אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מדריך ליזם המתחיל: מרעיון להצלחה דרך קרקע המציאות צילום: shutterstock

מדריך ליזם המתחיל: מרעיון להצלחה דרך קרקע המציאות

מה נדרש מיזם לבדוק לפני שהוא יוצא לדרך ובאיזה כלים הוא אפשר להשתמש על מנת למקסם את סיכויי ההצלחה של המיזם

07.08.2014, 15:05 | אוהד קריסטל
לא כל רעיון שבשמיעה ראשונה נראה לנו כבעל פוטנציאל גדול יכול לקרום עור וגידים ולהתפתח למיזם מניב ומצליח. ישראל ידועה כאומת הסטארטאפ. כמעט כל אחד מכיר יזם בתחילת דרכו שבמוחו רעיון מבריק לביצוע אקזיט זריז, אבל חשוב לזכור – קרוב ל 90% מחברות ההזנק שנפתחות לא יגיעו לאקזיט.

קראו עוד בכלכליסט

מה נדרש מהיזם לבדוק לפני שהוא יוצא לדרך ובאיזה כלים אפשר להשתמש על מנת למקסם את סיכויי ההצלחה של המיזם?

הבנת התחום:

יזם המבקש השקעה עבור המיזם שלו חייב בראש ובראשונה להבין לעומק את התחום שבו הוא פועל ולהתייחס לשאלות מפתח כגון: האם יש מתחרים? מה הם מציעים? מה הבידול של המוצר שלי? מהו סף הכניסה לתחום? האם התחום בצמיחה? וכיו"ב.

דוגמה מעניינת לחוסר בקיאות במגמות עדכניות היא של יזם אשר הציג יישום בתחום המדיה החברתית. הרעיון נהדר, המימוש מוצלח ואטרקטיבי אך אליה וקוץ בה: היישום פותח לשימוש באמצעות דפדפנים בלבד. מחקרים עדכניים מצביעים על ירידה משמעותית בגלישה באמצעות PC ועליה דרמטית, יומיומית בנתוני הגלישה באמצעות המובייל, בעיקר בתחום המדיות החברתיות.

מודל עסקי בר קיימא:

נקודה נוספת בעלת משקל קריטי להצלחת המיזם היא המודל העסקי (האופן בו חברה מסחרית מניבה הכנסות ורווחים). רעיון מצוין עם מודל עסקי בינוני לא ימריא. רעיון טוב עם מודל עסקי מצוין יכול להפוך לחברה מצוינת. על המודל העסקי להיות שאפתני אך גם מחובר לקרקע באשר ליכולת ההכנסות והרווחיות של המיזם - גם למיזמים שעתידים להיות רווחיים מאד בעתיד צפויה תקופה ראשונית קשה - חשוב להיות מחובר למציאות בנתונים שאתם מציגים למשקיע.

תוכנית עסקית - שלב בדרך להצלחה, צילום: שאטרסטוק תוכנית עסקית - שלב בדרך להצלחה | צילום: שאטרסטוק תוכנית עסקית - שלב בדרך להצלחה, צילום: שאטרסטוק

דוגמה קלאסית למודל עסקי אשר הפך חברה למובילה בתחומה בעולם, הוא המקרה של SalesForce . החברה שהושקה בשנת 1999, ביקשה להקל על לקוחות לקנות את התוכנה. עד אז, האסטרטגיה הטיפוסית הייתה לחייב את הלקוחות בתשלומים כבדים מראש עבור רכישת רשיונות לשימוש בתוכנה. Salesforce פיתחה מודל תמחור חדשני באותם ימים, ובמקום לחייב לקוחות מראש עבור הרשיונות החלה למכור מנויים חודשיים עבור תוכנה כשירות. מודל עסקי חדש זה עזר להפוך את Salesforce.com לחברה של מיליארדי דולרים.

