופסוף מישהו במשרדי הממשלה הבין את מה שמבין כל ילד שגר באזור או לחילופין הקרקע מתחת לידיים ששומנו מתחילה להישמט ומנסים למצוא דרך מילוט. כך או כך אסור שתחנת כוח מונעת בגז (ושיש לה גם מצבורי מזוט ענקיים) תקום בלב אזור תעשייה המכיל מצבורי אמוניה ובקרבה חסרת תקדים לאוכלוסייה - כשכל הטוב הזה באזור בו נופלים טילים בכל סבב עימות מול עזה. תודה על האסימון שנפל - נקווה שבזמן!
Blowdryer  |  08.07.16
3.
דרור שור תמך וקידם את התחנה
ראש המועצה שלנו, דרור שור, תמך בהקמת התחנה וקידם את הקמתה ככל שיכל. רק כאשר מעמדו הפוליטי החל להתנדנד לקראת הבחירות שהתקיימו בינואר, הוא הודיע שהוא מתנגד. אבל כבר היה מאוחר כי התהליך עמד לקראת אישורים סופיים. אבל אולי דרור שור צודק, כי למרות האסון הנוראי שהתחנה הזו תמיט עלינו, תחשבו על טיל מעזה שיפגע בה!! עדיין רוב תושבי המועצה שלנו תמכו בו לקדנציה שלישית!
ענת , באר טוביה  |  08.07.14
1.
תוכנית שאושרה בחטא?!!!
כאחד הפעילים במטה המאבק נגד תחנת הכח עלי לציין שזו תוכנית שנולדה בחטא מלכתחילה. תחנות כגון זו התפוצצו וגרמו לאסונות גדולים ברחבי העולם כשהיו ממוקמות בקרבת אזורי מגורים - אלו עובדות שהועלו בפני כל הגורמים הממונים על אישורי התחנה. יש לציין לחומרה את קרבת המגרש המיועד לתחנה למפעלים בהם יש מצבורי חומרים מסוכנים לרוב + נפילת טילים ששוגרו מעזה במרחק של לא יותר מ50 מ' ממגרש זה. קיים כמובן פוטנציאל "ממאיר" במיקום זה לתחנת כח והסיכון גדול גם ללא התחנה!!!! אישורים אלו לא היו צריכים להנתן מראש, גם ללא חשדות לפלילים של בעלי התחנה. וכעת באים חשדות אלו ואומרים לנו שלא ניתן לתת "לחתול לשמור על השמנת" היות וחתול זה ימרח את השמנת רק על הפרוסה שלו ללא התחשבות בסביבה ובחברה סביבו. בנוסף יש פה כנראה יחסי "הון/שלטון" הנחקרים כעת!!! עד כמה יכולה מדינה להיות מושחתת בחלקה ועיוורת לשחיתות בחלקה הנוסף??? אנו הצענו חלופות הגיוניות לתכנית שטנית זו ואלו לא נדונו כלל ע"י האטומים נותני האישורים - לא ברור גם איך הם הגיעו למעמד בכיר זה - "בקריצה"??? "נבחרי ציבור"??? יש להפסיק מייד איוולת זו בטרם יקרה פיגוע המוני באישור הממשלה!!!!!
ברוך , תימורים  |  08.07.14