אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גם צוק איתן לא הצליח לעצור את ענף הרכב צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

גם צוק איתן לא הצליח לעצור את ענף הרכב

המבצע הצבאי עדיין לא משפיע על המכירות בענף, אבל יבואני הרכב, שחוששים מקיפאון, נערכים להפגזה של מבצעי מכירות. המטרה: ש־2014 תסתיים באותה תנופה שבה התחילה

11.08.2014, 08:03 | תומר הדר

ענף הרכב הישראלי חגג בשלהי יוני השנה שיא מכירות חדש: 135,511 מכוניות חדשות. לאחר מכן הגיע מבצע צוק איתן, שהיה אמור לטרוף את הקלפים, אך בפועל ענף הרכב הישראלי הוא עדיין ענף חזק למדי. לראיה: בחודש יולי נמסרו בישראל 18,466 מכוניות חדשות, נתון שרק לפני כשלוש שנים היה מעורר קנאה עזה בקרב רוב יבואני הרכב.

עם זאת, לא ניתן להתעלם מן ההשפעה הניכרת שיש למבצע, שבפועל עדיין אינה מורגשת. הנה המגמות העיקריות הצפויות בענף הרכב במחצית השנייה של השנה.

מוביל מכוניות למכירה והשכרה. מספר מסירות הרכב אמנם ירד במבצע, אבל נותר גבוה מאד, צילום: אוראל כהן מוביל מכוניות למכירה והשכרה. מספר מסירות הרכב אמנם ירד במבצע, אבל נותר גבוה מאד | צילום: אוראל כהן מוביל מכוניות למכירה והשכרה. מספר מסירות הרכב אמנם ירד במבצע, אבל נותר גבוה מאד, צילום: אוראל כהן

שוק 80 האלף יתחזק

ענף הרכב הישראלי אוהב להמליך דגמים מנצחים, וגם משליך עליהם את כל יהבו. כך הפכה סוזוקי קרוס אובר ללהיט מכירות בסגמנט המשפחתיות, ואילו בסגמנט מכוניות המיני היתה זו מיצובישי ספייס סטאר, מכונית קטנה שהצליחה להתברג בפלח השוק המצומצם שבין מכוניות המיני לסופר־מיני.

התשובה לחדירת הספייס סטאר הגיעה לפני כשבוע, עוד במהלך הלחימה, מכיוונה של סיאט בדמות איביזה המצוידת במנוע טורבו ובתיבת הילוכים אוטומטית ב־80 אלף שקל. עבור יבואן רכב, הצגת דגם חדש במהלך לחימה נחשבת למהלך שיווקי בעייתי, אך לעת עתה האיביזה מפתיעה בכמות הזמנות נאה, מה שמצביע על מידת הכדאיות של העסקה.

במונחי שוק הרכב הישראלי מדובר בפירוש בדגם שובר שוק, ויבואני הרכב המתחרים לסיאט יצטרכו לשבור את הראש בניסיון למצוא חלופה.

מסיבה זו היינו מהמרים שמכוניות סופר־מיני אוטומטיות, שעולות כיום כ־90 אלף שקל, יעברו בחודשים הקרובים תהליכי הוזלה - אם באמצעות מבצעי מכירות ואם באמצעות הצגת דגמים חדשים. סגמנט 80 האלף נחשב רווחי במיוחד עבור יבואני הרכב - בפלח השוק הזה עיקר הרכישות הוא מצד לקוחות פרטיים, ולא של ציי הרכב שדורשים הנחות.

חברות ההשכרה ימכרו

קברניטי חברות השכרת הרכב חיככו ידיים בהנאה עד תחילת החודש שעבר. התיירים זרמו, ובחברות מיהרו להצטייד באלפי מכוניות. אלא שכעת התיירים אינם מגיעים, וחמור מכך - הם לא צפויים כלל להגיע בשנה הנוכחית. בפני ראשי חברות ההשכרה ניצבות כמה ברירות: להשכיר את המכוניות לתיירי פנים ישראלים, לעשות מאמצים להסב את ייעודן לשימוש בליסינג, או לחלופין למכור את המכוניות. לפי הערכות, תיירות הפנים אינה צפויה לנקות את מגרשי המכירה של חברות ההשכרה.

באשר לניסיון להסב את המכוניות לשימוש בליסינג, קיימת בעיה - דגמים שפופולריים בקרב חברות ההשכרה אינם פופולריים בקרב משתמשי הליסינג, מכיוון שלרוב מדובר במכוניות קטנות ופשוטות. הפתרון היחיד שנותר הוא כמובן למכור. מסיבה זו, סביר להניח שרוכשי המכוניות המשומשות ייחשפו במהלך החודשים הקרובים לשפע של עסקאות אטרקטיביות על מכוניות ששימשו בציי ההשכרה, שחלקן נסעו קילומטרים ספורים בלבד.

