אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הכל בגלל גוגל צילום: אוראל כהן

הכל בגלל גוגל

האונייה הטובעת של ענף סרגלי הכלים

07.08.2014, 08:28 | ניר צליק

לפני כשנה החלו לסעור הרוחות בתעשיית סרגלי הכלים הישראלית. בבילון היתה חוד החנית של התעשייה וניצבה על סף הנפקה בנאסד"ק, ומאוחר יותר לקראת מיזוג עם איירון סורס לפי שוויים אדירים - ואז החליטה גוגל שלא לחדש עמה את החוזה. בבילון גם כמעט איבדה את החוזה השני המשמעותי שלה, עם יאהו. בתגובה צנח שווי השוק של בבילון בעשרות אחוזים וכיום, כשהוא עומד על כ־200 מיליון שקל, השווי שלפיו נסחרה החברה לקראת סוף 2012 - כמעט שני מיליארד שקל - נראה כמו חלום רחוק.

אותו משבר שחוותה בבילון לפני שנה חצה שלח אתמול גלי הדף גם לפריון. ההחלטה של בבילון לחלק דיבידנד ענק של 125 מיליון שקל היא בעצם הודאה כי רכישת משתמשים בהיקפים גדולים במטרה לייצר הכנסות הפכה ללא כדאית. ההבדל העיקרי בין פריון לגוגל הוא קצב ומהירות הצניחה; לפריון יש חוזים עם כמה ספקיות חיפוש כגון גוגל, יאהו ומיקרוסופט, שעמה חודש החוזה. בבילון החזיקה אז בשני חוזים בלבד: עם גוגל ויאהו.

נועם לניר, צילום: טל שחר נועם לניר | צילום: טל שחר נועם לניר, צילום: טל שחר

למעשה, חברות סרגלי הכלים אחזו בשני כובעים: הראשון, מפתחות תוכנה, שבתהליך ההתקנה שינו את עמוד הבית של המשתמש והציבו על הדפדפן שלו סרגל כלים; וכובען השני היה מתווכות בין יצרניות תוכנות קטנות לבין ענקיות החיפוש. כדי להימנע מההתעסקות עם החברות הקטנות, ענקיות החיפוש שילמו לחברות כמו בבילון ופריון כדי להעביר חלק מהתשלום ליצרנים הקטנים. אלה נהנו מהכנסות נמוכות יותר, כי לא היה להם חוזה ישיר מול גוגל או יאהו.

פריון ובבילון ניהלו מדיניות פרסום אגרסיבית שהובילה להורדת התוכנות שלהן, להתקנת סרגלי הכלים ולהפקת הכנסות פרסום כשהמשתמש חיפש בעמוד הבית החדש או בסרגל הכלים ולחץ על פרסומת. הן חלקו את ההכנסות עם גוגל, יאהו או בינג.

החברות הקטנות עבדו בתחום האפור, ולפעמים הפריזו והתקינו את הסרגלים בניגוד לרצונם של המשתמשים הביתיים. לפיכך כיוונה גוגל להידוק מחמיר של הרגולציה בענף, והפכה את התקנת הסרגלים על דפדפן כרום לכמעט בלתי אפשרית. כרום שולט ביותר מ־50% משוק הדפדפנים, וכך גוגל כרתה את הענף כמעט כליל.

היכולת להפיק הכנסות מהמשתמשים הופכת קשה יותר ויותר עבור כל השחקנים בענף. רובם מחפשים את דרכם במקומות אחרים, כמו הפצת תוכנות למכשירים סלולריים. השאלה הגדולה היא האם גוגל, שעמה לפריון יש חוזה עד יוני 2015 בלבד, תחדש אותו לקראת סיומו; או שתחליט לנתק מגעים מפריון ומהענף כולו בהדרגה, כי היא לא זקוקה לצבירת נתחי שוק נוספים. בכל מקרה, נדמה כי ההשקעה בחברות בתחום החיפוש הפכה למסוכנת במיוחד.

תגיות