אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה בוחן מערכת לגביית אגרה מנהגים שייסעו מהר צילום: אוראל כהן

משרד התחבורה בוחן מערכת לגביית אגרה מנהגים שייסעו מהר

תוכנית עבודה פנימית של משרד התחבורה, שעליה חתום המנכ"ל עוזי יצחקי, חושפת בחינה של מערכת שתאפשר לגבות אגרה מנהגים בכבישים בין־עירוניים. לפי הערכות, התיעוד יבוצע באמצעות מערכות ה־GPS בטלפון הנייד של הנהג

27.07.2014, 06:57 | תומר הדר

משרד התחבורה החל לבחון את האפשרות להציב בכבישי ישראל מערכת חדשה שתאפשר גביית תשלום אגרה מנהגים הנוסעים במהירות גבוהה מהמהירות המותרת. כך עולה ממסמכים פנימיים של המשרד שהגיעו לידי "כלכליסט". על המסמכים חתום מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי. 

דובר משרד התחבורה הכחיש את הידיעה אך בידי "כלכליסט" המסמך המלא אותו ניתן לקרוא כאן.

קראו עוד בכלכליסט

שיטת גבייה חדשה

מהמסמכים עולה כי נהגים שייסעו במהירות סבירה לא יצטרכו לשלם כלל אגרת שימוש בכביש, אך נהגים שיסעו במהירות גבוהה יידרשו לשלם עבור השימוש. על פי הערכות, תתבסס מערכת הגבייה על מערכות ה־GPS הקיימות בטלפונים חכמים.

מעיון במסמכי משרד התחבורה עולה כי לא מדובר במערכת אכיפה כמו מערכת מצלמות המהירות (א3), שהותקנו בארץ לפני כשנתיים. מערכת המצלמות החדשה מטילה קנס על נהגים שנוסעים במהירות גבוהה מהמותר בנקודות מסוימות, בעוד במקרה הזה מדובר במערכת שגובה אגרה על שימוש בכביש בהתאם למהירות הנסיעה.

 , צילום: יריב כץ צילום: יריב כץ  , צילום: יריב כץ

על פי לשון המסמך, המפרט מחקרים ופיתוחים טכנולוגיים שביצע השנה משרד התחבורה: "נהיגה בכביש מהיר לא תיחשב עוד לשירות מובן מאליו, אלא למצרך החייב עקרונית בתשלום. המצרך יינתן חינם לכל נהג שמהירות נסיעתו הממוצעת בפרק זמן קצר ונתון סבירה לפי קריטריון אופטימיזציה".

בהמשך מפורט כי "בשלב ראשון יוגדר פס מהירות חינמי אחיד. בשלב מאוחר יותר, פס המהירות החינמית לא יהיה קבוע, אלא יוגדר באופן גמיש לפי תנאי הכביש, נפח התנועה בו והתפלגות המהירות בו בכל עת. כל סטייה מהתחום תלווה בתשלום, בעיקר כלפי מעלה אך גם כלפי מטה".

מעקב אחרי אופנועים

מתוכנו של המסמך הפנימי עולה עוד כי נבדקת האפשרות שהמערכת החדשה תוכל לבצע מעקב וידאו אחר אופנוע או קטנוע. תחת הכותרת "שיטות מבוססות וידאו לניטור אופנועים בתנועה" מצוין כי "במחקר פותחו והודגמו שיטות מבוססות וידאו לאיסוף וניתוח נתונים של התנהגות אופנוענים בתנועה עירונית באמצעות פענוח סרטי וידאו ממצלמות תנועה או ממצלמה ברכב נע הוא אפשרי ומניב תוצאות חדשות ומעניינות".

תגיות

208 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות