אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תע"א: משרד הביטחון מעכב 249 מיליון דולר צילום: התעשייה האווירית לישראל

צוק איתן

תע"א: משרד הביטחון מעכב 249 מיליון דולר

רגע לפני גיוס מהותי של 450 מיליון שקל, התעשייה האווירית מוציאה אזהרה לגבי תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של השנה

14.07.2014, 06:52 | גיל קליאן
רגע לפני גיוס מהותי של 450 מיליון שקל, התעשייה האווירית (תע"א) מוציאה אזהרה לגבי תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של השנה. החברה מזהירה כי לא צפוי שינוי משמעותי לעומת הרבעון הראשון.

קראו עוד בכלכליסט

זאת בגלל משרד הביטחון הישראלי ועצירת התשלומים שלו לחברות הביטחוניות על רקע מאבקי התקציב. לטענת החברה, "מחודש אפריל 2014, על רקע הקיצוץ בתקציב הביטחון, מעכב משרד הביטחון את תשלום חובותיו לתעשיות הביטחוניות, ובכלל זאת את תשלום חובותיו כלקוח החברה".

נכון ל־30 ביוני חובות משרד הביטחון לחברה עמדו על 249 מיליון דולר, לעומת 175 מיליון דולר נכון לסוף הרבעון הראשון. ככל הנראה מדובר במערכות שכבר סופקו למשרד הביטחון ולגביהן החלה החברה בהליכי גבייה. החברה לא דיווחה באילו מערכות מדובר ולא הסכימה לענות לשאלות "כלכליסט" בנושא.

פרויקט של תע"א (ארכיון), צילום: התעשייה האווירית לישראל פרויקט של תע"א (ארכיון) | צילום: התעשייה האווירית לישראל פרויקט של תע"א (ארכיון), צילום: התעשייה האווירית לישראל

הגיוס הקרוב אמור לפרוע את אג"ח ב' של החברה - סדרה שהקרן שלה אמורה להיפרע בשלושה תשלומים שנתיים שווים החל ב־2015, בסכום כולל של 450 מיליון שקל. דיווח על הרעה במצב המזומנים של החברה רגע לפני גיוס עלול להרתיע את המשקיעים.

מנגד, כשהמשקיעים הם ישראלים הם יודעים שמשרד הביטחון, במיוחד בימים כאלה, בדרך כלל צוחק אחרון. נראה כי גם בתע"א מכירים בכך שגם כשהוא לא משלם חודשים ארוכים, משרד הביטחון הוא עדיין לקוח נהדר. או בלשון הדיווח של תע"א: "החברה איננה צופה סיכון בגביית החובות".

יתרת המזומנים של תע"א עמדה על 1.35 מיליארד דולר בסוף הרבעון השני, לעומת 1.7 מיליארד דולר בסוף הרבעון הראשון. על הפער אחראים כוחות הביטחון, לצד תשלום אג"ח של 150 מיליון דולר שבוצע ב־1 ביוני לסדרה א' - התשלום האחרון לאותה סדרה, שנפרעה במלואה.

המשקיעים יכלו להמתיק את הגלולה המרה של קופת המזומנים המידלדלת של תע"א עם דיווח על עסקת ענק שהולכת ונרקמת - אתמול דיווחה תע"א כי היא גם מנהלת מו"מ מתקדם לפיתוח ומכירת מערכת ללקוח זר בהיקף ענק של 1.2 מיליארד דולר על פני חמש שנים.

אחת הבעיות הגדולות של תע"א לאורך השנים היא רווחיות נמוכה לעומת התעשיות הביטחוניות המקבילות - רפאל ואלביט מערכות. ההפסדים הכבדיםנבעו מכניסתה לשוק האזרחי בהסבת מטוסי נוסעים, בניית מטוסי מנהלים ועוד. כשמשווים רק את המגזר הצבאי, הרווחיות התפעולית לא נופלת משמעותית מהמתחרים.

ברבעון הראשון של 2014 הציגה תע"א רווחיות תפעולית של 1.5% בלבד מהמכירות. באותה תקופה הביאו החטיבות האזרחיות שלה להפסד תפעולי מצרפי של 17 מיליון דולר, בעוד החטיבות הצבאיות סיפקו רווח תפעולי של 59 מיליון דולר.

תגיות