אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כאשר חברה לא יודעת להתמודד עם ביקורות באינטרנט צילום: בלומברג

דו"ח טכנולוגי

כאשר חברה לא יודעת להתמודד עם ביקורות באינטרנט

חברת תוספי מזון זועקת שכותבים עליה ביקורות שליליות והולכת לבית המשפט, פייסבוק עוקפת את ה-FBI בזיהוי פנים, והקיטוב החברתי שיוצרות אפליקציות המוניות

09.07.2014, 14:16 | יוסי גורביץ

העלפ! ביקורת שלילית!

יש חברה של תוספי מזון מפוקפקים בשם Ubervita. זו האחרונה מוכרת את הוויטמינים, תוספי אובדן המשקל ומקדמי הטוטטטרון שלה בין השאר גם באמזון. בזמן האחרון, מוטרדת החברה על ידי שורה ארוכה של ביקורות שליליות על מה שנטען שהם המוצרים הצולעים שלה.

תוספי מזון, צילום: בלומברג תוספי מזון | צילום: בלומברג תוספי מזון, צילום: בלומברג

לטענת החברה, מגיבים בשמות בדויים התחזו למשתמשים מן השורה ותקפו את המוצרים שלה – אבל, בפועל, הם היו מתחרים עסקיים שהשתמשו באנונימיות שמאפשר תהליך פרסום הביקורות של אמזון כדי לדפוק את המוצרים שלה ולקדם את שלהם. בין הטענות שחלק מהמבקרים האנונימיים העלו היא זייפה את תוצאות הבדיקות של מוצריה ושהיא מוכרת מוצרים שלא באמת עובדים.

על כן, פנתה החברה לבית המשפט בדרישה לחשוף את זהותם של כותבי הביקורות, כדי שבמידת הצורך היא תוכל לתבוע אותם. כאן יש התנגשות ברורה למדי בין שתי זכויות: אחת מהן, טריה יחסית, היא הזכות לאנונימיות, שמיועדת להגן על המגיב הקטן מפני בריונות של חברות גדולות; השניה, ותיקה הרבה יותר, היא הזכות להתגונן מפני הליכים עסקיים בלתי הוגנים. בתי המשפט יצטרכו להחליט איפה עובר הקו - בהנחה ויש אפילו שמץ של אמת בטענות של החברה. זכרו מה ג'ון אוליבר אמר על חברות תוספי מזון.

וכמו במקרה של ויקיפדיה, שם העובדה שחברות שוכרות אנשים כדי לערוך ערכים על עצמן גורמת לוויקיפדיה לדרוש מהעורכים שלה לנטוש את המסורת של אנונימיות מלאה שלהם ולהודיע לה על כל ניגוד עניינים, גם כאן הצורך של חברות עסקיות לדפוק את המתחרות שלהן פוגע בזכות לאנונימיות. חברות עסקיות: דופקות את האינטרס הציבורי מעצם קיומן מאז 550 בערך.

ה-FBI, מאחוריך

 

ה-FBI הודיע לפני מספר חודשים שהוא מתכוון לבנות מאגר זיהוי פנים ממוחשב, שיאפשר לו לזהות פושעים מוכרים על פי צילום ברחוב – ובאותה המידה, יאפשר לו לזהות סתם אזרחים. אבל אנחנו לא צריכים לחשוש מהממשלה, נכון? לא אחרי החשיפות של סנודן.

כעת, אנחנו למדים שיש גוף שעוקף את ה-FBI בכל המ שקשור לזיהוי פנים, ושהגוף הזה הוא מפלצת של ממש. אתם מכירים את המפלצת הזאת בשם פייסבוק. המערכת של ה-FBI מסוגלת להגיע לדיוק של 85%. פייסבוק מצידה מתגאה ברמת דיוק של 97.25%, כמעט כמו בן אדם.

ציניקנים יאמרו שזה נובע מכך שלפייסבוק, בניגוד ל-FBI, אין בעיה לגייס מהנדסים שמעשנים גראס, אבל הסיבה האמיתית היא ככל הנראה העובדה שלפייסבוק יש מאגר הרבה, הרבה יותר גדול של תמונות – התמונות של 1.3 מיליארדי משתמשים. היא גם חמושה בלא מעט טכנולוגיה ישראלית.