הליך הרכישה יתקצר

ענף הרכב הישראלי נחשב למקובע מאוד בתפיסותיו. הנוסחה המוכרת שבה לקוח מגיע לסוכנות, בוחר מכונית וצבע, מחכה כמה שבועות ומקבל אותה היישר מהמחסן לא השתנתה באופן מהותי זה עשרות שנים. ואולם במהלך המחצית השנייה של 2014 התפיסות העתיקות הללו צפויות לעמוד למבחן.

כיום, הודות למכוניות אפס הקילומטרים שחברות הליסינג משווקות והודות למהלכים שיבואני רכב שונים בוחנים, צפוי המסע בין תשלום על מכונית לבין קבלתה להתקצר משמעותית. הסיבה העיקרית היא חיסול התלבטויות.

אחד הלקחים העיקריים שיבואני הרכב הפיקו מן הלחימה הוא שהלך רוח לאומי של לקוחות עלול להשתנות בתוך שלושה ימים ולגרום ללקוח בטוח, ששילם מקדמה על מכונית, להפוך ללקוח חושש שמפחד להשקיע את כספו ברכב חדש, וחמור מכך - ללקוח שמבטל עסקה.

כשהלקוח מסוגל לראות מול עיניו את המכונית שהוא מעוניין לקנות, גם אם מדובר במכונית חדשה לחלוטין, ולקחת את המפתח בתוך שעות ספורות, לאחר רכישת חבילת ביטוח, תהליך הרכישה מתקצר וליבואן יש הרבה פחות כאבי ראש. לכן במהלך החודשים הקרובים צפוי ענף הרכב הישראלי להציג כמה שיטות אספקה מהירה ולקצר את הליך קבלת הרכב.

מבצעי המכירות יציפו

אחד מסממני התמודדות היבואנים עם הלחימה בדרום הוא הירידה הניכרת במבצעים וההטבות. גורמים בענף מדגישים שהמבצעים מול מועדוני הצרכנות הגדולים שסוכמו לפני חודשים נמשכים, אך המבצעים הנקודתיים צומצמו למינימום.

כל זה לא משנה את העובדה שהיבואנים צריכים למכור, ועליהם למכור דגמים מסוימים כדי לשמר עמדה בשוק, להיפטר ממלאי לא רצוי וגם לנסות ולנגח את המתחרים לפני החגים, שבהם רוב עם ישראל לא בארץ. היבואנים חייבים להיפטר מדגמים שצוברים אבק במחסנים באופן דחוף, ודוגמה לכך נמצאת במאבקם במשרד התחבורה על רישום רכבי "13 חודש". כיום על פי החוק יבואן חייב למכור מכונית שממועד ייצורה חלפו 12 חודשים כמשומשת. עקב הלחימה מיהרו היבואנים להודיע למשרד התחבורה שנדרשת הארכה, ושם ניאותו להעניק להם הארכה.

כעת נערכים היבואנים לתרחישי "אחרי המלחמה", והדגש יהיה על מבצעים נרחבים. היבואנים עושים ככל יכולתם לשדר עסקים כרגיל, אך בחדרי חדרים מדווחים בענף על קיפאון מכירות שעלול להימשך עד אחרי החגים. שנת 2014 החלה בקול תרועה, וכדי שהיא לא תהפוך לשנה אבודה - יש להפשיר את הקיפאון.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
לא חייבים רכב חדש? - אל תקנו!
המכונית הקודמת נפגעה בתאונה קשה? נגנבה? בהנחה שיש לכם את הכסף, די הגיוני ללכת ולקנות מכונית חדשה. אבל אם המכונית הקודמת עדיין במצב טוב, משנתון הגיוני, ויכולה להמשיך ולשרת אתכם - פשוט אל תקנו רכב חדש. שהיבואנים יסתכלו בעיניים כלות על אולמות תצוגה ריקים. שיורידו מחירים, שיסתפקו ברווח צנוע יותר. שיפסיקו את סיבסוד ההנחות לליסינג ע"י עושק הצרכן הפרטי. שיחָזרוּ אחר הצרכנים הפרטיים, לא שיתנהגו אליהם בחָזירוּת, כמו שזה היום. שהמדינה תרגיש ירידה בהיקף הכספים המגיעים ממיסוי הרכב. אולי מישהו שם, בראשות המדינה, יבין, שבענייני המיסוי - בדיוק כשהצליחו ללמד את החָמוֹרִים לחיות בלי אוכל, הם התפגרו.
ישראל , ארץ אוכלת יושביה  |  11.08.14