אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם למשקיעים נמאס מהמשחקים של אמזון? צילום: בלומברג

פרשנות

האם למשקיעים נמאס מהמשחקים של אמזון?

במשך שנים, קמעונאית המקוונת השקיעה בחזרה את כל כספה במחקר, פיתוח ושיווק. יתכן והגישה הזאת הולכת להשתנות?

25.07.2014, 21:21 | הראל עילם

האם למשקיעים נמאס מהמשחקים של אמזון? במשך שנים, קמעונאית המקוונת השקיעה בחזרה את כל כספה במחקר, פיתוח ושיווק ורשמה רווח שולי לחלוטין, או אפילו הפסדים צנועים.  

קראו עוד בכלכליסט

עד כה, המשקיעים קיבלו זאת בהבנה – מניית אמזון צמחה בעקביות במהלך 2013 ב-54%, והגיעה לשיאה בתחילת השנה האחרונה עם שווי של למעלה מ-180 מיליארד דולר. זאת למרות שבמשך שנים ארוכות לא הצהירה על רווח תפעולי משמעותי או חילקה דיבידנדים גדולים.

אבל יתכן והגישה הזאת הולכת להשתנות. אמזון פרסמה אמש (ה') את הדו"ח הרבעוני שלה, בה הכריזה על הפסד נקי של 126 מיליון דולר, הרבה מעבר להערכות האנליסטים. חמור מכך, החברה חוזה כי ברבעון הבא תדווח כל הפסדים משמעותיים בהיקף של בן 410 ל-810 מיליון דולר. ההכנסות אומנם עלו ב-23%, אבל למשקיעים נמאס. המניה קרסה ב-10% בסחר המוקדם, לפני פתיחת השערים.

ההפסדים העתידיים נובעים בעיקר מעלות ההשקה של הטלפון החכם של אמזון. לפי ההערכות, החברה עצמה מוכרת את הטלפון במחיר הפסד, או עם אחוזי רווח זעירים, ומקווה לייצר רווח מהכנסות קבועות מכלל השירותים המקוונים שהיא מציעה עם הטלפון. החברה עצמה הבהירה בעבר שזאת האסטרטגיה שלה עם כל מוצרי החומרה שלה. לאמזון יש, בין השאר, חנות אפליקציות משלה, שירות סטרימינג וידאו ומוזיקה, חנות מדיה וספרים דיגיטליים, ועוד.

החברה גם עומדת להשקיע לא פחות ממאה מיליון דולר ביצירת פיילוטים תוכנות טלוויזיה חדשות שהיא תשיק דרך שירות הוידאו שלה, במודל שעדיין לא הוכיח את עצמו מסחרית עבור אמזון. נטפליקס מצידה הצליחה להשיג לרשותה מספר סדרות מצליחות עם תוכנית הפיילוטים שלה, כגון "בית הקלפים" ו"וכתום הוא השחור החדש", אבל לא אמזון.

יש לא מעט גורמים שיכולים להסביר את קוצר הרוח של המשקיעים עם האסטרטגיה הנוכחית של אמזון – שמוכיחה את עצמה בשורת ההכנסות, אבל לא בשורת הרווח. האנליסט קולין גיליס מ-BGC אמר בסרקזם: "יש לא מעט סקפטיות. זה מאוד קשה להשיג 20 מיליארד דולר בהכנסות אבל לא להרוויח שום דבר. זה הישג מיוחד". אנליסטים רבים גם מתקשים לקבל בהבנה את ההחלטה של אמזון להמנע מפרסום נתוני מכירות מדויקים, בעיקר בתחומים חדשים ומתהווים כגון חומרה וספרים דיגיטליים. עד היום, החברה מעולם לא פרסמה כמה קוראים אלקטרוניים וטאבלטים מסדרת קינדל היא מכרה.

בנוסף, עליבאבא, חברת האינטרנט הגדולה בסין שכבר עקפה את אמזון בהיקף מכירות, עומדת להנפיק את עצמה בקרוב וכבר עושה מאמצים כבירים לחדור לארצות הברית. היא אפילו השיקה אתר מכירות אמריקאי, המתמקד במוצרי יד שניה ואומנות יד.

אמזון גם לקחה לא מעט סיכונים השנה. היא אומנם השיקה טלפון חכם חדש ומרתק עם לא מעט יכולות מיוחדות, אבל לא ברור בכלל כיצד השוק הולך להתמודד איתו – במיוחד לאור הירידה החדה במכירות הטאבלטים של החברה. אמזון גם השיקה שירות *קריאת ספרים אלקטרוניים ללא מגבלה תמורת סכום חודשי שיכול להיות סיכון משמעותי לשורת הרווח שלה ולא מתקבל היטב על ידי הוצאות הספרים, שירות סטרימינג חדש, ממיר טלוויזיה שלא מצליח להמכר היטב ונכנסה למלחמת מחירים קשה מול גוגל בתחום שירותי הענן והאינטרנט. כל הדברים האלו נותנים את אותותיהם בבטחון של המשקיעים באמזון.

מחסנים של אמזון, צילום: בלומברג מחסנים של אמזון | צילום: בלומברג מחסנים של אמזון, צילום: בלומברג

תגיות