תוכנית עסקית:

על מנת לתת לרעיון תקפות מסחרית, הכרחי ליצור תכנית עסקית. חשוב להכין תוכנית עסקית רהוטה ומעשית המכילה חלק של חקר שוק וניתוח התחרות הפוטנציאלית. כמו כן חשוב לשלוט במספרים הסטטיסטיים, שכיום ניתן להשיג אותם בקלות רבה יותר - לדוגמה במידה והכוונה לפתח אפליקציה סלולרית עבור ילדים בגילאים 10-15 יש להציג מספר מוערך של פלח השוק הזה ונגזרות ממנו (לדוגמה אחוז מאותם ילדים האוחז בסמארטפון).

הצגה פשוטה ואלגנטית:

לפשט את הדברים ככל שניתן – חשוב מאד לדעת לתאר את המיזם באופן קצר, אטרקטיבי וקולע. במידה וניתן רצוי להשתמש בהדגמה מעשית של המוצר עצמו או אם עדיין לא קיים תמונות או סרטון קצר הממחיש בקצרה את יכולות המוצר.

עדיפות לאנגלית:

רצוי להכין תוכנית עסקית ותקציר מנהלים בשפה האנגלית בוודאי כשמדובר במיזם טכנולוגי – גם במידה ומציגים ליזם ישראלי.

מחויבות היזם:

מעבר לשליטה בחומר, על היזם להוכיח שהוא מסוגל להוביל את המיזם לאורך הדרך, להשקיע מזמנו, יכולותיו ובמקרים רבים אף כספו. בין הדברים הראשונים שמשקיע פוטנציאלי מאבחן אצל היזם שמציג מולו הוא היכולת שלו להניע את המיזם קדימה, להאמין בעצמו ולהיות מסוגל לתת את הכל עבור המיזם.

לדוגמה, יזם המפתח סטארט-אפ במשרה חלקית בעוד הוא שומר על תפקידו כשכיר יאלץ להסביר מדוע אינו מתמסר ב-100 אחוז למיזם החדש. אחרי הכל אם היזם בעצמו אינו מתמסר בלב שלם למיזם קשה לצפות ממשקיע שיקח עימו סיכון.

הכותב הוא שותף ומנהל תחום סטארט-אפ ב"ברק גלבוע פיננסים"

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
כמה עצות קצרות ליזמים מתחילים:
יזמים חיים בסרט, חושבים שהולכים לכבוש את העולם, אבל לא מוכנים לשלם 10,000 ש"ח עבור תכנית עסקית ומצגת חברה. מציעים במקום מניות... חביבי - להקים כל עסק ידרוש לפחות 30,000 ש"ח הוצאות מראש - ליווי משפטי, ליווי עסקי, ליווי חשבונאי, פטנטים. אל תצפה מאף אחד שיעבוד בשבילך בחינם או תמורת הצלחה. לא מחפשים שותפים. תחשבו כמה זה לא רציני שיועץ מקצועי נפגש עם יזם והיזם מציע לתת לו אחוזים שאולי יהיו שווים משהו בעתיד. אף אחת מהקרנות הכי מוצלחות לא פוגעות טוב יותר מאשר 1 מ- 10. אז מה הסיכוי דווקא שלך להצליח? היתרון היחיד של היועץ העסקי זה לומר לך מיד כמה קשה הולך להיות, למה לצפות, וכמה זה יעלה. בנוסף - היזהרו מאוד מחברות של ליווי עסקי שמבטיחות בעקיפין או בישירין קשר עם משקיעים. זה בולשיט. משקיעים מעוניינים לראות צוות מנצח, אחריו שוק בצמיחה, ובסוף את הפתרון לצורך בשוק. שום יזם עסקי לא ישכנע שום משקיע בדברים הללו. המקסימום שאפשר לעשות זה להדריך את היזם בקשיים ולהכין אותו היטב באמצעות תכנית עסקית, תכנית פעולה ומצגת חברה לגיוס ההון.
דמבו  |  10.04.16
לכל התגובות