אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יוטיוב מזנק קדימה בתעבורה, אבל מתקשה לייצר הכנסות צילום: בלומברג

יוטיוב מזנק קדימה בתעבורה, אבל מתקשה לייצר הכנסות

האתר הוידאו הגדול בעולם הצליח לשלש את התעבורה שלו בתוך פחות משנתיים ויש לו טראפיק של 300 מיליון שעות צפיה בוידאו מדי יום, אבל הכניס בשנה שעברה רק 3.5 מיליארד דולר - לעומת תחזיות האנליסטים שהעריכו כי יכניס 5.5 מיליארד דולר

08.07.2014, 14:13 | נמרוד צוק

יוטיוב אולי הצליח לייצב את עצמו כאתר הוידאו המוביל בעולם ולייצר טראפיק עצום של 300 מיליון שעות צפיה בוידאו מדי יום (!), אבל הוא עדיין מתקשה לתרגם את הנתונים המרשימים האלו להכנסות ראויות לחברת האם, גוגל. ב-2013, האתר הכניס לגוגל כ-3.5 מיליארד דולר בלבד, הרבה מתחת להערכות האנליסטים שחזו שההכנסה תנוע בין 5 ל-5.5 מיליארד דולר.

קראו עוד בכלכליסט

גם מספר שעות הצפיה עדיין משתרך מאחורי היעדים שקבעה החברה - בסתיו 2012, מנכ"ל החברה דאז סאלאר קמנגר קבע כי על יוטיוב להגיע למיליארד שעות צפיה ביום עד סוף 2016. בזמנו, היה מדובר ב-20% מכלל שעות הצפיה בטלוויזיה של תושבי כדור הארץ, ואילו ליוטיוב היה היקף תעבורה של "רק" מאה מיליון שעות צפיה ביום. יוטיוב אומנם שילשה את התעבורה ב-18 החודשים האחרונים, אבל קשה להאמין שתגיע ליעד השאפתני של קמנגר בזמן.

300 מיליון שעות צפיה ביום - אבל כל שעה מכניסה פחות מ-3 סנט 300 מיליון שעות צפיה ביום - אבל כל שעה מכניסה פחות מ-3 סנט 300 מיליון שעות צפיה ביום - אבל כל שעה מכניסה פחות מ-3 סנט

את קמנגר החליפה בפברואר האחרון מנכ"לית חדשה, סוזן ווג'יסקי, שהובאה מתפקידה הקודם כמנהלת תחום הפרסום צמוד החיפוש בגוגל במטרה להגדיל את היקף ההכנסות של יוטיוב לסדר גודל של עשרות מיליארדי דולרים בשנה. בעוד שיוטיוב הוא הפלטפורמה הנפוצה ביותר לצריכת וידאו, הוא אינו הפלטפורמה המובילה בחשיפת פרסומות או במוניטיזציה של הגולשים - שם מובילים דווקא אתרי וידאו קטנים יותר של חברות כגון יאהו, AOL והולו.

מלבד הקושי לתרגם את התנועה באתר להכנסות, גם המתחרים נושפים בעורפה של גוגל: על פי דיווח באתר The Information, נטפליקס כבר עברה אותה בהיקף שעות הצפיה, כאשר למתחרות ותיקות כמו Vimeo מצטרפות שחקניות כמו פייסבוק, טוויטר, אמזון ויאהו שרוצות כולן נתח גדול יותר מעוגת התוכן המצולם והפרסום בוידאו ברשת - במיוחד על רקע המעבר המהיר של תעשיית הפרסום מטלוויזיה לסלולר. לפי חברת המחקר קומסקור, פייסבוק היא היום פלטפורמת הוידאו השניה בגודלה בעולם, עם מחצית מהיקף התעבורה של יוטיוב.

יוטיוב, שחוששת פני בריחה של יוצרי תוכן לפלטפורמות אחרות, השיקה לאחרונה מספר כלים חדשים, כגון היכולת להציג סרטונים שצולמו בקצב של שישים פריימים לשניה, איסוף תרומות כספיות ממעריצים, הוספת כתוביות שנוצרו על ידי צופים ואפליקציית עריכת סרטונים לאנדרואיד. על פי ההערכות, החברה משלמת 55% מהכנסותיה מפרסומות כתמלוגים לבעלי הזכויות על הסרטונים. אלפים מיוצרי התכנים הגדולים ביוטיוב מצליחים להרוויח סכומים שמגיעים ל-100 אלף דולר בשנה וחלקם אף יותר - חברות כגון Maker Studios המפיקה מאות ערוצי יוטיוב (כגון Epic Rap Battles of History) מחזיקות באחוז משמעותי מהתעבורה באתר.

בין השירותים העתידיים שיוטיוב עומדת להשיק בקרוב במטרה להגדיל את הכנסותיה אפשר למצוא את שירות מוזיקה בסטרימינג למנויים, שמעורר בשבועות האחרונים מחלוקת בתעשיית המוזיקה. השירות אמור להתחרות באלו של חברות כמו ספוטיפיי, rdio וביטס מיוזיק שבבעלות אפל. שירות עתידי אחר, עליו עובדת החברה על פי דיווחים שטרם אושרו, יציע משחקי וידאו על גבי הענן, בהתבסס טכנולוגיה שנקנתה כחלק מהעסקה לרכישת חברת Twitch.

תגיות