אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טוטאל ריקול: לא פחות מ-51 אלף כלי רכב זומנו לתיקון מראשית השנה

חשיפת כלכליסט

טוטאל ריקול: לא פחות מ-51 אלף כלי רכב זומנו לתיקון מראשית השנה

כך לפי נתוני משרד התחבורה; מספר הריקולים מזנק בכל העולם מדי שנה, בעיקר בגלל זהירות יצרני הרכב והנהגים משלמים את המחיר

25.08.2014, 09:49 | תומר הדר

נהגי ישראל שימו לב: המכונית החדשה שרכשתם במיטב כספכם עלולה להיות פגומה. הפגם אינו נראה לעין, אינו מורגש, וסביר להניח שתבחינו בקיומו רק לאחר שתזומנו אל מוסך היבואן כדי לתקנו בהוראת יצרן הרכב. לעתים קרובות מדובר בפגם מינורי, כזה שנוכחותו כמעט אינה מורגשת, כגון חוט חשמל חשוף או גומייה בעלת נטייה לשחיקה מוגברת, אך כשמסתכלים על התמונה הכוללת נגלית תופעה בממדים הרבה יותר גדולים מכפי שהצרכן הסביר משער.

קראו עוד בכלכליסט

מדי שבוע מתפרסמות בתקשורת הישראלית הודעות מטעם יבואני רכב הקוראות לציבור המחזיקים במכוניות מדגמים מסוימים לסור עם מכוניתם למוסך לצורך ביצוע תיקון. רשימת היצרנים והדגמים ארוכה, וכוללת את רוב שמות היצרנים הגדולים: הונדה, יונדאי, מרצדס, ניסאן, מאזדה ואחרים. נתונים בלעדיים של משרד התחבורה, המפורסמים לראשונה ב"כלכליסט", חושפים את היקפה האמיתי של התופעה.

לרוב אין סכנת חיים

על פי משרד התחבורה, מתחילת השנה ועד השבוע שעבר זומנו בישראל 51,206 מכוניות ואופנועים מדגמים שונים לביצוע ריקולים. בתקופה המקבילה אשתקד היה מדובר ב־48,081 מכוניות. חלק מהרכבים הללו חדישים, אך חלקם במקרים מסוימים כבר בני עשר שנים.

לשם המחשת מימדי התופעה, עד חודש אוגוסט נמסרו בארץ 153,977 מכוניות חדשות. כלומר, מספר הרכבים שזומנו השנה לריקולים מגיע לכמעט שליש ממספר המכוניות החדשות שעלו על הכביש. רשימת התקלות הפוטנציאליות ארוכה ומגוונת: כך לדוגמה, נעשה ל־514 דגמי קדילאק ריקול השנה, כאשר במקרה של ה־CTS וה־ATS, הסיבה היתה חשש לפגם בבורר ההילוכים, 860 מכוניות מאזדה 6 זומנו למוסכים לצורך בדיקה של רצועת האלטרנטור ו־2,600 מכוניות יונדאי זומנו השנה למוסכי היבואנית, כאשר במקרה של ה־I30 וה־IX35 הסיבה היתה צורך בבדיקה של מתג חשמלי האחראי על בקרת השיוט.

4 דוגמאות לריקולים השנה 4 דוגמאות לריקולים השנה 4 דוגמאות לריקולים השנה

האם הפגמים הללו מסכני חיים? הסיכוי שתאונת דרכים תיגרם כתוצאה מקיומו של ליקוי הוא אפסי, ויכול להתרחש רק בתנאי קיצון. כך, אותו חוט חשמל חשוף עלול לגרום לקצר, שגורם בתורו לשריפה. הגומייה השחוקה עלולה במקרים קיצוניים לגרום לדליפה של נוזל בלימה, שמביאה בתורה לירידה ביכולת הרכב לעצור כראוי. בדרך כלל, תופעות אלה
מתגלות באירופה ובארה"ב, שם מספר המכוניות שמשווקות רב מאוד וההסתברות הסטטיסטית לכשל גבוהה יותר.

ליצרני הרכב ולרגולטורים יש דרכים משלהם לאתר בעיות כאלה: במקרה של יצרן הרכב מדובר בתמהיל של מספר גבוה של תביעות אחריות שמגיעות למוסכים, תלונות של לקוחות וגם פעילות יזומה של היצרן לבחינת הדגמים השונים, כאשר הם מגיעים למוסכים. במקרה של הרגולטורים, כמו ה־NHTSA האמריקאי, הדרך פשוטה בהרבה: אזרחים שרכבם תקול פונים אל הארגון והארגון פונה אל יצרני הרכב בבקשה לקבלת מידע והוצאת הודעה על ריקול במקרה הצורך.

השאלה שנשאלת היא מדוע בעצם יצרני הרכב, המוכרים מוצר בשווי עשרות אלפי דולרים, מייצרים מוצר פגום. התשובה היא שקשה להבטיח שכל דגם בכל פס ייצור ייצא מושלם, ומאז ומתמיד קיימות תקלות במכוניות. ב־1971 ג'נרל מוטורס ביצעה ריקול ענק ב־6.7 מיליון רכבים שתושבות המנוע שלהם כשלו, פורד הודיעה ב־1978 על ריקול לכ־1.5 מכוניות פורד פינטו, שפגם במכל הדלק שלהן הפך אותן למועדות לשריפה עקב התנגשות מאחור, ואילו אאודי זימנה כ־390 אלף מכוניות למוסכיה בארה"ב בתחילת שנות השמונים בעקבות מקרים של תאוצה בלתי מתוכננת.

