אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תעמולת חמאס בכל בית בישראל צילום: אוראל כהן

תעמולת חמאס בכל בית בישראל

כך הצליח השלטון בעזה לנצל את הרשתות החברתיות כדי להעביר את מסריו ישירות לישראלים

18.08.2014, 07:19 | עומר כביר

במהלך חודש יולי, בימי השיא של הלוחמה בעזה, החל להתפשט ברשתות החברתיות סוג חדש של דו־שיח. היו אלו שיתופים של שיחות, לרוב סרקסטיות או הומוריסטיות, שישראלים ניהלו עם חשבון הטוויטר הרשמי בעברית של גדודי עז א־דין אל־קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. הפוסטים שפורסמו בחשבון היו לא פעם עילגים ורצופי שגיאות, וגולשים ישראלים רבים ניצלו את ההזדמנות והגיבו להם. לא פעם הם גם זכו לתשובה עניינית. עבור רבים מהכותבים, אפשר לשער, היתה זו הפעם הראשונה שבה דיברו ישירות עם נציגי האויב. עבור חמאס היה זה אולי ניסוי כלים בדרך לסוג חדש של תעמולה.

קראו עוד בכלכליסט

השימוש ברשת ובכלי מדיה חברתית אינו זר לארגוני טרור. כבר במבצע עמוד ענן לפני כשנה וחצי הפכו הרשתות החברתיות לזירת מאבק תעמולתי ער בין דובר צה"ל לחמאס, שאף עוררה את תשומת הלב של התקשורת הבינלאומית. ואולם בכל הנוגע לתעמולה, מרבית מאמצי חמאס הופנו עד עתה אל הזירה הבינלאומית בניסיון להשפיע על דעת הקהל בעולם. חשבון הטוויטר הרשמי בעברית, לעומת זאת, הוא משהו אחר לגמרי.

עזה במהלך המבצע. המסרים בחשבון הטוויטר של חמאס בעברית אולי נראו עילגים ונלעגים, ועבור ישראלים רבים היו לא יותר מבדיחה, אך כמו שיודע כל מנהל מותג מצליח - אין דבר כזה פרסום רע, צילום" שאול גולן עזה במהלך המבצע. המסרים בחשבון הטוויטר של חמאס בעברית אולי נראו עילגים ונלעגים, ועבור ישראלים רבים היו לא יותר מבדיחה, אך כמו שיודע כל מנהל מותג מצליח - אין דבר כזה פרסום רע | צילום" שאול גולן עזה במהלך המבצע. המסרים בחשבון הטוויטר של חמאס בעברית אולי נראו עילגים ונלעגים, ועבור ישראלים רבים היו לא יותר מבדיחה, אך כמו שיודע כל מנהל מותג מצליח - אין דבר כזה פרסום רע, צילום" שאול גולן

שימוש מושכל במדיה החברתית

בימי השיא של המלחמה גדודי אל־קסאם העלו לטוויטר עדכונים תכופים, ניהלו דו־שיח בלתי מתלהם עם הגולשים והגיבו באופן ענייני, גם אם התוצאות היו לעתים מבדרות וחשפו את חוסר השליטה של מפעיל החשבון בעברית ואת הבורות המסוימת שלו בחברה הישראלית.

גם המסרים עצמם השתכללו. אמנם עדיין היו בחשבון איומים ריקים והתפארות בלתי משכנעת בכוחם ובגבורתם של לוחמי חמאס, אבל לצדם ניתן היה למצוא גם פוסטים מתוחכמים שהתייחסו לאמירות של דובר צה"ל והעמידו אותן באור מגוחך. כך למשל, "דובר צבא הכיבוש הישראלי: 'נשיג לפחות שנה של שקט!!!!' (תראו לאין הגיעה מינת הכיבוש... השאיפה המקסימלית. שנה של שקט!!!), מה תגידו על זה?!" (השגיאות במקור), או כאלו שציטטו משפטים שתומכים בעמדת חמאס שנכתבו על ידי ישראלים.

העילגות והגיחוך של הפוסטים השונים דווקא עזרו להפצת המסרים. לחשבון הטוויטר אמנם היו פחות מ־4,000 עוקבים, אבל הודות לממים השונים שיוצרו בעקבותיו היה קשה לגלוש בפייסבוק בימי השיא של המבצע מבלי להיתקל במסרים שנכתבו בו. עבור גולשים ישראלים רבים היתה זו הפעם הראשונה שבה נחשפו באופן ישיר למסרים של חמאס, בלי הפילטרים של כלי התקשורת והדוברים הרשמיים.

עד הפעם הבאה השיטה תשתכלל

חשבון הטוויטר בעברית הושעה לקראת סוף יולי, אך גם בלעדיו חמאס יכול לרשום לעצמו הצלחה גדולה בכל הנוגע לתעמולה שמכוונת לאזרחי ישראל. המסרים אולי לא היו יותר מבדיחה עבור ישראלים רבים, אך כמו שיודע כל מנהל מותג מצליח - אין דבר כזה פרסום רע.

כמו בזירה הצבאית, כך גם ברשתות החברתיות: חמאס עתיד ללמוד, לשכלל ולשפר את יכולות התעמולה המקוונות שלו. לאור ההצלחה היחסית של קמפיין התעמולה הנוכחי, אפשר לשער שבסבב האלימות הבא כבר יזכו הישראלים שפעילים ברשתות החברתיות למתקפת תעמולה נרחבת ומדויקת הרבה יותר, ויתקשו להתעלם מהמסרים שארגון הטרור רוצה להעביר להם.

תגיות