אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תיקון עולם: עיר ללא מכוניות צילום: HELSINKI TRANSIT AUTHORITY

קפיטליזם 3.0

תיקון עולם: עיר ללא מכוניות

עיריית הלסינקי מתכננת להיפטר מהצורך במכוניות פרטיות בעיר בתוך עשר שנים. איך? בעזרת תחבורה ציבורית מעולה וביג דאטה

30.07.2014, 08:39 | איתי להט
קשה לדמיין מטרופולין נטול מכוניות, אבל זה בדיוק מה שעיריית הלסינקי בפינלנד מתכננת ל־2025. הפינים רוצים להראות לעולם שעיר יכולה לתפקד היטב, ואפילו להשתפר, כשתושביה לא צריכים להשתמש במכוניות. התוכנית נקראת "אפס בעלות על מכוניות פרטיות", ויש סיבות טובות מאוד ליישם אותה. כך למשל, מעבר לאיכות האוויר המשופרת וירידה דרסטית בזיהום שבוקע מאגזוזים, תושבים שחיים לצד מסלול אופניים מציגים, לפי מחקר חדש שפורסם במגזין האמריקאי לבריאות הציבור, 45 דקות של פעילות גופנית בשבוע יותר מאשר כאלה שלא גרים בסמוך למסלול. בהלסינקי זה חלק מהתוכנית - אם תבנה להם מסלולים, הם ירכבו בהם. עיריית הלסינקי יצרה לאחרונה אפליקציה ייעודית המראה לרוכבי אופניים בעיר מהי הדרך הטובה והמהירה ביותר להגיע מנקודה לנקודה.

הלסינקי מתהדרת גם ברשת תחבורה ציבורית מהטובות בעולם. לתשתית הזו של רכבות, אוטובוסים וחשמליות הצטרף לאחרונה שירות חדש בשם Kutsuplus. מדובר בשירות הסעות על פי דרישה, המורכב מצי של מיניבוסים האוספים לקוחות מכל נקודה בעיר. חלקתם פעם מונית? זה אותו הדבר. המחירים נמוכים משמעותית מאלה של מוניות ויקרים רק במעט ממחירי כרטיס רגילים באוטובוס.

שירות Kutsuplus בהלסינקי, צילום: HELSINKI TRANSIT AUTHORITY שירות Kutsuplus בהלסינקי | צילום: HELSINKI TRANSIT AUTHORITY שירות Kutsuplus בהלסינקי, צילום: HELSINKI TRANSIT AUTHORITY

הצעד הבא של עיריית הלסינקי הוא שימוש בביג דאטה כדי לאחד את כל הרכיבים התחבורתיים ולספק שירות כולל לתושבים בזמן אמת - אפליקציות חכמות יידעו לחבר בין כל רכיבי התחבורה כדי להביא נוסעים ליעדם, וגם יסרקו נתוני לחץ תעבורתי, מפגעים, מחסומים, ושאר משבשי תעבורה כדי לספק מסלול מהיר. האפליקציה גם תאפשר למשתמשים לשלם מיידית עבור שירותי התחבורה, וחלק מהפרויקט יהיה פריסה של רשת אלחוטית ברחבי העיר.

סוניה היקילה (Heikkilä), המעצבת שאחראית למערכת החדשה, מתארת זאת כך: "תארו לכם שפריטה, תושבת הלסינקי, עולה על חשמלית בבוקר בדרך לעבודה. כמה תחנות אחר כך היא יורדת ואוספת אופניים לשכירות שממתינים לה בתחנה. אחרי העבודה היא מזמינה מכונית לזמן קצר ונוסעת בה לחדר הכושר. אחרי האימון היא חולקת מכונית שיתופית בדרך הביתה ובערב היא נוסעת לבקר חברים עם ה־Kutsuplus. כל התהליך הזה מתנהל דרך הטלפון החכם שלה, שמחייב את חשבון הבנק על כל צורות התחבורה".

בשנה הבאה ייערך פיילוט לתוכנית באחת השכונות הראשיות בעיר. אם הוא יעלה יפה, בעלות על מכונית תהיה זיכרון רחוק עבור תושבי הלסינקי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות