אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אני האדם המשחק"

"אני האדם המשחק"

עיצוביו של ריצ'רד הוטן ההולנדי, שכיסא הקרנף שלו מוצג במוזיאון העיצוב בחולון, מתחילים תמיד בהומור - אבל כזה שהוא מתייחס אליו במלוא הרצינות

17.08.2014, 09:04 | יעל סובינסקי

"אני לא יודע עד כמה צפו אצלכם במשחקי המונדיאל, אבל פה בהולנד אנשים יצאו מדעתם. כולם דיברו רק על כדורגל, שאין לו בעצם שום מטרה מלבד משחק והנאה", אומר ריצ׳רד הוטן (47). המעצב ההולנדי רותם את הטורניר העולמי להוכחת התיאוריה שלו על כוחו של המשחק בחיים, בתרבות ובעולם. "אני מגדיר את עצמי Homo Ludens, האדם המשחק, כשם ספרו של יוהאן הויזינגה מ־1938", הוא מסביר את האג'נדה שלו. "אני משחק בעבודה, אני משחק בחיים, אני משחק עם ילדיי - ואני נהנה לשחק".

כורסה מסדרת Apps. עוצבה בהשראת אייקונים בסמארטפון כורסה מסדרת Apps. עוצבה בהשראת אייקונים בסמארטפון כורסה מסדרת Apps. עוצבה בהשראת אייקונים בסמארטפון

את התיאוריה שלו הוטן מיישם בעיצוב פריטים ורהיטים, שבהם הוא מאתגר חומרים, מסורות אסתטיות ודרכי חשיבה. העבודה שלו, "Tradition Playing with", שהוצגה בפתיחת מוזיאון העיצוב בחולון ב־2010, מדגימה זאת היטב. "צילמתי דוגמה אוריינטלית ומסורתית ששולבה בשטיח, ונתתי לה פרשנות משלי באמצעות מתיחת חלקים ממנה, עד שהפיקסלים התארכו והפכו לפסים. כך נוצר שילוב בין הדוגמה העתיקה לדימוי עדכני ועכשווי של פסים וברקוד".

בימים אלה מוצגת עבודה של הוטן, "Rhino Chair", כיסא מתנפח בצורת קרנף, בתערוכה "קיפולים" במוזיאון העיצוב. "משחק הוא מוצלח רק אם משחקים ברצינות וממש 'נכנסים' אליו, אבל בעיצוב צריך להיזהר לא לשחק ברצינות גדולה מדי, עד שמאבדים את ההנאה".

יצא נגד המיינסטרים

הוטן, שלמד באקדמיה לעיצוב באיינדהובן ומהר מאוד הפך לאחד המעצבים ההולנדים הבולטים בעולם, יוצר ופועל מהסטודיו שלו ברוטרדם מ־1991. עבודות שלו מוצגות במוזיאונים ברחבי העולם, הוא משמש מנהל קריאייטיבי של מותג העיצוב ההולנדי Gispen, והשתייך בעבר ל־Droog Design, קבוצת מעצבים שדגלה בעיצוב קונספטואלי.

"Rhino Chair". במוזיאון העיצוב בחולון "Rhino Chair". במוזיאון העיצוב בחולון "Rhino Chair". במוזיאון העיצוב בחולון

כתגובה לעיצוב הדקורטיבי שרווח בתחילת שנות התשעים פיתח הוטן עם חבריו לקבוצה את הקונספט של No sign of design. "הסגנון הדקורטיבי היה פופולרי מאוד באותה תקופה, אבל אני עד כדי כך לא התחברתי אליו, שכאשר ראיתי עיצובים כאלה הרגשתי שאני לא רוצה להיות מעצב. הקונספט של No sign of design נועד לצאת נגד המיינסטרים ולקבוע מחדש את החוקים". התוצאה היתה כיסאות ושולחנות פשוטים למראה, שהוטן התחיל לשחק איתם עד שהם שולבו יחד לכיסאות משוכפלים שהוצמדו זה לזה, או לרהיט שכלל שולחן וכיסאות שהפכו לישות אחת.

מקורות ההשראה של הוטן מגוונים מאוד. אפליקציות סלולריות היו מקור ההשראה לסדרת Apps שעיצב לרשת ארטיפורט (פריטיה נמכרים בארץ בפיטרו), וכוללת ספה וכורסאות בצורת אייקונים בסמארטפון.

ספל דמבו

"מקור ההשראה הכי טוב שלי הוא אנשים - הדרך שבה הם מתנהגים והדרך שבה הם מגיבים", מסביר הוטן ונותן דוגמה מהסביבה הקרובה לו. "את ה'Dumbo Mug' עיצבתי כשבני הבכור היה בן שנתיים. הוא התחיל לשתות מכוס, ורציתי לעצב ספל שיהיה מהנה לשימוש וגם ימחיש ויגזים את תנועת השתייה שעושים ילדים שלומדים לראשונה להחזיק כוס. אחרי שהמוצר יצא שמעתי הרבה סיפורים על ילדים שלמדו לשתות בעזרת הספל שלי, ומצד שני גם על נכים או מבוגרים שמצליחים לשתות ממנו הודות לאחיזה באוזניים שלו. העיצוב שלו מוצלח כי מצד אחד הוא ארגונומי ונוח, ומצד שני הוא מעלה חיוך. חשוב לי לשלב הומור בעיצובים שלי".

ריצ ריצ'ארד הוטן. "מרסל וונדרס מעתיק ממני" ריצ

כמעט כל מעצב אומר את זה.

"כולם אומרים", מגחך הוטן, "אבל אף אחד לא באמת עושה את זה. יש כאלה שחושבים שחוש הומור משמעו לספר בדיחות, ואני לא מעצב בדיחות. אני יוצר כיף רציני, ויש הבדל בין שילוב הומור בעבודות לבין שילוב בדיחות בעבודות. אני מאמין שעבודות של מעצבים שנוהגים כך לא יכולות להחזיק מעמד לאורך זמן. אפשר לספר בדיחה פעם או פעמיים, אבל אני רוצה להעלות חיוך על הפנים לתקופה ארוכה יותר".

כשאני אומרת לו שמרסל וונדרס, אחד מבכירי המעצבים בעולם, נתן הסבר זהה לשלו כשהתראיין ל"כלכליסט" לפני כמה חודשים, הוא מגיב וצוחק: "זו לא הפעם הראשונה שהוא מעתיק ממני".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות