אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה כתב דו"ח ומכחיש: "איננו בוחנים מערכת לגביית אגרה מנהגים" צילום: תומר הדר

נחשף בכלכליסט

משרד התחבורה כתב דו"ח ומכחיש: "איננו בוחנים מערכת לגביית אגרה מנהגים"

במשרד מיהרו להכחיש את הידיעה שפורסמה הבוקר ב"כלכליסט" על בחינת מערכת אוטומטית שתגבה תשלום מנהגים הנוסעים במהירות גבוהה, אבל דו"ח פנימי שעליו חתום מנכ"ל המשרד מפרט את הרעיון עד לפרטים הקטנים. קראו את המסמך המלא

27.07.2014, 11:00 | תומר הדר

"משרד התחבורה אינו בוחן אפשרות להציב בכבישי ישראל מערכת חדשה שתאפשר גביית תשלום אגרה מנהגים הנוסעים במהירות גבוהה מהמהירות המותרת ואין כל כוונה לגבות מהנהגים אגרה כלשהי עבור השימוש בכביש", כך מודיע היום משרד התחבורה באופן רשמי לאחר הפרסום הבוקר ב"כלכליסט". עם זאת, בידי "כלכליסט" הדו"ח המלא עליו חתום מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, ובו מפורט הרעיון עד לפרטים הקטנים.

לצפייה בדו"ח שמשרד התחבורה מכחיש את קיומו

על פי לשון הודעת משרד התחבורה,"שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ הודיע בעבר מספר פעמים כי הוא מתנגד באופן חד משמעי להטלת אגרות נוספות על ציבור הנהגים ולמשרדו אין כל כוונה להטיל בעתיד אגרות על ציבור הנהגים". עוד עולה מההודעה כי כץ, הודיע בעבר מספר פעמים, על התנגדותו להטלת אגרות נוספות על ציבור הנהגים. מההודעה עולה כי למשרד התחבורה אין כל כוונה להטיל בעתיד אגרות על ציבור הנהגים וכי הכוונה לבחון את הנושא מעולם לא נדונה אצל שר התחבורה ומכאן, שגם לא אושרה על ידו כלל. יתרה מכך, אין כל כוונה לאשר תשלום אגרות כלשהן מהנהגים עבור השימוש בכביש.

הדו"ח המדובר מהווה הצעה לתוכנית עבודה שכלל לא נדונה במשרד ולכן לא אושרה על ידי שר התחבורה או מנכ"ל משרדו. הניסוי המוצע בדו"ח, כך נכתב הבוקר בהודעת המשרד, מעולם לא קיבל את אישור הגורמים המוסמכים במשרד התחבורה. יצוין כי שר התחבורה החליט לפני מספר שנים לאמץ הנחיות חדשות לקביעת מהירות הנסיעה המרבית המותרת ברשת הדרכים בישראל. במסגרת זאת, העלה השר כץ את המהירות המותרת בכבישים מהירים מ- 100 ל-110 קמ"ש ובכבישים בינעירוניים מ-90 ל-100 קמ"ש. מהנתונים עולה כי בכבישים בהם עלתה מהירות הנסיעה מ-100 ל-110 קמ"ש לא נרשמה כל השפעה שלילית ולא חלה כל הרעה בבטיחותם של הנהגים בכבישים. יתרה מכך, בחלק מכבישים אלה אף נרשמה ירידה בתאונות הדרכים.

בניגוד להודעת משרד התחבורה, וכפי שפורסם היום ב"כלכליסט", משרד התחבורה אכן בוחן מערכת שכזו. בשבוע שעבר נשלח למספר עובדים בכירים במשרד התחבורה דו"ח פנימי סודי, עליו חתום לא פחות מאשר מנכ"ל משרד התחבורה בעצמו - עוזי יצחקי. הדו"ח מפרט מספר תחומים אותם אכן בוחן משרד התחבורה, וזאת בניגוד להודעתו העכשוית של משרד התחבורה. על פי ההקדמה, שחיבר יצחקי עצמו, "מאפייני המערכת התחבורתית והשפעתה על המשק כולו מחייבים פיתוח של ענפי התחבורה, במשולב עם ענפי משק אחרים ומחייבים מעורבות ממשלתית. גיבוש מדיניות תכנון תחבורה מערכתי בטווחי זמן שונים והתויית כיווני הפעולה מחייבת פעילות מחקר ופיתוח עניפה במשרד ובתאגידיו". עוד מדגיש יצחקי בדו"ח כי מדובר בתחומים שמשרד התחבורה אכן בוחן, במטרה ליישם בעתיד. על פי לשון יצחקי המופיעה בדו"ח: "דו"ח המחקר והפיתוח השנתי בתחבורה מביא לידי ביטוי חלק מהפעילות העניפה והמשמעותית הזו ומטרתו לשקף את הנעשה בתחום המחקר והפיתוח התחבורתי הן בקרב מקבלי ההחלטות והן בקרב העוסקים בתחום".

