אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביה"ד לעבודה הורה לעובדי נמל אשדוד לשוב לעבודה סדירה   צילום: אוראל כהן

ביה"ד לעבודה הורה לעובדי נמל אשדוד לשוב לעבודה סדירה

בשל המצב הביטחוני הודיע הבוקר יו"ר ועד התפעול על השבתת הנמל עד להודעה חדשה. הדבר תואם עם ההנהלה, אך זו הודיעה מאוחר יותר כי שושן פעל על דעת עצמו והשעתה אותו; מחר בבוקר ידון ביה"ד שוב בנושא

08.07.2014, 16:59 | ליאור גוטמן

בית הדין לעבודה בבאר שבע הורה לפני שעה קלה להחזיר את נמל אשדוד לפעילות סדירה. הבוקר (ג') עזבו העובדים את הרציפים לאחר שיו"ר ועד התפעול אבינעם שושן הורה להם לעשות כך מחשש לביטחונם. אשדוד נמצאת בימים האחרונים תחת מתקפה של מטחי רקטות מרצועת עזה.

השופט אילן סופר הודיע לוועד העובדים ולהנהלת הנמל שמחר (ד') בשעה 10 בבוקר יתקיים דיון שם יוכלו הצדדים להשמיע נימוקים בעד ונגד השבתת הנמל. עוד נקבע שהנמל יושבת מעבודה רק בהוראה של פיקוד העורף.

קודם לכן הודיעה ההסתדרות כי עד שלא יבוטל השימוע ליו"ר ועד התפעול בנמל אשדוד, אבינעם שושן, שהודיע הבוקר על השבתת הנמל עקב המצב הביטחוני, העובדים לא יחזרו לעבודה. לטענת ההסתדרות שימוע לעובד מדינה מבוצע רק בהליך קבוע מראש.  עם זאת, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הורה שאנשי צוות פינוי חומרים מסוכנים יעבדו ויפעלו ללא קשר לאירועים המתרחשים בשעה האחרונה בנמל.

כאמור, בשל המצב הביטחוני, הושבת הבוקר נמל אשדוד על ידי הוועד עד להודעה חדשה. הסיבה רשמית היא חשש לחיי העובדים בנמל, שנאלצו להתפנות כמה פעמים למרחבים מוגנים. במקביל, רכבת ישראל הודיעה כי בשל הוראת פיקוד העורף, כל תנועת הרכבות דרומה בקו אשקלון-שדרות מושבתת עד להודעה חדשה. נכון לעכשיו הרכבת כן תגיע לבאר שבע, בכפוף להתפתחויות.

בהודעה שפרסם ועד הנמל נמסר כי "משעות הבוקר נשמעו כבר שבע אזעקות חירום באשדוד ובוצעו יירוטים של כיפת ברזל בשמי העיר. בשל המצב הביטחוני המסוכן, הורה ועד עובדי הנמל לעובדים לעזוב את מקומות העבודה ולשהות במרחבים מוגנים".

מבדיקת "כלכליסט" עולה כי המהלך היה ידוע להנהלת הנמל, שאף הבינה את הסיטואציה. עם זאת, דקות לאחר הודעת הוועד הגיעה במפתיע הודעה של הנהלת הנמל ולפיה "יו"ר ועד תפעול, אבינעם שושן, החליט על דעת עצמו, בלי לקבל אישור ובלי לידע איש, להורות לעובדי התפעול לנטוש את תחנות העבודה בנמל, בזמן שמדינת ישראל נמצאת במצב חרום".

לפיכך, בהתייעצות עם שר התחבורה ישראל כץ, הוחלט לקבוע כי "אבינעם שושן חרג מסמכותו והפר בכך כל נורמה אזרחית, זאת במיוחד לאור ההערכות המיוחדת של הנהלת החברה למצב הביטחוני שהחלה כבר ביום חמישי שעבר, בה הופעל מערך הביטחון והחרום הנמלי, אשר נותן מענה לאיום הביטחוני. הנהלת החברה רואה התנהלות זו התנהלות שערורייתית, הנמל מוגדר כמפעל חיוני וחובה על העובדים להיות בנמל ולעבוד על פי חוק".

השורה התחתונה: "לאור הפגיעה הקיצונית באינטרסים של המדינה ושל הנמל בשעת חרום, הנהלת החברה החליטה, לאחר התייעצות עם שר התחבורה, על השעיית מזכיר ועד תפעול אבינעם שושן, מעבודתו בנמל אשדוד ולהעמידו לבירור משמעתי".

נמל אשדוד (ארכיון), צילום: צפריר אביוב נמל אשדוד (ארכיון) | צילום: צפריר אביוב נמל אשדוד (ארכיון), צילום: צפריר אביוב

בוועד הנמל אמרו לעומת זאת, שמה שתרם להחלטה להשבית את נמל אשדוד היא העובדה שחלק מהעובדים שנמצאו על מנופים הבוקר מצאו עצמם ללא אפשרות למגן עצמם ברגע שנשמעו אזעקות. "ניתן הוראה לעובדים לחזור מיד למקומות העבודה. איננו רוצים לקחת אחריות שלא לצורך על חיי וביטחון עובדי הנמל ולהעמיד אותם בסכנת חיים בשל העבודה בנמל", סיכם יו"ר הוועד אבינועם שושן.

בהנהלת הנמל מעריכים את הנזק הכספי ב-5-3 מיליון שקל ביום. ברכבת אומרים שמספר הנוסעים בקו אשקלון שדרות נע סביב 1,500 עד 2,000 איש ביום.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסקורן התייחס להודעתו של השר כץ שהורה להשעות את אבינועם שושן: "במקום להרגיע את המצב בעת הקשה הזו ולפעול באחריות כפי שנהגתי אמש בביטול הצעדים הארגונים של הסתדרות עובדי המדינה, השר כץ מנצל את המצב באופן ציני בכדי להתנגח בוועד העובדים".

בנוסף, חברת החשמל הודיעה בשעה האחרונה כי היא מפסיקה את פריקת הפחם בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון. מדובר באחת משתי תחנות הכוח הפחמיות שפועלות בישראל (השנייה בחדרה) ובשל נפילות הרקטות שם העבודה הופסקה. המהלך לא ישפיע בטווח הזמן המיידי על עבודת התחנה כיוון שבמקום מצבור פחם שיספיק לכמה ימי עבודה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

28 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

28.
האמת והצדק
איני יודע היכן האמת והצדק ואין אני לצידו של זה או לזה שכנגד .אני לא שופט ,ואין עניין להצדיק מי מהם. בכל זאת שר התחבורה פעמים רבות משום מה הצטייר כמו בריון שרוצה להפעיל ולהשליט בכוח את רעיונותיו. אם שר התחבורה אינו כזה באמת , יש מקום שישנה תדמית יסביר יפעיל הסברה ויתקן באמת
שלמה מורד  |  09.07.14
לכל התגובות