אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

בדיקת כלכליסט

זינוק של 24% בהלוואות מחברות אשראי בשנה

משקי הבית הגדילו במיליארד שקל את ההלוואות בריבית גבוהה שנטלו מחברות כרטיסי האשראי בתוך שנה בלבד. במקביל דיווחו בנק הפועלים ומזרחי טפחות על עלייה של כ־2 מיליארד שקל באשראי הצרכני שהעניקו באותה התקופה.

19.08.2014, 07:10 | תומר ורון

משקי הבית הגדילו את היקף ההלוואות שנטלו מחברות האשראי ביותר מחצי מיליארד שקל מתחילת השנה. הר ההלוואות מחברות האשראי מסתכם ב־5.6 מיליארד שקל, נכון לסוף יוני - שיא של כל הזמנים המהווה עלייה של 13.7% בהשוואה לסוף דצמבר. יתרת האשראי הצרכני של ישראכרט ולאומי קארד קפצה בכ־20%. בהשוואה ליוני 2013 מדובר בזינוק של 23.7%, שהם כמיליארד שקל.

הגידול החד בהלוואות שנוטל הציבור מחברות כרטיסי האשראי מהווה כנראה את התרגום המוחשי הטוב ביותר לתחושת חוסר הסיפוק הכלכלית של הציבור הישראלי, כפי שעלתה מסקר שפרסמה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בסקר דיווחו כמחצית מהישראלים כי אינם מרוצים ממצבם הכלכלי, ושיעור המרוצים רק הולך ויורד בשנים האחרונות.

התמונה מתקדרת עוד יותר כשמביאים בחשבון כי המחיר של ההלוואות מחברות האשראי הוא גבוה. בעוד הריבית הגבוהה שגובים הבנקים על מינוס בחשבון העו"ש עומדת על 8%–9%, הרי שהריבית הממוצעת של חברות האשראי גבוהה אף יותר ונעה בטווח של 7.6%–11%. בתוך הריבית הממוצעת שמפרסמות חברות כרטיסי האשראי נכללים גם תיקי אשראי לרכישת רכב המאופיינים בריבית נמוכה יותר (בגלל הרכב שמשמש כבטוחה), כך שהן מושכות את ממוצע הריבית כלפי מטה.

העלייה בהלוואות שמעניקות חברות האשראי היא חלק ממגמה רחבה יותר במשק המצביעה על הגידול באשראי שצורכים משקי הבית בישראל והעסקים והקטנים. על רקע ירידה באשראי הבנקאי לעסקים הגדולים, מיקדו הבנקים את האסטרטגיה שלהם בשנה האחרונה בעסקים קטנים ובלקוחות פרטיים, וכתוצאה מכך נרשמה עלייה באשראי שניתן להם.

בשבוע שעבר דיווח בנק הפועלים על עלייה של1.2 מיליארד שקל (5.4%) באשראי הצרכני (ללא משכנתאות וללא כרטיסי אשראי) מתחילת השנה. במקביל רשם בנק מזרחי טפחות עלייה של חצי מיליארד שקל (2.7%) באשראי הצרכני מתחילת השנה. השבוע צפויים יתר הבנקים הגדולים לפרסם את תוצאותיהם, כאשר גם הנתונים שלהם צפויים להראות כי האשראי למשקי הבית ממשיך לתפוח.

"הרגיעה במצב הביטחוני לא תפצה על הפגיעה בהכנסות"

נוסף על ההלוואות, הציבור ממשיך להגדיל את צריכתו השוטפת: היקף הרכישות באשראי שביצע הציבור במחצית השנה הראשונה של 2014 הסתכם ב־118 מיליארד שקל - עלייה של 7.1% לעומת 110 מיליארד שקל שנרשמו במחצית הראשונה של 2013. לשם השוואה, קצב הגידול ברכישות הציבור בין 2012 ל־2013 עמד על 6%.

מבין חברות האשראי רשמה כאל את הגידול החד ביותר בהיקף הרכישות לעומת החציון המקביל אשתקד - 8.1%.

הצמיחה בהיקף הרכישות צפויה להיפגע ברבעון השלישי, שנחשב לרבעון החזק ביותר בשנה בגלל חודשי הקיץ והחגים. להערכת כל חברות כרטיסי האשראי, בזמן שמבצע צוק איתן התנהל חלה ירידה ארצית כוללת של 2%–3% בהיקף העסקאות, המגלמת אובדן נומינלי משוער של כ־500 מיליון שקל.

