אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המלחמה בעזה פגעה קשה במצב הרוח הכלכלי של מנהלי החברות והאזרחים צילום: חיים הורנשטיין

המלחמה בעזה פגעה קשה במצב הרוח הכלכלי של מנהלי החברות והאזרחים

הלשכה לסטטיסטיקה מצאה כי הערכות המנהלים ובעלי העסקים לגבי המצב הכלכלי, כמו גם מדד אמון הצרכנים, ירדו בחודש יולי לרמות שפל של שנה וחצי, וכי רוב הנשאלים פסימיים כיום באשר למצב הכלכלי

11.08.2014, 19:36 | עמרי מילמן

סקר הערכת מגמות של הלמ"ס מצא כי מבצע "צוק איתן" הביא את הערכת המנהלים למצב העסקים בארץ לשפל שלא היה כמותו מאז ינואר 2013. הירידה בהערכות המנהלים לגבי מצב העסקים נרשמה בכל ענפי המשק כולל הבינוי, המסחר הקמעונאי, השירותים וענף המלונאות.

הסקר מודד את מספר מנהלי החברות אשר דיווחו על הטבה במצב לבין מנהלי החברות אשר דיווחו על הרעה. בחודש יולי היה מספר המנהלים הפסימיים גדול ב-6% ממספר המנהלים האופטימיים, בעוד שבשנה שעברה היה המצב הפוך בדיוק, ורוב המנהלים דיווחו על הטבה במצב העסקים.  

בכל הענפים נרשמה הערכת מנהלים שלילית, והבולטת ביותר היא בתחום המלונאות, בו נרשמה ההרעה בעיקר בתחום הציפיות לשינוי במפר לינות תיירים. המלונאים דיווחו על גל של ביטולי לינות במלונות בשל המלחמה, והם צופים כי יחלפו עוד חודשים עד אשר תורגש התאוששות במספר התיירים המגיעים מחו"ל.

קניון הנגב בבאר שבע. הקונים נעלמו ומצב העסקים התדרדר, צילום: עמית שעל קניון הנגב בבאר שבע. הקונים נעלמו ומצב העסקים התדרדר | צילום: עמית שעל קניון הנגב בבאר שבע. הקונים נעלמו ומצב העסקים התדרדר, צילום: עמית שעל

גם סקר אמון הצרכנים של חודש יולי, הבוחן את הציפיות לשינויים במצב הכלכלי, מצביע על ירידה חדה באמון הצרכנים במשק. מדד אמון הצרכנים נמדד בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב האזרחים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון - מינוס 100, הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. בחודש יולי הגיע מדד אמון הצרכנים למינוס 27, לעומת מינוס 22 באפריל, נתון המשקף הערכת בקרב האזרחים כי המצב הכלכלי עומד להחמיר. 

אמון הצרכנים נמוך ביחס לרוב מדינות ה-OECD, כאשר בעוד המגמה כללית במדינות אלה היא אופטימית לעומת יולי 2013, כנראה בעקבות התאוששות מהמשבר הכלכלי, בישראל אמון הצרכנים דווקא נמוך יותר השנה ביחס לשנה שעברה  ומשקף כאמור פסימיות בקרב האזרחים.

מגמה זו מקבלת ביטוי גם במדד האמון היחסי המשווה את מדד האמון ביחס למרץ 2011 עד פברואר 2012, מדד אמון הצרכנים עומד על 71% בלבד ביחס לתקופה זו .

תגיות