מצלמת מהירות. משרד התחבורה מכחיש בחינת המערכת האוטומטית לגביית דו"חות, צילום: תומר הדר מצלמת מהירות. משרד התחבורה מכחיש בחינת המערכת האוטומטית לגביית דו"חות | צילום: תומר הדר מצלמת מהירות. משרד התחבורה מכחיש בחינת המערכת האוטומטית לגביית דו"חות, צילום: תומר הדר

למרות טענתו של משרד התחבורה, כי אינו בוחן מערכת שכזו, בדו"ח הפנימי של המשרד מפורט הניסוי בפרוטרוט, בדו"ח עליו חתום מנכ"ל המשרד מפורט מחקר שנעשה בברכת משרד התחבורה. על פי לשון הדו"ח: "נהיגה בכביש מהיר לא תיחשב עוד לשרות מובן מאליו אלא למצרך החייב עקרונית בתשלום. המצרך יינתן חינם לכל נהג שמהירות נהיגתו הממוצעת בפרק זמן קצר ונתון סבירה לפי קריטריון אופטימיזציה. בשלב ראשון יוגדר פס מהירות חינמי אחיד. בשלב מתקדם יותר, פס המהירות החינמית לא יהיה קבוע אלא יוגדר באופן גמיש, לפי תנאי הכביש, נפח התנועה בו והתפלגות המהירות בו באותה עת. כל סטייה מן התחום תלווה בתשלום, בעיקר כלפי מעלה, אך גם כלפי מטה".

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
6-אתה מטעה.זו עבודה מתוכננת,וכבר יש פיילוט בדיקה של מעקב נסיעות
העבודה מתוכננת והושקעו בה משאבי זמן וכסף רבים, היא אינה איזו פליטת מקלדת של מישהו ש"בא לו" לקשקש משהו בשעת ההפסקה. יש כבר פיילוט של מעקב אחרי נסיעות בכלי רכב של המדינה. יש לאנשים מספיק שכל לא להתבסס על טלפונים (הכי פשוט לשכוח להפעיל אותו) אלא על רכיב עצמאי שמותקן ברכב , הפרטיות לא מעניינת אף אחד ואיש לא מנסה לשמור אותה - לא צריך להיתמם. תו דעתך שגם אם לך הרעיון נראה לא טוב - יש אחרים בממשלה שלהם הוא נראה טוב בעבר ויראה בעתיד כרעיון שווה לישום. כמובן שלא ברכבי משרד התחבורה ומקורבים...
ישראלי  |  27.07.14
8.
כולם מפספסים את מה שכתוב כאן בין השורות - אפשר להעלות את המהירות המותרת !!!
ישהו פיספס את מה שעתוב כאן בין השורות? משרד התחבורה מודה שאפשר להעלות את המהירות המותרת, כנראה ללא העלאת כמות התאונות, מה שכבר הוכח בעשרות מחקרים בעולם, וגם אצלנו כשהעלו לפני שנה או שנתיים את המהירות המותרת בעשרות כבישים. מה שעוד נאמר כאן בין השורות, הוא שמטרת אכיפת המהירות אין לה דבר ועניין במניעת תאונות, אלא ביצירת הכנסות למדינה - בדרך נבזית ביותר (לקנסות מתלוות גם נקודות חובה, וגליון הרשעות "מלוכלך"). כעת יוצא המרצע מהשק: משרד התחבורה רוצה לאפשר לסוע במהירות גבוהה יותר (ובטוחה) אבל בלי להפסיד את ההכנסה הכספית שהיתה לו מקנסות.
יובל  |  27.07.14
6.
נהגים שלא יודעים לנהוג
בגרמניה,מרחקים של 150 ק"מ מבצעים ב-45 ד' +- ותאמיני לי שאין תאונות כמו בארץ. התאונות בארץ הם תוצאה של נהגים שלא יודעים לנהוג,. כי דוגמה בסיסי אין מרחקים בין מכוניות. אי הפעלת איתות על מנת לדעת לאן הנהג רוצה לפנות ובנוסף מבצע פניה כל שהיא בשנייה אחרונה . דברים בסיסים הלא הם חלק מהגנראטור של תאונות .
רוברטו , כרמיאל  |  27.07.14
לכל התגובות