אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מיקרוסופט הורגת את הטלפון הטיפש צילום: אוראל כהן

דו"ח טכנולוגי

מיקרוסופט הורגת את הטלפון הטיפש

החברה החליטה להפסיק את ייצור המכשירים הפשוטים והזולים של נוקיה - החלטה שצפויה לפגוע בה משמעותית בעתיד, למה אנחנו נאלצים לצעוק על נציגי שימור לקוחות בטלפון ומי מחק מהרשת את סרטון ריקרול המקורי

20.07.2014, 13:56 | יוסי גורביץ

סיונארה, כסילפון 

מיקרוסופט הודיעה לאחרונה שתפטר 18 אלף עובדים, תסגור חטיבות ותשנה משמעותית את המיקוד הארגוני שלה. אחת ההחלטות הכי מוזרה שקיבלה במסגרת המהלך היא למחוק מעל פני האדמה את חטיבת הסלולרים הלא-חכמים של נוקיה. תוך 18 חודשים, החטיבה הזו תחדל להתקיים ומיקרוסופט תפסיק את ייצורם.

המטרה של מיקרוסופט היא לנסות לשכנע את לקוחות נוקיה לעבור לווינדוס פון. זו נשמעת החלטה אווילית במיוחד: מי שחי ב-2014, יכול לקנות סמארטפון ואין לו אחד, ככל הנראה לא רוצה כזה. המחירים של המוצרים האלה צנחו משמעותית לאחרונה. מי שבכל זאת משתמש בטלפון פשוט - ומדובר ככל הנראה בכמחצית מהאנושות - יודע למה הוא עושה זאת.

כסילפון ישן של נוקיה. אנשים בעולם השלישי עדיין משתמשים בדומיו, צילום: CC-By-SA - Soltys0 כסילפון ישן של נוקיה. אנשים בעולם השלישי עדיין משתמשים בדומיו | צילום: CC-By-SA - Soltys0 כסילפון ישן של נוקיה. אנשים בעולם השלישי עדיין משתמשים בדומיו, צילום: CC-By-SA - Soltys0

יש מגוון סיבות: התשתית הסלולרית במדינה שבו הוא חי לא קיימת ואין לו מה לעשות עם דור שלישי. הוא יכול להיות אדם מבוגר, שלא מבין את הרשת, לא רוצה לשלם עבורה ובמידה ניכרת לא מבין למה אנשים צריכים את הסחת הדעת הזו. הטלפון שם כדי לתקשר, סוג של טלגרף משוכלל, לא מרכז החיים שלו.

יש לא מעט אנשים כאלה ורבים מהם התרגלו לטלפונים של נוקיה. כשמיקרוסופט אומרת להם שהם לא יוכלו לקנות מכשיר נוקיה חדש, זה לא יגרום להם לעבור לסמארטפון. הם פשוט יחפשו כסילופון - טלפון לא חכם - של חברה אחרת.

יופי, מיקרוסופט. מי הגאון שמנהל את חטיבת המכשירים שלכם?

 

בן האלים נבעט מעלה

 

סטיבן אלופ. בואו נדבר עליו קצת. זוכרים אותו? הבכיר במיקרוסופט שהובא לנוקיה לפני כמה שנים כדי להציל אותה? האיש שכתב את המזכר המפורסם על האסדה הבוערת וים הקרח שלמטה - ושבכל זאת אין ברירה אלא לקפוץ? האיש שבחר לא באנדרואיד אלא בווינדוס פון כפלטפורמה עליה צריכה נוקיה להמר? האיש שאולי לא הרס את נוקיה, אבל לגמרי חתום על תעודת הפטירה - ומכר אותה בבוטנים?

