אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ה"פאטה מורגנה" של הסטודנטים הערבים בישראל

ה"פאטה מורגנה" של הסטודנטים הערבים בישראל

לפי הלמ"ס, רק 15.5% מהסטודנטים לתואר ראשון מהמגזר הערבי עוברים משנה א' ל-ב' - נתונים הממחישים את החסמים החברתיים המונעים מהם לפרוץ את תקרת הזכוכית של האקדמיה

11.07.2014, 08:01 | מוחמד כבוב

סטודנט ערבי לא יתקשה להבין את האמרה - "אחרי כל עלייה מגיעה עלייה תלולה יותר". אין צורך לקיים השוואות אל מול החברה היהודית, הנתונים בחברה הערבית עומדים, לצערי, בפני עצמם.

בואו ניקח כדוגמה את מוסה - נער אינטליגנטי ובר מזל שהצליח להיכנס לסטטיסטיקה של 60% מכלל הילדים הערבים וסיים כיתה י"ב. למרות פערי ידע ו"ארגז כלים" חסר, הנובע מתשומות נמוכות בחינוך הציבורי הערבי, קיבל מוסה יחד עם 31% מחבריו את תעודת הבגרות המיוחלת. דרישות הסף לאוניברסיטה לא הקלו עליו. התעודה שלו אמנם היתה איכותית, אך המבחן הפסיכומטרי נכתב בהקשרים תרבותיים ובשפה (ערבית ספרותית) שלא שלט בה היטב. הוריו התקשו לסייע לו כלכלית, ובסביבתו הקרובה לא היה מי שייעץ לו על לימודים ההולמים את כישוריו או יכין אותו לפסיכומטרי בשפת האם.

סטודנטים באוניברסיטת תל אביב. הפסגה האקדמית הולכת ומתרחקת מהסטודנטים הערבים, צילום: עמית שעל סטודנטים באוניברסיטת תל אביב. הפסגה האקדמית הולכת ומתרחקת מהסטודנטים הערבים | צילום: עמית שעל סטודנטים באוניברסיטת תל אביב. הפסגה האקדמית הולכת ומתרחקת מהסטודנטים הערבים, צילום: עמית שעל

למרות זאת, מצא עצמו מוסה, דור ראשון להשכלה גבוהה במשפחתו, עומד בפתחה של אחת מהאוניברסיטאות בארץ יחד עם עוד 23% מבני המגזר הערבי. רבים מבני גילו - צעירים בעלי פוטנציאל גבוה, כאלו שיכלו להעלות את כושר הייצור של המשק, הצטרפו לדור נוסף ומתוסכל של חסרי השכלה אקדמית. יתר על כן, על פי נתונים גם בנתיב האקדמי של מוסה, רבים לא יסיימו את התואר הראשון שלהם. על פי נתוני הלמ"ס שיעור העוברים משנה א' (תש"ע) לשנה ב' (תשע"א) מקרב הסטודנטים הערבים עמד על 15.5%.

זה לא סוד שתואר אקדמי מעלה יכולת השתכרות, רווחה (48% מעניי המדינה הם ערבים), בריאות, מוביליות חברתית והשתלבות, תחושת שביעות רצון ועוד. אך הפסגה האקדמית עבור ערביי ישראל משולה לתופעת ה"פאטה מורגנה" במדבר. ככל שהם מתקרבים היא הולכת ומתרחקת מהם.

אני מכיר את שם הקוד "מוסה" היטב, "עברתי על פניו" לא פעם בעלייה המשותפת שלנו אל פסגת התואר הנחשק. יחד עם חבריי הקמנו את יחידת הבוגרים של עמותת "חינוך לפסגות", שבה לומדים גם מאות חניכים מהמגזר הערבי. העמותה מציעה להם מלגות המפנות מדרכם את המכשול הכלכלי להשגת השכלה גבוהה, ומעניקה גם ייעוץ אישי וליווי והכוונה אקדמיים ותעסוקתיים מסוף כיתה י"ב ועד גיל 35, כדי לסייע לאותם צעירים ערבים וכדי להמשיך ולפתח ולקדם את המוטיבציה ההישגית שטופחה אצלם מגיל צעיר.