יש עוד בעיה אחת. ה-FBI הוא ארגון עם היסטוריה בעייתית מאד, אבל בסופו של דבר הוא ארגון שכפוף לביקורת ציבורית, גם אם היא מגיעה באיחור ניכר. פייסבוק, מצד שני, חייבת דין וחשבון רק לבעלי המניות שלה ויש לה היסטוריה ארוכה של ריקוד על קו החוק. אנחנו מדברים על חברה שרק לפני שבועיים נתפסה כשהיא עושה ניסוי פסיכולוגי במשתמשים שלה ומזייפת את תנאי השימוש שלה אחר כך כדי שיתאימו לניסוי; לחברה שפעם אחר פעם מגיעה להסכמים שקטים בבתי משפט שמונעים הגעה לפסקי דין נגדה; שמנוהלת על ידי אדם שהתחיל את הקריירה שלו בפריצה לחשבונות המייל של המשתמשים הראשונים בפייסבוק כדי לברר אם הם כותבים עליו משהו לא נעים; ושבימים אלה מוצאת את עצמה תחת חקירה באיחוד האירופי, בנסיון לברר האם היא העבירה מידע על המשתמשים האירופאיים שלה לשירותי הביון האמריקאים.

 

ה-FBI זקוק לצו משפטי כדי לאסוף עליך מידע; פייסבוק אוספת אותו בלי לשאול אותך, גם אם אתה לא חבר בה, על ידי האתרים שבהם מותקנים כפתורי ה"לייק" שלה. אין לה, כפי שראינו פעם אחר פעם, כל מעצורים לגבי שימוש במידע הזה. היא מתקיימת ממכירה שלו לצד שלישי והיא צריכה כמה שיותר ממנו. אז כן, היכולת של ה-FBI להזיק גדולה יותר – פייסבוק לא יכולה לעצור אותך ולהגיש נגדך כתב אישום. אבל מבחינת נזק מעשי, לא פוטנציאלי, די ברור שפייסבוק מסוכנת הרבה יותר להרבה יותר אנשים. העובדה שהיא יכולה עכשיו לזהות פנים, קו שגוגל הגדירה פעם כ"קו הקריפיות," צריכה להדאיג רבים מאיתנו.

הקיטוב החברתי של אפליקציות המוניות

 

אחת החברות הפחות אתיות בעמק הסילי-קון, אובר, נתפסה בעבר כשהיא מחבלת ביריבות שלה על ידי יצירת מאות הזמנות מזויפות שגרמו להן לבזבז זמן וכסף ושנתפסה גם ביצירת מחסור מלאכותי ברכבים כדי להעלות את המחירים. היא נתקלה בהתנגדות תקיפה כשניסתה להכנס לאירופה, בכלל זה הפגנות רחבות של נהגי מונית ששיבשו את התחבורה הציבורית שם.

אפליקציית אובר. יוצרת קיטוב אפליקציית אובר. יוצרת קיטוב אפליקציית אובר. יוצרת קיטוב

המאבק של נהגי המונית על פרנסתם מובן, אבל הוא רק צד אחד של המאבק נגד חברות המוניות החדשות. מעצם קיומן, הן יוצרות קיטוב חברתי – ובמקומות שבהם העוני מושפע מאד מתנאי מוצא, או במילים ברורות יותר, נחלק על פי קווים גזעיים, הרי שהחברות הללו גם מקדמות קיטוב חברתי וגזעי. נהגים מוניות אינם מגיעים בדרך כלל מאוכלוסיות חזקות.

איך? פשוט למדי. החברות מושכות אליהן את נהגי המונית היותר טובים ואף משלמת להם יותר הם עומדים לשירותם רק של המשתמשים שיכולים להרשות לעצמם את השירות ויודעים איך להשתמש בו. אותם משתמשים יקבלו שירות טוב יותר.

אבל מי שאין לו כסף לסמארטפון, או מי שפשוט מבוגר מדי מכדי להבין איך כל הבלגאן הזה בכלל עובד, יידחק לאחור. הם יצטרכו להסתפק בשירותי המוניות הרגילים, שיהיו טובים פחות אחרי שחברות המוניות החדשות יקחו אליהן את הנהגים הטובים יותר. תהיה כאן ברירה טבעית הפוכה: הסיכוי של קשיש או עני לקבל שירות גרוע יותר יעלה, משום שהנהגים הגרועים יותר ימצאו את עצמם מחוץ לחברות החדשות. בו זמנית, הקשישים והעניים ימצאו את עצמם מחוץ לשירותים כגון אובר.

ותוך כמה זמן, החברות הישנות יפשטו רגל – ואם אתה קשיש שרוצה להגיע מהמכולת הביתה במונית, אתה בבעיה. המהפכה הדיגיטלית, יותר מכל מהפכה טכנולוגית אחרת בהיסטוריה, משרתת את הצעירים ואת מי שיש להם. האחרים מתבקשים למות בשקט ולא להפריע להתלהבות העצמית.