פיטורים במיקרוסופט? אל תדאגו לאלופ, הוא יהיה בסדר, צילום: בלומברג פיטורים במיקרוסופט? אל תדאגו לאלופ, הוא יהיה בסדר | צילום: בלומברג פיטורים במיקרוסופט? אל תדאגו לאלופ, הוא יהיה בסדר, צילום: בלומברג

אלופ מנהל בימים אלה את חטיבת המכשירים של מיקרוסופט. תחת הנהלתו, 50 אלף עובדי נוקיה איבדו את עבודתם. כלכלת פינלנד נפגעה משמעותית. אחת מיצרניות הטלפונים המובילות והחשובות בעולם, אחת החברות היותר אתיות בתעשיה, שאמרה לפוקסקון שאם היא תרעיל את העובדים שמייצרים את המכשירים שלה, נוקיה תמצא ספקית אחרת, הפכה לגרוטאה. אז למה אלופ עדיין מועסק על ידי מיקרוסופט?

כי התרבות העסקית שלנו אומרת שאם אתה עובד או מנהל זוטר, אתה בסך הכל חלקי חילוף וצריך להיפטר ממך בדרך הזולה ביותר. אבל אם אתה מנהל בכיר? אתה שייך למועדון בני האלים ופחות או יותר שום דבר שתעשה לא יפגע בך. במקרה הגרוע ביותר, תעוף מהחברה עם מצנח זהב. סדרת הבכירים המפוטרים של יאהו היא דוגמא קלאסית. אנשים החריבו שם מחלקות שלמות והסתלקו עם כמה מיליונים כמתנת פרידה מהחברה אסירת התודה, שבו זמנית פיטרה אלפי עובדים קטנים.

זו לא אשמת הנציג

אבל נראה שלא תהיה ברירה אלא להיות גס רוח כלפיו.

בשבוע שעבר רגשה הרשת, אחרי שבכיר AOL ריאן בלוק העלה הקלטה של שיחה שניהל עם נציג שימור לקוחות של קומקאסט, ספקית רשת גדולה בארה"ב. אף שבלוק אמר שוב ושוב שהוא רוצה לנתק את השירות, הנציג ניסה פעם אחר פעם למנוע זאת וניסה לשדל אותו להשאר. הוא אמר לבלוק שהוא נהנה מהשירות במשך שנים; הוא תהה בזעם למה בלוק רוצה "לעזוב את השירות הטוב ביותר בארה"ב".

ובכן, אם בלוק רוצה לעזוב אותו כל כך, הוא כנראה לא השירות הטוב ביותר בארה"ב, נכון? ההקלטה גרמה מבוכה רבתי לקומקאסט, אבל הבעיה היא לא בקומקאסט ולא בנציג הספציפי הזה. ישראלים יודעים שהתנתקות מהוט ודומותיה היא תהליך שמצריך הרבה זמן המתנה בטלפון והמון עצבים.

רוצים להתנתק? התכוננו לצעקות, צילום: shuterstock רוצים להתנתק? התכוננו לצעקות | צילום: shuterstock רוצים להתנתק? התכוננו לצעקות, צילום: shuterstock

הסיבה היא מדיניות בזויה מקיר לקיר. קודם כל של חברה שפשוט לא מוכנה להוציא את הקשית שלה מצווארו של הלקוח ובכלל לא משנה לה מה הוא רוצה; ושנית, של החברה כלפי נציג ה"שימור לקוחות" שלה, מושג שתמיד גרם לי לחשוב על פורמלין.

אם הנציג מאבד אותך, ולא משנה מה קרה קודם, זה יופיע בדו"ח האישי שלו. אם אתה עוזב את החברה במשמרת שלו, בסופו של דבר זה יוביל לפיטוריו.

