אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אובר תפסיק להעלות מחירים בשעת חירום

אובר תפסיק להעלות מחירים בשעת חירום

אפליקצייה שירותי ההסעה, שתתחיל לעבוד בקרוב בישראל, הפעילה עד כה תעריף הסעות משתנה. לאחר האשמות שהיא מעלה את המחירים בצורה חריגה בשעת חירום ואף יצרה מחסורים מלאכותיים במוניות, החברה התחייבה לתעריף מקסימום

09.07.2014, 13:09 | עומר כביר
אפליקציית הזמנת המונית אובר (Uber), שעתידה להתחיל לפעול בישראל בשבועות הקרובים, תפסיק לגבות תעריפים גבוהים משמעותית יותר בשעות חירום, לפחות בארצות הברית – כך הודיעה החברה אתמול (ג').

קראו עוד בכלכליסט

בניגוד למתחרתה הישראלית גט-טקסי, שנהגיה פועלים לפי מחירון תעריפים קבוע בכל ימות השנה בדומה לשירותי מוניות רגילים, אובר נוהגת לווסת את התעריפים שלה בהתאם לזמנים ואזורי ביקוש. לעתים, מדובר במהלך עסקי מוצדק – למשל בחגיגות השנה האזרחית החדשה. ואולם, החברה השתמשה בנוהג זה בעיתות חירום, דוגמת סופות או שיטפונות. במספר מקרים היא אף נתפסה בכך שהיא מייצרת מחסור מכוון ומלאכותי בכלי רכב, על מנת להעלות את המחירים.

אפליקציית Uber אפליקציית Uber אפליקציית Uber

המהלך גרר ביקורת חריפה נגדה וטענות כי מדובר בעבירה על חוקים שאוסרים הפקעת מחירים בשעת חירום. בעקבות הביקורת פתח משרד התובע הכללי של ניו יורק בבדיקה. אתמול הודיעה התובע הכללי, אריק שניידרמן, בחשבון הטוויטר שלו: “המשרד שלי הגיע להסכם עם אובר לקביעת תעריף מרבי למחירים בעיתות חירום, יישום נבון של החוק הניו יורקי".

בתגובה, אובר פרסמה הודעה בבלוג הרשמי שלה, בה החברה הצהירה כי ההחלטה שלה תחול על כל ארה"ב. “יקבע תעריף מרבי לאלגוריתם התעריפים בזמן אסונות ומקרי חירום רלוונטיים", נכתב. “בכל שוק, התעריף במצב החירום תמיד יהיה נמוך יותר מהתעריף השלישי הכי גבוה שהיה במצב שיגרה בחודשיים שקדמו למצב החירום".

במקביל, בשיתוף עם הצלב האדום תתרום אובר חלק מהכנסותיה מהתעריפים הגבוהים יותר במקרי חירום עתידיים: "במהלך אסונות ומצבי חירום רלוונטיים, אובר מתחייבת לתרום את העמלה על תעריפים גבוהים יותר לצלב האדום. אובר גם תתמוך באירועים קהילתיים כמו תרומות דם והתרמות באמצעות הסעות זולות ובטוחות למתנדבי הצלב האדום ומשתתפים אחרים באירועים".

גם Lyft נכנסת לתמונה

אובר צריכה להתמודד עם לחץ נוסף בניו יורק, ולא רק מצד התובע המחוזי. זאת עקב מתחרה חדשה בעיר, בנוסף ליריבה הוותיקה גט טקסי הפועלת בעיר תחת המותג גט: שירות שיתוף הנסיעות Lyft. באופן ראשוני, ליפט יהיה זמין בברוקלין ובברונקס בלבד, ולא במנהטן. השירות זכה עד כה ליחסי ציבור רעים במיוחד, ומציע לכל משתמש לשים שפם ורוד על פגוש הרכב שלו, ולהסיע משתמשים אחרים תמורת תשלום (אחרי ביצוע בדיקת רקע שטחית).

בדומה לאובר, ליפט זכה לביקורות קשות. זאת מכיוון שהוא  גוזל פרנסה מנהגים מקצועיים ומנסה למעשה להפוך כל משתמש לנהג ונותן שירות, על חשבון אנשים שזו פרנסתם. לאובר יש שירות דומה בשם UberX, אבל מפעילה גם שירות של נהגים מקצועיים.

שר התחבורה ישראל כץ התבטא בנושא בעבר ואמר כי הפעלת שירות כגון UberX או ליפט ידרוש שינוי בחקיקה על מנת לפעול בצורה חוקית בישראל. בלונדון, עם זאת, שירותים כאלו קיבלו אישור לעבוד בצד שירותי המוניות הרשמיים, למרות מחאה פומבית של נהגי המוניות.

תגיות