אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"ייעצתי בנושא מט"ח והלקוח נתן לי טלפון וקנה ג'יפ לאשתי" צילום: נמרוד גליקמן

"ייעצתי בנושא מט"ח והלקוח נתן לי טלפון וקנה ג'יפ לאשתי"

יוסי פרנק, שהיה מנהל השיווק בחדר עסקאות המט"ח של הבינלאומי, העיד אתמול כי עקף בתיאום עם מנהליו את איסור בנק ישראל לייעץ ללקוחות. הבינלאומי: "עדותו מטעם התביעה היא השתלחות פרועה ודיבתית שאינה מתיישבת עם המציאות"

29.07.2014, 07:17 | תומר גנון

יוסי פרנק, בכיר לשעבר בבנק הבינלאומי, ביקש מלקוח שלו בבנק לרכוש ג'יפ לאשתו, ובנוסף קיבל מהלקוח (ברוך שושני – ת"ג) טלפון לשימושו האישי כדי לעקוף הוראה של בנק ישראל שאסרה על אנשי שיווק לייעץ ללקוחות בנושא מט"ח. פרנק, אשר שימש כמנהל השיווק של חדר עסקאות המט"ח של הבנק הבינלאומי בשנים 2006–2000, וכיום הוא בעל חברה פרטית לייעוץ מט"ח ופרשן כלכלי, אישר את הדברים אתמול בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

קראו עוד בכלכליסט

פרנק זומן להעיד במסגרת תביעת ענק של כ־74 מיליון שקל שהגישה חברת יוניטרוול שבבעלותו של שמואל מרום נגד הבינלאומי, בטענה שהבנק ביצע בחשבונותיה רכישות מט"ח בלתי חוקיות. פרנק סיים את עבודתו בבנק ב־2008. אשתו לשעבר של פרנק, עדי, שעבורה נקנה הג'יפ, עבדה אז בחדר עסקאות האופציות על המעו"ף של הבינלאומי וכיום היא עוסקת בפיתוח מערכות מסחר בבנק.

"ב־2004 נרכש ג'יפ לאשתך לשעבר ב־250 אלף שקל, ולקוח שלך שילם על הג'יפ", אמר לפרנק בדיון עו"ד אורי גאון, המייצג את הבינלאומי. "אתה העברת לו כספים מחשבון בקנדה כי לא רצית שיידעו שיש לך כסף בחו"ל. הוא גם נתן לך טלפון הלקוח הזה". פרנק אישר את הדברים, אך ביקש להבהיר: "היו 10 לקוחות אישיים שלי בבינלאומי. הבנק ידע שקיבלתי טלפון מהלקוח. אני שוחחתי ממנו מהבנק. זאת היתה הדרך לעקוף את הוראת בנק ישראל (איסור על מחלקת השיווק לייעץ ללקוחות - ת"ג)". פרנק נשאל האם פוטר על ידי הבנק. "לא, אני רציתי לסיים את עבודתי", אמר. "ההנהלה לא פיטרה אותי, אבל היא רצתה לפטר אותי".

פרנק סיפר על הפעילות בחדר עסקאות המט"ח של הבינלאומי - אחד ממקורות הרווח הגדולים שלו. "ברגע שלקוח עושה הרבה פעולות, הוא הופך למכור. זה בסדר כל עוד יש הבנה. אבל למיטב הבנתי לשמואל מרום (בעלי יוניטרוול - ת.ג) לא היתה הבנה. מרום תמיד האמין שהדולר יעלה בסוף. מט"ח בסופו של דבר זה הימור. אבל יש גם הימורים מושכלים. הימור זאת לא מילת גנאי, לטעמי, במט"ח".