אנחנו לא לבד. משרד החינוך הקצה 300 מיליון שקל להשכלה גבוהה בחברה הערבית. נכון יהיה להפנות אותם לא רק להבטחת מקומם של ערביי ישראל באקדמיה אלא גם לסייע להם להישאר בנתיב, להנגיש עבורם קורסי פסיכומטרי בערבית ואת מבחן הפסיכומטרי, ללוות את הסטודנטים הערביים ליווי מקצועי ייעודי במהלך התלבטויותיהם, ולאחר מכן לייצר תוכניות ייעודיות עבורם למניעת נשירה בשנה הראשונה ללימודיהם. בסופו של יום חייבים לאפשר גם להם להגיע לפסגה בסוף העלייה התלולה.

הכותב הוא מנהל מקצועי של המגזר הערבי ומנהל מרכזי יאפא צעירים ובוגרים במסגרת עמותת "חינוך לפסגות"

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
לא כל אחד צריך ללמוד לתואר אוניברסיטה
ישנם הרבה סטודנטים שהולכים למסלול קשה מדי עבורם, ולא עוברים משנה א' לב'. יכול להיות שלערבים קשה יותר בגלל השפה. בכל אופן המכשול הכלכלי והלימודי מנפים חלק גדול מהסטודנטים וגורמים להם תסכול רב. אי לכך, צריך לשנות את התפישה. צריך להיות לנו שוק עבודה מספיק מגוון הדורש יכולת מקצועית ולא אקדמאית תאורטית. צריך שיהיו יותר מכללות מקצועיות המכשירות לעבודה גם כאלה שלא הצליחו בפסיכומטרי, והמדינה צריכה לעודד עסקים לקבל אליהם בוגרי מכללות מקצועיות. כמו כן, צריך להעלות את שכר המינימום. יש מספיק אנשים שמסיימים תואר עם חובות, ולא מוצאים עבודה ראויה. חייבים לשנות את השיטה הזאת.
מירית  |  14.07.14
6.
יש להוציא את בחינות הבגרות מבתי הספר
לכפר יש אינטרס לאפשר לקבל "תעודת בגרות איכותית" ולכן הסכוי להעתקות עצום - כמו בפסיכומטרי ראוי שכל בחינות הבגרות תערכנה באוניברסיטאות היכן שאנשי שלומינו לא יכולים לעזור בבחינת הבגרות לאפשר לבעל ידע מצומצם לקבל 80+, ולמי שיודע בינוני לקבל 90+. באחד ממוסדות ההשכלה הגבוהה שעבדתי בהם בראשית הסמסטר בקשנו שיצביע מי שיש לו לפחות 4 יחידות במתמטיקה - רב האצבעות הורמו. לאחר מכן כשעברתי במעבדה שהעברתי ראיתי שיש יותר מדי מתקשים. רבים מהם היו "מהמגזר" ולתומי אני מגלה שתלמידים שקבלו 80+ בלפחות 4 יחידות לימוד במתמטיקה לא רק שלא הבינו שום דבר מפתרון של משוואות דיפרנציאליות חלקם הלא קטן לא הבין כיצד לפתור בצורה כלשהי שתי משוואות בשני נעלמים ממשיים. המשמעות היא שמי שישב בכיתות הללו ישב במקומו של מי שמגיע לו יותר והציון 80+ במתמטיקה מתאים ברמתו לאמצע כיתה ז-ח. כמובן שלא כולם כאלה אבל אם נשווה ממוצעים כמות התלמידים מה"מגזר" שאין קורלציה בין הציון לידע המינימאלי בשנה א רב פי כמה מאחרים. אי לכך, יש לדרוש כי כל בחינות הבגרות תערכנה באוניברסיטאות תחת פקוח הדוק כנגד רמאים ומי שיכנס לאוניברסיטה \ מכללה הוא מי שבעל הציונים הטובים ביותר לפי הסכם.
נו באמת  |  12.07.14
5.
אם הם נכנסו לאוניברסיטה אז אי היכולת שלהם לעבור לשנה ב תלויה בהם..
"הנובע מתשומות נמוכות בחינוך הציבורי הערבי ": מוחמד חביבי, רוצה לנסות לעבור לאחת מארצות ערב האחרות ולחוות על בשרך כמה טוב שם- גם מבחינת החינוך? הישגיהם של הערבים לא נחסמים בישראל להיפך- הם נמצאים בהלימה עם יכולותיו הכלליות של העולם הערבי והנה יחסיות לדוגמא: מתוך 13 מיליון יהודי העולם 125 בערך קיבלו פרס נובל ואילו מתוך כ 1.4 מיליארד ערבים מוסלמים רק כ 6 (+-) קיבלו פרס נובל.אולי זה גם כי ישראל לא מקדמת את השכלת ערביי העולם? בקיצור, טוב שבארץ יש לכם את מי להאשים .
דליה  |  12.07.14
לכל התגובות