אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החלום של אמנון שעשוע שווה כבר 8 מיליארד דולר צילום: איי פי

החלום של אמנון שעשוע שווה כבר 8 מיליארד דולר

החברה מירושלים גייסה 890 מיליון דולר בהנפקת מניות ראשונה בבורסת ניו יורק. 208 מיליון דולר הגיעו לקופתה ו־682 מיליון דולר — לכיסיהם של המשקיעים, ובהם אילן בן־דב ולב לבייב. גם עמיתי הגמל בפסגות ייהנו מתוספת של 0.4% לתשואת יולי. הזינוק של 48% במניית מובילאיי ביום המסחר הראשון ־ שני רק לטוויטר

03.08.2014, 08:54 | ניר צליק

"זה פשוט מדהים לראות את ההתלהבות בארה"ב מהחברה הזו, ולא רק בתעשייה הפיננסית אלא גם הריאלית. מדובר בסדרי גודל שאני לא זוכר", אומר אחד מבעלי המניות בחברת מובילאיי ל"כלכליסט". ביום שישי האחרון השלימה בבורסת ניו יורק את ההנפקה הישראלית הגדולה אי פעם. ההיסטוריה נמשכה גם בזינוק חריג של 48% במניית מובילאיי ביום המסחר הראשון לאחר ההנפקה, שהיה שני רק לקפיצה של 73% במניית טוויטר הלוהטת ביום שאחרי ההנפקה בתחילת 2014.

הנפקת ענק מהו ההסבר להישג הפנומנלי? ברקע להצלחה האדירה של הנפקת מוביליאיי עומדת העובדה שהיא קורצת ללהיט החם בארה"ב - המכונית ללא נהג סופי שולמן, 4 תגובותלכתבה המלאה

מובילאיי, שהוקמה ב־1999 ופיתחה מערכת למניעת תאונות, גייסה 890 מיליון דולר לפי שווי אדיר של 5.3 מיליארד דולר. לא רק היקף ההנפקה הפנטסטי היה חריג, אלא גם העובדה כי לקופת החברה זרמו רק 208 מיליון דולר. היתרה, 682 מיליון דולר, הגיעה לכיסיהם של משקיעי החברה, בהם אילן בן־דב, לב לבייב וגיל אגמון, שמיהרו להיפגש עם הכסף. לחתמים ניתנה אופציה לרכוש 5.4 מיליון מניות נוספות, שקשה להאמין שהם לא יממשו, כך שהיקף ההנפקה עשוי לגדול ב־132.5 מיליון דולר נוספים ולהגיע ליותר ממיליארד דולר. כבר כעת, לאחר הקפיצה ביום שישי, נסחרת מובילאיי בשווי של 7.9 מיליארד דולר. במהלך המסחר בשישי היא אף נגעה ברף של 8 מיליארד דולר, אך המניה ירדה משיא של 39.4 דולר ל־37 דולר בסיום המסחר.

השווי האדיר של מובילאיי הופך אותה לשלישית בגודלה מבין הישראליות הנסחרות בארה"ב. לפניה ברשימה נמצאות רק טבע, הנסחרת לפי שווי של 51 מיליארד דולר, וצ'ק פוינט, הנסחרת לפי שווי של 13 מיליארד דולר. מובילאיי זינקה מעל אמדוקס, הנסחרת לפי שווי של 7.3 מיליארד דולר בלבד, והשאירה מאחור ענקיות דוגמת נייס הנסחרת לפי שווי של 2.4 מיליארד דולר וגם ורינט הנסחרת לפי שווי של 2.8 מיליארד דולר.

הנהלת מובילאיי פותחת את יום המסחר הראשון, צילום: איי פי הנהלת מובילאיי פותחת את יום המסחר הראשון | צילום: איי פי הנהלת מובילאיי פותחת את יום המסחר הראשון, צילום: איי פי

השווי של מובילאיי מרשים בעיקר משום שהחברה עדיין מפסידה. ב־2013 היא הפסידה 19.9 מיליון דולר לעומת איזון ב־2012. חלק נכבד מההפסד נבע מתגמולי מניות שניתנו לעובדים רגע לפני ההנפקה. החברה סיכמה את 2013 עם הכנסות של 81.2 מיליון דולר לעומת 40.3 מיליון דולר ב־2012 ו־19.2 מיליון דולר ב־2011. הכנסותיה ברבעון הראשון היו 35.7 מיליון דולר לעומת 11.7 מיליון דולר ברבעון המקביל. ההפסד הנקי עמד על 19.6 מיליון דולר לעומת 2.6 מיליון דולר ברבעון המקביל. "לחברה כמעט אין תחרות", מוסיף משקיע בחברה. "יש לה יותר מ־174 הסכמי ייצור בתוך כלי רכב. כשמוצר נכנס לרכב זה כמו נדל"ן - ברגע שתפסת את הנדל"ן הזה, זה יהיה למשך שנים ארוכות".