יוסי פרנק - "הבנק ידע שקיבלתי מכשיר טלפון מהלקוח", צילום: נמרוד גליקמן יוסי פרנק - "הבנק ידע שקיבלתי מכשיר טלפון מהלקוח" | צילום: נמרוד גליקמן יוסי פרנק - "הבנק ידע שקיבלתי מכשיר טלפון מהלקוח", צילום: נמרוד גליקמן

הקונפליקט של איש השיווק

פרנק נשאל האם פעל תמיד רק לטובת הלקוח ואמר: "יש קונפליקט טבעי בתפקיד איש שיווק בין המחיר שהלקוח רוצה לזה שהבנק רוצה. תמיד רציתי להשיג ללקוח מחיר טוב. זה לא תמיד בהכרח עבד". לדבריו, בשלב מסוים, בעקבות האיסור של בנק ישראל שמחלקת השיווק תייעץ ללקוחות לגבי עסקאות מט"ח, הוא סיכם עם ראש אגף שוקי הון ומט"ח בבינלאומי זאב גוטמן, המכהן כיום כיו"ר בנק ירושלים, כי הוא ימצא דרך להמשיך לייעץ למרום שהוגדר כלקוח כבד.

"גוטמן פנה אליי ואמר, 'אני לא יודע למה הוא אוהב אותך, אבל זה מה ששמואל רוצה'. הסברתי לו שזה יכול להיות, אבל רציתי לגבות את זה. לכן שוחחתי עם גוטמן על זה מטלפון מוקלט ביחידת השיווק. מה שעשיתי בפועל זה לייעץ לנציגה של מרום, ואז הייתי מיידע את הדילר שהיה מצלצל אליה".

חקירתו של פרנק אתמול היתה בהמשך לעדות מלפני כשבועיים בפני השופטת דניה קרת־מאיר. "כשהבנק יודע מה הכיוון של הלקוח, אז הוא אוטומטית יטה את המרווח לכיוון מסוים - כמובן לכיוון שלו", העיד פרנק שסיפר שהשיקול המרכזי בחדר העסקאות הוא רווחי הבנק. "זה טכניקה מקובלת שקרתה בשנים האלה בחדר העסקאות?", נשאל פרנק על ידי בא כוחה של יוניטרוול, עו"ד רועי סלוקי. "זה קורה יום יום בכל חדרי העסקאות", השיב פרנק.

"היום כברוקר מול בנקים, כשאתה מודע לדבר הזה, יש משהו שאתה עושה כדי להגן על הלקוח, למנוע מזה לקרות?", נשאל פרנק על ידי עו"ד סלוקי. "אני ממליץ לכל לקוח להיות בשני בנקים, אף שגם זה לא תמיד עוזר", השיב פרנק. "זאת אומרת שזה טריק ידוע, וכמובן אתה מנסה לעשות מו"מ עם הבנקים ולנסות לתמחר ביניהם כדי לקבל את השער הכי טוב ללקוח שיפגע בו הכי פחות".

לפני חודש אישרה השופטת דניה קרת־מאיר ל"כלכליסט" לפרסם תצהיר חסוי שהוגש בתיק על ידי סוחר שעבד בחדר עסקאות המט"ח של הבינלאומי במשך ארבע שנים. "אנשי חדר העסקאות פעלו תחת שתי מערכות חוקים", נכתב בתצהיר. "האחת - הפורמלית, זו שהופיעה בספרי הנהלים של הבנק, בתדרוכים ולמראית עין, והשנייה, הלא פורמלית, שכולם פועלים לפיה ומטרתה הגדלת מחזורי העסקאות ורווחי הבנק. כל דילר מתחיל הבין שמערכת החוקים הלא פורמלית היא הקובעת ולפיה מצפים ממנו מנהליו, בחדר העסקאות ומחוץ לו, לנהוג".

את יוניטרוול מייצגים עוה"ד רועי סלוקי ופרופ' מיגל דויטש ממשרד ברם, סלוקי ושות'. את הבנק הבינלאומי מייצגים עוה"ד אורי גאון, עינב נהרי־סנדלר וגילי שטריינלך ממשרד ב. לווינבוק ושות'.