אז הוא נוקט בטקטיקה של התשה. המטרה שלו היא לגרום לך לחשוב שהבלאגן של עזיבת החברה המעוולת גדול מדי. כן, זה יעלה עוד כמה שקלים, אבל אני לא אצטרך לצרוח חצי שעה על מישהו. רוב בני האדם שונאים עימותים. על זה החברה מסתמכת. ברוב המקרים, אם יתסכל הנציג את הלקוח הפורש, הוא יישאר. מה שקורה בפועל הוא שמנהלים שמרוויחים הון תועפות, והם מרוויחים הון תועפות כי החברה מעדיפה להשקיע את הכסף בהם ולא בשירות - משתמשים באדם שמקבל שכר מינימום או טיפה יותר כדי להציק לכם; הם מאלצים אתכם להכנס לקרב גלדיאטורים עם אדם שבמידה ותנצחו אותו, יפוטר. קוראים לזה אתיקה עסקית, אני חושב, או שוק עבדים חופשי, או משהו דומה.

ואף על פי כן, אם אתם רוצים להשתחרר מעולה של חברת עושק כזו, יש פתרון:. אתם צריכים להיות גסי רוח ונחושים. אתם חיים בישראל, אז זה אומר שאתם צריכים להיות בהמות בקנה מידה של תכנית ריאליטי לכמה דקות. מזעזע, אבל זה עובד. אם תהפכו את המשוואה, אם תהפכו את השיחה ללא נעימה לנציג כפי שהיא לא נעימה לכם, בסופו של דבר הוא יוותר. למה? כי יש עוד אנשים כמוכם שצריכים לדבר איתו ויש לו בסופו של דבר זמן מוגבל. 

ערימת השחת הממשלתית

כתב של ארס טכניקה, סיירוס פאריבר, ניסה להוציא משירות המכס והגבולות של ארה"ב את הפרטים שהשירות שומר עליו. הממשלה עשתה שלל תרגילי התחמקות, בסופו של דבר פאריבר הגיש בקשת חופש מידע. הממשלה התחמקה עוד קצת ובסוף מסרה את המידע.

מסתבר שהיא שמרה על פאריבר לא פחות מ-76 עמודים, בין השנים 2005-2013. המידע הזה כולל, בצורה לא מאובטחת, את פרטי כרטיס האשראי של פאריבר, את כתובת ה-IP בה השתמש כדי לרכוש כרטיסי טיסה, ואת כל המגעים שלו עם חברות התעופה, כולל שיחות טלפון שמטרתן לשנות את המושב שלו.

למה לעזאזל שמרה הממשלה את כל המידע הזה? אין בו שום תועלת למלחמה בטרור. מומחה אבטחה אמר לפאריבר ש"זה לא מועיל למעקב אחרי חשוד, זה מועיל למציאת חשודים אחרים": על ידי בירור באיזה מושב ישב פאריבר, ומי ישב לידו, הממשלה יכלה - אם עלה הרצון מלפניה - לברר אם יש קשר ביניהם באמצעות רשתות חברתיות. בקיצור, היא יכלה לשרטט את מפת הקשרים החברתיים, אם יש כאלה, בין פאריבר ובין נוסעים אחרים.

כל זה לא היה מועיל לה בדבר. רק מבזבז את הזמן שלה ומעמיס מידע על מאגרי המידע שלה. למה? ככה. כי זה מה שארגונים חשאיים עושים. הם צוברים מידע. אולי הוא יהיה שמיש מתישהו.

קצרצרים

1. נפלה עטרת ראשנו: יוטיוב הסירה את הסרטון המקורי של ה-rickroll, מתיחת הרשת האלמותית בה נשלח גולש לידיעה מסעירה ומקבל במקומה את פזמון האייטיז המלוקק Never Gonna Give You Up. מה הסיבה לכך שהסרטון הוסר אחרי יותר משבע שנים ו-70 מיליון צפיות? לא ברור; ככל הנראה אין קשר לזמר ריק אסטלי, שנהנה מאוד מהקריירה השניה שהסרטון ארגן לו. האבלים יכולים להתנחם בסרטון זהה שהועלה ליוטיוב על ידי Vevo, שעדיין נמצא באוויר, ושיש לו כ-85 מיליוני צפיות.