הצלחה על רקע ירידות

הצלחת ההנפקה כלל לא הייתה מובנת מאליה, בעיקר משום שנפלה על יום של עצבנות ותנודתיות בוול סטריט, נוכח החששות מחדלות הפרעון של ארגנטינה וכוונת הפד לקיצוץ נוסף בתוכנית ההרחבה הכמותית. החתמים החליטו לצאת לדרך למרות הכל. ההנפקה התבצעה כשברקע נורים טילים על ישראל והמדדים בוול סטריט השלימו את השבוע הגרוע ביותר שלהם מאז חודש ינואר. דאו ג'ונס איבד השבוע 2.8%, S&P 500 נפל ב־2.7% ונאסד"ק נחלש ב־2.2%. על פי נתוני חברת דילוג'יק, חמש מתוך 16 החברות שהונפקו בשבוע החולף, עשו זאת לפי שווי מקוצץ. במובילאיי, זה עבד בדיוק בכיוון ההפוך.

נקודה נוספת שהייתה עשויה לפעול לרעתה של מובילאיי היא ההחלטה לצאת בהצעת מכר כבר במסגרת ההנפקה הראשונה. לרוב, המשקיעים בארה"ב מתרחקים מהנפקות המלוות בהצעת מכר מצד בעלי החברה, שמהווה עבורם תמרור אזהרה. אלא שמובילאיי הלהיטה את דמיונם של המשקיעים, שהתעלמו לחלוטין ממכירת המניות של המייסדים והמשקיעים. הסיבה להתעלמות מהצעת המכר טמונה בחלום המערכת שפיתחה החברה — חלום המכונית האוטונומית, שתנהג באופן עצמאי וללא מעורבות אדם.

חלום זה הוביל גם לשווי אסטרונומי של חברה אחרת מתחום הרכב — טסלה, שנסחרת כיום לפי שווי של 28 מיליארד דולר, ומשתפת פעולה עם מובילאיי בפיתוח מכונית זו.

אז מה הוביל את החתמים לכאורה כנגד כל הסיכויים? "החברה עשתה עבודה מצויינת בהליך הרוד שואו בהסברת הסיפור, וזכתה גם לתמיכה רחבה מצד האנליסטים בתחום. טסלה ומובילאיי הן החברות המעניינות ביותר היום בעולם הרכב", אומר ל"כלכליסט" בעז שוורץ, מנכ"ל דויטשה בנק ישראל שהיה אחד מהחתמים לצד מורגן סטנלי וגולדמן זאקס. "למובילאיי טכנולוגיה יוצאת דופן ופוטנציאל גבוה, וזו השורה התחתונה להצלחה הגדולה", הוא מוסיף.

הבאזז סביב מובילאיי התעצם ככל שחלף הזמן מפרסום התשקיף הראשוני והחתמים זיהו את ההתלהבות, גם אם לא בעוצמתה הסופית. בתחילה, ב־21 ביולי, היה בכוונת החברה למכור רק 28 מיליון מניות, מהן 8.3 מיליון מניות של החברה ו־19.7 מיליון מניות של המשקיעים' וזאת לפי מחיר של 17–19 דולר למניה ששיקף לחברה שווי של 4–3.5 מיליארד דולר. אלא שהעניין הגובר מצד המשקיעים האמריקאים הביא להעלאת המחיר בהנפקה ב־29 ביולי ל־21–23 דולר למניה. מחיר זה שיקף לחברה שווי של 4.5–5 מיליארד דולר.

בסופו של דבר, ביום האחרון להנפקה, יום שישי, זינק המחיר ל־25 דולר והיקף הצעת המכר עלה מ־19.4 מיליון מניות ל־27.3 מיליון מניות. כך, מכרה מובילאיי בהנפקה 36 מיליון מניות.

עמיתי פסגות הרוויחו

עם בעלי המניות שנהנו מההנפקה נמנים יזמי החברה, פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם, שמכרו מניות בשווי של 46 מיליון דולר כל אחד ומחזיקים במניות בשווי 637 מיליון דולר ו־643 מיליון שקל בהתאמה אחרי ההנפקה; מנכ"ל דלק רכב גיל אגמון, שמכר מניות בשווי 70 מיליון דולר ומחזיק מניות נוספות בשווי 190 מיליון דולר; ליאון רקנאטי, שמכר מניות בשווי 19 מיליון דולר ומחזיק במניות נוספות בשווי של 51 מיליון דולר; ואילן בן־דב, שמכר מניות בשווי 4 מיליון דולר ומחזיק מניות נוספות בשווי 17 מיליון דולר.

הנפקת מובילאיי סייעה גם לשווי הנכסים של החוסכים לפנסיה בישראל. פסגות, כלל ומגדל, הגופים המוסדיים הישראליים שהחזיקו במניות מובילאיי לפני ההנפקה, עשו סיבוב על הצלחתה. בית ההשקעות פסגות, למשל, החזיק עבור עמיתי קופות הגמל שלו 64 מיליון דולר. קבוצת מגדל החזיקה 51 מיליון דולר, ואילו חברת כלל 38 מיליון דולר. הההשקעות בוצעו, ככל הנראה, לפי שווי חברה של 750 מיליון דולר בתחילת שנת 2011. ההנפקה גרמה להם להיות מורווחים "על הנייר" פי שבעה על ההשקעה. פסגות, למשל, צפוי לרשום תוספת לתשואה של קופות הגמל של 0.4%, ייתכן כבר בתשואה של יולי. כלל ומגדל החזיקו את המניות בתיקי ביטוחי המנהלים.

תגיות