אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבקר המדינה יבדוק האם חברות התעופה הישראליות הפקיעו מחירים לאור המצב צילום: עמית שאבי

מבקר המדינה יבדוק האם חברות התעופה הישראליות הפקיעו מחירים לאור המצב

ישראלים שנתקעו בחו"ל טוענים: החברות הישראליות ממשיכות לטוס, אבל גובות מחירים הגבוהים בעשרות אחוזים מהמחיר הרגיל

24.07.2014, 14:07 | רוני זינגר
מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא פתח הבוקר בבדיקת הטענות בדבר הפקעת מחירים של כרטיסי טיסה על ידי חברות התעופה הישראליות. המבקר פתח בבדיקה לאור תלונות שהתקבלו במשרדו ולאור הזעם הציבורי שהובע בנושא.

קראו עוד בכלכליסט

בימים האחרונים, מאז הכריזו שורה של חברות תעופה זרות על השעיית טיסותיהם לישראל וממנה, נתקעו אלפי ישראלים בישראל ומחוצה לה בלא יכולת לחזור או לצאת. רבים מהם דיווחו כי כאשר פנו למצוא כרטיסי טיסה חלופיים אצל חברות התעופה הישראליות - הממשיכות לטוס - גילו כי מחירי כרטיסי הטיסה האמירו בעשרות ומאות אחוזים ממחירם עד לפני כמה ימים.

מטוס אל על. המבקר יבדוק האם הפקיעו מחירים, צילום: שאטרסטוק מטוס אל על. המבקר יבדוק האם הפקיעו מחירים | צילום: שאטרסטוק מטוס אל על. המבקר יבדוק האם הפקיעו מחירים, צילום: שאטרסטוק

לאור הדיווחים על התנהלות חברות התעופה הישראליות, בראשן חברת אל-על, החליט כאמור מבקר המדינה שפירא לפתוח בבדיקת העניין.

על פי חוק, אין בסמכותו של מבקר המדינה לערוך בדיקה בחברות פרטיות. כיוון שכך, מתכוון המבקר למקד את בדיקתו בגופים הסובבים את אל-על, למשל הרגולטור שהוא משרד התחבורה, וכן רשות החברות - שם יבקש המבקר לראות מה מעמד אל על כאשר מוכרז מצב מיוחד בעורף, וכן משרד הכלכלה שאמור לפקח על המחירים לצרכן.

כבר מהבוקר פתחו אנשי המבקר בבדיקה משפטית באשר ליכולתם להיכנס לבדיקה בתוך אל-על, וזאת כאשר יתברר מה היה הסכם ההפרטה שעשתה המדינה עם החברה ומה נשאר בחזקת המדינה. כל מה שנשאר בחזקת המדינה יהיה תיאורטית נתון לבדיקת המבקר. כך למשל ייבדק מה נותר בסמכות ממשלת ישראל בנוגע לאל-על כאשר קיים מצב חירום במדינה.

לאור העובדה כי מדבור במצב משפטי סבוך מעט, לא ברור עדיין האם יוכל המבקר לדרוש את גביית עדויותיהם של בכירי הנהלות חברות התעופה הישראליות.

ביום שני הקרוב תקיים הוועדה לפניות הציבור בכנסת דיון מיוחד בעניין מחירי כרטיסי הטיסות של חברות התעופה הישראליות. יו"ר הוועדה ח"כ עדי קול (יש עתיד) זימנה לדיון את מנכ"ל אל-על דוד אגמון, ובדיון מתכוונת לדרוש ממנו להציג את ההכנסות ממכירת כרטיסי הטיסה בתקופה המקבילה בשנה שעברה לעומת יולי-אוגוסט השנה.

"מנכ"ל אל על חייב לציבור הסברים על הטענות לניצול הפסקת הטיסות של החברות הזרות לארץ לשם העלאת מחירים”, אמרה קול והסבירה כי דרישתה להצגת המחירים היא לאור טענתו של אגמון כי מדובר במחירים שנקבעו זמן רב מראש: "אם טענתו נכונה, לא תהיה לו בעיה להוכיח את זה". עוד הודיעה ח"כ קול כי בדיון שקיימה אתמול בעניין אחר, בו נכחו נציגי חברות התעופה, היא התבקשה על ידם לפנות לשר התחבורה על מנת שיפחית את האגרות בתקופה הזו וזאת בשל הפסדי החברות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
יש מחסור אז שהמחיר יירד ?
כאשר יש מחסור במוצר מסויים המחיר שלו חייב לעלות רק מחיר יקר מוריד את הביקוש ומבטיח שמישהי שתכנה לקפוץ ללונדון לשופינג תוותר על הטיסה למישהו שיוצא לעסקים חשובים . זאת הסיבה מדוע חופפים את הראש במים ולא בשמפניה . חוסר ההבנה הכלכלית בכוחות השוק החופשי והפופוליזם צריכים להדאיג אותנו במיוחד שמדובר בשופט ומבקר שאמור לנהוג בצורה אחראית . קצת מלחמה וכבר מתלוננים שפגעו להם בדיל לחו"ל , מעניין מה יקרה בשעת חירום אמיתית כשמוצרי יסוד יעלו יותר ? באותה הזדמנות המבקר יכול לבדוק למה מחירי השמפניה מופקעים ?
אני רק שאלה  |  24.07.14
1.
ביקורת פזיזה ומיותרת
החברות הישראליות לא העלו מחירים. המוקדנים יכלו להציע מקומות פנויים ומחיריהם כפי שהיה במערכת ההזמנות. בכל טיסה ובכל חברה יש סיווגי מחירים שונים למחלקת התיירות. הראשונים שיכרטסו יקבלו את מחירי הרצפה האחרונים מחירים הגבוהים בעשרות אחוזים מהראשונים, גם אם הם יושבים זה ליד זה. אם כל מחלקת התיירים תפוסה יוצעו מקומות במחלקות עסקים או ראשונה אם יש ומחיריהן, לכאורה, מופקעים... אם המבקר בודק את הרגולציה אז עדיף לבטל את חוק השמיים הפתוחים ואת התחרות שכה מעודדים. אם כבר ביקורת, עדיף לבדוק את זה ששר התחבורה שלח בצורה נמהרת מאות נוסעים ומטוסים לעובדה בלי לבדוק את מוכנותו
מתמצא  |  24.07.14