 
2. לחברה הנכלולית אובר נמאס מכך שהעובדים שלה עושים לה תרגילים מסריחים, כגון חטיפת נוסעות והתעללות מינית בהן. על כן היא שכרה לאחרונה את החברה של רודי "העוזר לחברים" ג'וליאני, כדי שזו תבדוק את הרקע של הנהגים לפני שהחברה תפקיר בידיהם נוסעים משלמים – ומה שגרוע מכך, נוסעים שיש להם סמארטפון (דרישת בסיס לשימוש באובר) ויכולים להוציא לחברה שם רע על ידי ציוץ זריז.

3. במשך 21 שנים הצליח פרנציסקו לגאספי, מכין טפסי מס מקליפורניה, להתחמק מזרועו הארוכה של החוק בשל עבירות של מסירת דו"חות מס כוזבים. תחילה נס למקסיקו, ומשם הגיע לקנדה. לפני זמן מה – לא ברור בדיוק מתי – נכנע לגאספי לטרנד שעובר על כולם ופתח דף פייסבוק. בשמו האמיתי, לא פחות. המידע איפשר לתביעה בקליפורניה למצוא אותו, להעביר את המידע למשטרת קנדה ו-21 שנים של בריחה הסתיימו באזיקים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
גם לי שימור לקוחות מעלה תמיד אסוציאציה של חמוצים
מן צנצנת גדולה כזאת, עם בד מתחת למכסה, שם דחוסים לקוחות משומרים בחומץ. אני בד"כ מסיים וויכוחים כאלה עם טיעונים שאי-אפשר להתווכח איתם, כמו: 1. אני עובר לחו"ל עוד שבוע. 2. עברתי לדירה שכורה, ובעל הבית שלי מספק לי אינטרנט\טלוויזיה. ולאלה שמתקשרים כדי לנסות למכור לי אני אומר דברים כמו: 3. לא עכשיו, אני במיון ילדים (הם סוגרים תכף ומיד). 4. חזרתי בתשובה והרבי שלי לא מרשה טלוויזיה (הדרך היחידה לגרום להוט להפסיק להתקשר אלי כל יומיים ב-21:00 ולהציע לי כבלים). בונוס יינתן למשלבים מצבים אקטואליים (לא עכשיו - אזעקה, אני חייב לרוץ למקלט).
יונתן , חיפה  |  22.07.14
6.
המידע לא מועיל למלחמה בטרור? עם כל הכבוד תשאיר את ההחלטה הזו למי שנלחם בטרור.
כי כמו שאתה רושם המידע הזה אכן בעל םוטנציאל להיות שמיש יום אחד. ההתנגדות למדינת האח הגדול צריכה להיות מהכיוון של אין להם זכות לעשות זאת לאזרחים שלהם, כי אם אתה משתמש בטיעונים תועלתנים- הם קורסים מידד ברגע שהתועלת שלהם משתנה. ובינינו- אם תוציא להורג 1000 אנשים, לפחות 6 יקבלו את מה שהגיע להם.
21.07.14
3.
הבעיה היא שבטלפונים רגילים לנוקיה אין מתחרים. לפחות לא מבחינת עמידות.
אולי המחלקה הזו הפכה ללא רווחית ויותר משתללם להתמקד בטלפונים חכמים? בכל מקרה, לא רק מבוגרים משתמשים בדברים האלו. אני לצד המכשיר החכם משתמש ב80% מהזמן גם במכשיר רגיל. בין אם זה במשחקי ספורט, טיולים, כשאני צריך משהו קטן בכיס ולא ללכת עם בלטה מתוחכמת, באוניברסיטה (כשיש סיכוי שידפק), במקרים שצריך יותר פרטיות/בסיטואציה שבה המכשיר יכול להיגנב ולכן להעביר הרבה אינפורמציה לגנב, ועוד מגוון רחב של שימושים..
21.07.14
לכל התגובות