השתלחות פרועה ודיבתית

מהבנק הבינלאומי נמסר: "לפני כשבע שנים החליט הבנק לפטר את יוסי פרנק וזאת בשל חשד להפרות חמורות מתחום הפרת נהלים ואתיקה, בחלקן אף הודה בחקירה הנגדית אתמול בבית המשפט. כך, לדוגמה, אישר כי תמורה בסך 250 אלף שקל בגין ג'יפ שנרכש עבור רעייתו של פרנק, שולמה על ידי לקוח. עדותו הראשונה מטעם התביעה המשיכה את קו התנהגותו בבנק והיא השתלחות פרועה ודיבתית שאינה מתיישבת עם המציאות. הבנק שולל לחלוטין את התמונה שאותה ניסה העד לצייר בעדותו ואנו משוכנעים שלאור עדותו בית המשפט יטיל ספק במהימנות עדותו הראשונה".

יוסי פרנק מסר: "אני המום לחלוטין מתגובת הבנק . אם יש כאן השתלחות ותגובה פרועה ולא עניינית הרי היא מצד הבנק,כנראה באמצעות הדוברת. מערכת יחסי עם הבנק הייתה מאז ומעולם עניינית,חיובית ואפילו חברית וכך היא עד היום.אני מייצג לקוחות רבים ועובד באופן צמוד וישיר עם הבנק. יתרה מכך הבנק ביקש ממני לבוא ולהעיד מטעמו בנושא אולם משתארתי בפני עורכי הדין של הבנק את השתלשלות העניינים,בדיוק כפי שתיארתיה בבית הדין, החליטו עורכי הדין לוותר על זימוני. בבית המשפט העדתי בצורה עניינית בדיוק את השתלשלות העניינים. השופטת ציינה יותר מפעם אחת את התנהלותו התרבותית והעניינית של הדיון,לא עדות פרועה,לא דיבתית ולבטח מציאותית. מהימנה או לא את זה יחליט כמובן בית המשפט שלאורך כל העדות ביקש להיצמד לעובדות ולא להערכות וטוב שכך".

"היה ברור שבשלב מסוים ינסה בא כוח הנתבעת להוציא שפנים מהכובע על מנת להטיל דופי בעדותי אולם גם כאן המציאות שונה לחלוטין. כשהבנק מפטר עובד, במיוחד בעילות כאלו הנטענות כאן בתגובתו הוא שולל מהעובד זכויות כגון פיצויי פיטורין וכיו"ב. מעולם לא פוטרתי מהבנק. בהליך השימוע הופרכו רוב טענות הבנק ומכיוון שלא נמצא בבנק כבר זמן רב תפקיד ההולם את כישורי החלטתי לפרוש. ההליך היה קצר מאוד,בסיכומו הוחלט על פרישתי,קבלת מלוא הפיצויים ואף מעבר לכך(שש משכורות מלאות על כל הנספחים, רכב שהושאר ברשותי כחצי שנה וכיו"ב). הבנק הודה לי על 15 שנות שירות בהן הענקתי רבות מהידע השיווקי שלי .לא כך נוהגים במי שמתנהל כפי שמנסה תגובת הבנק לטעון כלפי. ברור שמישהו כאן בלחץ רב ואני מבין זאת אולם אמרתי לנציגי הבנק מה שאמרתי לנציגי התובעת –אעלה לדוכן העדים ואענה לכל שאלה בדיוק כפי שאני מכיר את השתלשלות העניינים ותו לא. אם יש לי בטן מלאה כלפי מישהו ,זה אולי כלפי התובע שהקליט אותי בסתר אבל אין לי בטן מלאה כלפי אף אחד. אני מאד מעריך את הבנק ואת כל מה שהעניק לי וטורח להדגיש זאת מעל כל במה אפשרית.אני תקווה שלא ייווצר כאן כדור שלג שלא ישרת אף אחד מהצדדים", מסר פרנק.

 

זאב גוטמן אמר כי אינו מעוניין להתייחס לנושא.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות