אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מפציצים בטוב

מפציצים בטוב

עומד לו זמר אנונימי בסאבוויי ומנגן, ולפתע מגיחים עשרות אנשים, מריעים לו וממלאים את תיבת הגיטרה שלו בטיפים נדיבים. תנועת ה־Tip Bombing נעזרת ברשתות החברתיות כדי לעשות טוב בעולם

19.08.2014, 08:41 | נמרוד צוק

יום רביעי, 16 ביולי האחרון, היה אמור להיות יום שגרתי עבור רוברט לזלי, סינגר־סונגרייטר אוסטרלי אנונימי למדי שחי בניו יורק. הוא התמקם בפינה הקבועה שלו במעברי הרכבת התחתית, הוציא את הגיטרה והתחיל לשיר. העוברים ושבים חלפו על פניו, הרוב התעלמו, כמה עצרו להקשיב, אחדים שמו מטבע או שטר של דולר בתיבת הגיטרה - ואז קרה משהו יוצא דופן.

כמה עשרות אנשים הגיחו פתאום והתקבצו סביב לזלי, חלק מצלמים בסמארטפונים וחלק סתם מסתכלים ומקשיבים. אחד אחד הם ניגשו והניחו שטרות בתיבה שלו, וכשהשיר הסתיים כולם מחאו כפיים, שרקו וזינקו להוסיף עוד מזומנים לתיבה. כשהם התפזרו היו בה לא פחות מ־319 דולר.

המפגש בין לזלי לחבורה היה "הפצצת הטיפים" הראשונה: סדרה של התכנסויות נדבנות שמתארגנות בפייסבוק ובטוויטר, במטרה לתגמל את נגני הרחוב של ניו יורק על תרומתם לתרבות העירונית באמצעות טיפ שמן.

ההפצצה על גיטארו 5000 (רג ההפצצה על גיטארו 5000 (רג'י גילמו). קיבל 575 דולר ההפצצה על גיטארו 5000 (רג

בסוף יולי היתה פעולה נוספת, הפעם עבור מוזיקאי שחור ששם הבמה שלו "גיטארו 5000", המתמקם לרוב בתחנת התחתית של טיימס סקוור ומנגן קאברים ללהיטים כמו "Black or White" של מייקל ג'קסון או "Get Lucky" של דאפט פאנק. יותר ממאה איש הגיעו ואספו 575 דולר, סכום שרג'י גילמו, שמו האמיתי של המוזיקאי, מתכנן לדבריו להשקיע בשכר לימוד.

"הכסף הוא לא העניין העיקרי פה", מסביר בראיון טלפוני אחד משלושת יזמי תנועת Tip Bombing, ויטו קטלאני, מתמחה במשרד הפרסום BBH. "זה כמובן נחמד עבורם לקבל סכומי כסף גדולים כאלה, אבל מבחינתנו זו בעיקר דרך להביע הערכה והכרת תודה", הוא אומר. את הפרויקט הזה עושה קטלאני יחד עם וויליאם יו וקריסטין יאנג, שעובדים איתו במשרד הפרסום, כחלק מתוכנית ההתמחות שלהם.

כרגע מדובר אמנם בתנועה קטנה למדי - לדף הפייסבוק ולחשבון הטוויטר של Tip Bombing יש רק כמה מאות עוקבים - אבל לאחרונה היא זכתה לסיקור תקשורתי הולך ומתרחב. אם התופעה תתפוס גם במקומות אחרים, היא תוכל להציע למוזיקאים אפילו יותר ממצב רוח טוב וערימה נאה של מזומנים.

הסרטונים שצולמו באירועים הועלו לרשת וכבר הגיעו לאלפי צפיות, והם עשויים בקלות להפוך לוויראליים ולספק למוזיקאים אלמונים חשיפה משמעותית. "בעקבות הפרסומים פנו אלינו אנשים מערים נוספות, ואפילו מאיטליה, שרוצים לעשות אצלם דברים דומים", מספר קטלאני. "את הרעיון הזה אפשר להרחיב למספר גדול יותר של אנשים, וזה יכול לעבוד לא רק עבור מוזיקאים אלא עם כל פרפורמר שמתפרנס מטיפים ברחוב", הוא אומר. "החלטנו להתחיל עם מוזיקאים כי בעיני רבים הם הפסקול של ניו יורק".

תגיות