קצרצרים

1. חברת המכוניות החשמליות האמריקאית טסלה מצאה את עצמה בבעיה בלתי צפויה, אך עם זאת מוכרת לחברות אמריקאיות אחרות, כאשר הגיעה לסין: היא גילתה שחברה סינית כבר הוציאה לפני שנים סימן רשום, הפעם על המילה טה סי לה. החברה הסינית דורשת מהאמריקאית לשלם לה תמלוגים עבור שימוש בשם ומגישה תביעה. מישהו לא בדק דברים כמו שצריך, וזה כנראה יעלה לטסלה מיליונים.

חלונות 7. האם מיקרוסופט תפסיק לתמוך בה מוקדם מהצפוי?, צילום: רוברט נלסון cc-by חלונות 7. האם מיקרוסופט תפסיק לתמוך בה מוקדם מהצפוי? | צילום: רוברט נלסון cc-by חלונות 7. האם מיקרוסופט תפסיק לתמוך בה מוקדם מהצפוי?, צילום: רוברט נלסון cc-by

2. מיקרוסופט מודיעה שממש בקרוב, בינואר 2015, היא תפסיק לספק תמיכה חינמית למערכת ההפעלה חלונות 7, שנמצאת בשוק כבר חמש שנים. היא תמשיך לספק שירותים בתשלום, אבל אם אתם רוצים סיוע מהחברה רק בגלל שקניתם פעם את חלונות 7 – תשכחו מזה. בכך מגלה מיקרוסופט הרבה פחות סבלנות מאשר שגילתה, למשל, ביחס לחלונות XP. כבר השנה, יש לציין, תפסיק מיקרוסופט את התמיכה החינמית במוצרי אופיס 2010. כנראה שרוצים שם לדחוף כמה שיותר אנשים לחלונות 8 כמה שיותר מהר.

3. המנכ"ל של החברה שפיתחה אפליקצייה לגניבת הזמנות במסעדות עליה דיווחנו לפני מספר ימים, ReservationHop, מנסה להגיב לגל הזעם נגד שיטת הגזל החדשה שלו. כזכור, האפליקציה נרשמת לכמה שיותר הזמנות במסעדות, ואז מנסה לספסר במקומות שקנתה בשמות בדויים לאנשים שמחפשים הזמנות. לעתים קרובות היא לא מצליחה ואז התוצאה היא מצב שבו במסעדה אין מקום – אבל גם אין בה אף אחד. בריאן מאייר, הנוכל האחראי, טוען במצח נחושה שההתנהלות שלו אתית: "הצרכן בחר, ההזמנה בתוקף, המסעדה מקבלת שולחן מלא כמתוכנן, ואני קיבלתי כסף על אספקת השירות. זה נראה לי אתי לגמרי." להוציא העובדה שאתה גונב הזמנות וגובה כספים על שירות שהיה חינמי עד שהרמת את ראש המכוער, אתה רוצה לומר.

4. טרול הפורנו מאליבו מדיה, ארגון שהמטרה שלו היא לאיים על אנשים בתביעה בטענה שהם הורידו את סרטי הפורנו שלא כחוק ולהציע להם להתפשר תמורת פחות מהסכום שהם יצטרכו כדי לנהל משפט, החריף לאחרונה את המאבק שלו כנגד האנשים שהוא מאיים לתבוע. כעת דורש הטרול מהנתבעים לפרט את אתרי הפורנו בהם ביקרו בשנים האחרונות כחלק מההליך המשפטי. אף שופט עוד לא הסכים לדרישה הנתעבת הזו, אבל הטרול ממשיך לנסות. למה לא: כל זמן שהשופט לא מנקנק אותם על נסיון לפגיעה בפרטיות שאין לו שום קשר לזכויות יוצרים, מה אכפת להם?

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
אני לא מבין מה אתם רוצים
אם חברה יכולה להוכיח שהמתחרות שלה שוכרות מה שנקרא "טוקבקיסטים בשכר" כדי לפגוע בה עיסקית הרי שבהחלט על פי הדין בארצות הברית יש לה קייס לתביעה כולל פיצויים אישיים של אותם "טוקבקיסטים" ומי ששכר אותם. לא מדובר על ביקורת אלא על תחרות עיסקית לא הוגנת שזה פשע כלכלי חמור בארצות הברית ומי שמורשע בעבירה כזאת יושב בכלא יותר שנים מרוצח ישראלי מוצע
טוטוטוטורון  |  09.07.14
לכל התגובות