מנכ"ל לאומי קארד חגי הלר (מימין), מנכ"ל ישרכארט דב קוטלר ומנכ"ל כאל דורון ספיר מנכ"ל לאומי קארד חגי הלר (מימין), מנכ"ל ישרכארט דב קוטלר ומנכ"ל כאל דורון ספיר מנכ"ל לאומי קארד חגי הלר (מימין), מנכ"ל ישרכארט דב קוטלר ומנכ"ל כאל דורון ספיר

לדברי מנכ"ל לאומי קארד חגי הלר, "ששת החודשים הראשונים של השנה זו כלכלה אחרת. בחודש של צוק איתן אנחנו רואים ירידה נומינלית של 2%. בעונתיות של חברת כרטיסי האשראי, שבה הקיץ הוא בדרך כלל חזק ומתאפיין במחזורים גבוהים, ירידה כזו היא קריטית. אני לא חושב שמדובר באפיזודה, בתי עסק בבעיות, לקוחות בבעיות. יש בתי עסק שחטפו הרבה יותר, שעשו אפס במחזור כי הם סגרו את הביזנס בגלל המבצע".

הלר ציין כי מאז שמורגשת רגיעה רואים התאוששות בצריכה. "זה לא יסגור את הפער, והרבעון השלישי של חברות כרטיסי האשראי יחטוף חזק".

הרווח הנקי הכולל של חברות האשראי עלה ב־7% בשנה

חברות כרטיסי האשראי, שהן החברות־הבנות של הבנקים הגדולים בישראל, סיכמו את המחצית הראשונה של 2014 עם רווח נקי מצרפי של 340 מיליון שקל לעומת 318 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה כוללת של 7%.

ישראכרט רשמה רווח נקי של 162 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה - זינוק של 17% בהשוואה לחציון המקביל של 2013; לאומי קארד רשמה גידול מתון של 3% ברווח הנקי, שהסתכם ב־105 מיליון שקל; ואילו הרווח הנקי של כאל טיפס ב־9% בהשוואה לחציון המקביל ב־2013, והוא הסתכם ב־73 מיליון שקל.

כרטיסי אשראי, צילום: shutterstock כרטיסי אשראי | צילום: shutterstock כרטיסי אשראי, צילום: shutterstock

הכנסות שלוש החברות צמחו בשיעור של 5%, אף שהן מתמודדות עם הגברת הרגולציה עליהן הן מצדו של הממונה על הגבלים דיוויד גילה, והן מצדו של המפקח על הבנקים דודו זקן. על רקע זה בולטת השחיקה בהכנסות של החברות ממגזר הסליקה בעקבות הירידה ההדרגתית בעמלה הצולבת.

העמלה הצולבת, שהתייצבה ביולי על 0.7%, היא העמלה שמשלמת חברת כרטיסי האשראי לחברה שהנפיקה את הכרטיס שאיתו בוצעה העסקה. על בסיס עמלה זו נקבעת עמלת בית העסק, שגובה חברת כרטיסי האשראי מבעל העסק, ולכן היא מכונה גם מחיר הרצפה - המחיר שקובע את רמות המחירים לשוק.

חברות האשראי חיפו על השחיקה בעמלה הצולבת באמצעות מתן הלוואות ועמלות תפעוליות, כמו דמי כרטיס ועמלת

תשלום נדחה (מגזר ההנפקה).

לאומי קארד רשמה עלייה של 19% בתיק האשראי שלה (הלוואות) בחצי השנה האחרונה, ו־35% בשנה האחרונה. רובו המכריע של הגידול באשראי של לאומי קארד מקורו בשיתופי פעולה שעושה החברה עם יבואני רכב לצורך רכישת רכב עם חברת מימון ישיר למתן הלוואות. מגמות אלו מסבירות כיצד תיק האשראי של לאומי קארד צמח בשיעור חד, בעוד ההכנסות מהריבית על ההלוואות עלו ב־3% בלבד.

במקביל רשמה כאל עלייה של 5.5% בתיק האשראי שלה מתחילת השנה, וישראכרט, שהחלה גם היא להיכנס בעוצמה לתחום ההלוואות, רשמה גידול של 19% מאז תחילת השנה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות