אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא כולל שירות: 10 טריקים שמסעדות נוקטות כדי שנבזבז יותר צילום: shutterstock

לא כולל שירות: 10 טריקים שמסעדות נוקטות כדי שנבזבז יותר

כיצד משפיע עיצוב התפריט על בחירת המנות, באילו פריטי מזון נוטים הסועדים להתמקד - והאם הגודל באמת קובע: עשר מניפולציות על חשבון הכיס של כולנו

15.07.2014, 22:13 | שירות כלכליסט

אכילה במסעדות היא פעילות כה שגרתית עד שאנו לא תמיד מודעים למכלול המרכיבים שבחוויה, ובייחוד למאמץ הלא מבוטל שמשקיעים מתכנני תפריטים ויועצי מכירות כדי לגרום לסועדים להוציא יותר כסף על הארוחה. אתר ביזנס אינסיידר מצא עשרה טריקים ערמומיים במיוחד.

קראו עוד בכלכליסט

1. סמלי המטבע לא מופיעים בתפריט - כדי להימנע מלהזכיר ללקוח שהוא הולך להוציא כסף מכיסו. על פי מחקרים, סועדים שקיבלו תפריט ללא סמלי מטבע ליד המחירים נטו להזמין יותר. גם אם המחירים נכתבו במילים, עצם ציון המטבע הרתיע סועדים מלהוציא יותר.

תפריט מתוחכם יכוון אותנו להזמין את מה שהמסעדה רוצה שנזמין תפריט מתוחכם יכוון אותנו להזמין את מה שהמסעדה רוצה שנזמין תפריט מתוחכם יכוון אותנו להזמין את מה שהמסעדה רוצה שנזמין

2. שימוש חכם במספרים - מחקרים מראים שמחיר המסתיים בספרה 9 (כמו 4.99) מדגיש ערך אך לא איכות ואילו מחיר המסתיים ב-95. "מרגיש" ידידותי יותר ללקוחות.

3. תיאורי מנות ציוריים - מחקר באוניברסיטת קורנל מראה שככל שתיאור המנה ציורי ויפה יותר כך הוא זוכה לפופולריות. על פי מחקר אחר, תיאורים כאלו, המגרים את חושיו של הלקוח, מגדילים מכירות ב-27% בממוצע לעומת תפריטים בעלי שפה יבשה.

מנות כמו "המרק של סבתא" מעוררות את בלוטות הרגש, צילום: עמית שעל מנות כמו "המרק של סבתא" מעוררות את בלוטות הרגש | צילום: עמית שעל מנות כמו "המרק של סבתא" מעוררות את בלוטות הרגש, צילום: עמית שעל

4. יצירת אסוציאציה בין מזון למשפחתיות - תיאורי מנות כגון "המרק של סבתא", הקציצות של אימא" מעלות רגשות משפחתיים ונוסטלגיה אצל סועדים.

5. שימוש במונחים אתניים - וזאת כדי להקנות נופך אקזוטי יותר למנות ולהעניק חוויה אתנית לסועדים.

6. דגשים ויזואליים בתפריט - שימוש באותיות מודגשות או נטויות, בכתיב צבעוני ואו בגופן מפואר, או שימוש בתמונות, מקנה תחושה של ייחוד. אולם מסעדות פאר נמנעות מטקטיקה זו כדי לא להיראות וולגריות.

ללקוח אין מושג מה גודל המנה הקטנה בהשוואה לרגילה, צילום: אלה סברדלוב קרן ללקוח אין מושג מה גודל המנה הקטנה בהשוואה לרגילה | צילום: אלה סברדלוב קרן ללקוח אין מושג מה גודל המנה הקטנה בהשוואה לרגילה, צילום: אלה סברדלוב קרן

7. שימוש בפריטים יקרים יותר כדי לגרום ללקוח להזמין מנה "זולה" יותר. כאשר מספר מנות מתומחרות במחיר גבוה, מחירן של המנות האחרות - בייחוד אלו המופיעות ליד המנה היקרה בתפריט - נראה סביר, גם אם הוא לא.

8. הצעת מנות בשני גדלים שונים: ללקוח אין שום מושג עד כמה המנה הקטנה יותר אכן קטנה מהמנה הרגילה, כך שהוא מעדיף לבחור בה כי היא עולה פחות. אולם האמת היא שבמסעדה רצו מלכתחילה למכור את המנה הקטנה יותר במחיר המוזל, ופשוט השתמשו במנה הגדולה כהשוואה.

מבחינת המסעדות, הרבה יותר יעיל להגביל את הבחירה, צילום: שאטרסטוק מבחינת המסעדות, הרבה יותר יעיל להגביל את הבחירה | צילום: שאטרסטוק מבחינת המסעדות, הרבה יותר יעיל להגביל את הבחירה, צילום: שאטרסטוק

9. ניתוחי דפוסי הקריאה: המסעדות עוקבות אחר מחקרים של תנודות העיניים, וזאת כדי ללמוד כיצד אנשים קוראים דברים שונים. מחקר קוריאני מצא כי שליש מהמשתתפים הזמינו את המנה הראשונה שמושכת את תשומת הלב שלהם. בהתאם, מסעדות נוטות למקם את המנות הרווחיות ביותר בפינה השמאלית למעלה, לשם נודדות קודם העיניים. אסטרטגיה זו מצליחה גם מכיוון שאם קוראים קודם את המנה היקרה, זה נראה כאילו המחיר של שאר המנות הוא סביר. מחקר נוסף מצא שרוב הלקוחות סוקרים במהירות את התפריט כולו אך מתמקדים בעיקר במנות העיקריות, ולכן מסעדות מקדישות את מירב תשומת הלב למנות הללו.

10. אפשרויות מוגבלות: באמצעות הצעות כמו תפריט טעימות או טאפאס, המסעדות מסירות מהסועדים את האחריות שנלווית להחלטה מה לאכול. באופן כללי, הרבה יותר יעיל מבחינת המסעדות להגביל את הבחירה. מחקרים מצאו שהמספר האופטימלי הוא שישה פריטים בכל קטגוריה במסעדות מזון מהיר ובין שבעה לעשרה פריטים בכל קטגוריות במסעדות יוקרתיות יותר.

תגיות