אלא שמאז שנות השבעים חלה עלייה מתמדת במקרי הריקול. כך, בארה"ב לבדה זומנו כ־22 מיליון רכבים ב־2013. ב־2012 זומנו בארה"ב 16.2 מיליון רכבים לריקול. ב־2011 היה מדובר בכ־15.5 מיליון רכבים. ב־2010, השנה שבה התגלה לראשונה משבר התאוצה ברכבי טויוטה, זומנו כ־20 מיליון רכבים בארה"ב, ואילו ב־2009 זומנו כ־15.2 מיליון רכבים לריקול. לשם השוואה, ב־1993 זומנו בארה"ב 8.4 מיליון רכבים בלבד לריקול.

מדוע מספר הריקולים הולך ועולה מדי שנה? ראשית, מפני שהמכוניות עצמן הולכות והופכות מורכבות יותר משנה לשנה. חלק ניכר ממקרי הריקול שעליהם הכריזו יצרני הרכב בשנה הנוכחית הם ריקולים הקשורים לתיקון מערכות חשמל ואלקטרוניקה, מערכות שרק לפני עשור כלל לא היו נפוצות במכוניות. מעבר לכך, בשנים האחרונות גם ההסתברות לגילויה של תקלה המצריכה ריקול עלתה, מכיוון שכיום לדגמי המכוניות השונים יש תפוצה גדולה יותר והשימוש בהם התרחב למקומות רבים ושונים בעולם בהם תנאי הנסיעה משתנים.

מעבר לכך, בניגוד למצב שהיה נהוג לפני עשרות שנים כאשר יצרני הרכב הסתמכו בעיקר על עצמם לייצור של רכיבי הרכב השונים, כיום היצרנים מעדיפים להוציא חלק גדול מפעילותם לספקי חוץ.

בעבר רק מספר מצומצם של חברות ענק דוגמת ACDelco האמריקאית או Magneti Marelli האיטלקית סיפקו חלקים ליצרני הרכב, אך כיום כל יצרן רכב תלוי במאות ספקי משנה, שחלקם גם מייצרים עבור יצרנים אחרים. כך לדוגמה כאשר Takata היפנית, המייצרת כריות אוויר, גילתה השנה פגם במנגנוני הכריות, התגלה שכריות מתוצרתה הותקנו בין היתר בב.מ.וו סדרה 3, בדודג' צ'ארג'ר, בפורד מוסטאנג, בהונדה אקורד ובמאזדה MPV.

מעבר לכך, בניגוד לעבר, כיום הרגולטורים במיוחד בארה"ב נוהגים להחמיר עם יצרני הרכב יותר מבעבר. עד שנות התשעים נהנו יצרני הרכב מתמיכה נרחבת של הממשל האמריקאי בכל הנוגע לדרישותיהם, שלא להכריז על ריקולים, אלא שכיום הוא נוהג להחמיר עמם, וכוחם של ארגונים כמו ה־NHTSA האמריקאי חזק מאי פעם.

מעבר לכל אלה, הפרשה העיקרית שהשפיעה על התייחסותם של יצרני הרכב לנושא הריקולים היא פרשת התאוצה הבלתי מתוכננת של מכוניות טויוטה. כזכור, בשלהי 2009 התגלו כביכול מקרים שבהם מכוניות טויוטה האצו ללא שליטה תוך כדי נסיעה, מקרה שגרם לסערה בקרב לקוחות החברה בעולם. הנזק התקשורתי שנגרם לטויוטה גרם לכל יצרני הרכב להיזהר גם בפושרים ולהכריז על כל תקלה פוטנציאלית, גדולה כקטנה, כסיבה לביצועו של ריקול.

בארץ מחמירים

כאן אנו שבים אל הנהג הישראלי. ישראל נחשבת לאחת המדינות המחמירות בעולם בכל הנוגע לטיפול בריקולים. על פי החוק הישראלי, בעל רכב שמזומן לביצוע ריקול חייב לבצעו, אחרת רישיון הרכב לא יחודש ובעל הרכב לא יוכל להגיש את מכוניתו לביצוע מבחן הרישוי השנתי.

את הריקולים, גם במקרה של רכב ביבוא סדיר וגם ביבוא אישי, יש לבצע במוסכים מורשים מטעם יבואן הרכב. התיקון עצמו, יש להדגיש, מתבצע על ידי יבואן הרכב ללא כל עלות מצד הצרכן. יבואני הרכב גם מפרסמים לרוב את פרק הזמן הנדרש כדי לבצע את הריקול ביעילות: לרוב מדובר בפרק זמן קצר במיוחד, שאינו עולה על כשעתיים.

אילוסטרציה, צילום: עמית שעל אילוסטרציה | צילום: עמית שעל אילוסטרציה, צילום: עמית שעל

עם זאת, בענף הרכב ישנם גם גורמים המדגישים שבפועל הלקוח כן נושא בעלויות, בעיקר מבחינת הזמן הנדרש להגעה לביצוע הריקול, וגם הפגיעה בערכי המותג: בפועל, התיקון אורך שעתיים, אך הלקוח צריך לקחת חצי יום חופשה. מעבר לכך, אכשדם קונה מכונית חדשה, הוא לא רוצה לשמוע אחרי שנתיים שקיימת סכנה שעלולה להביא לתאונה. בהיבט זה נוצרת יותר מדי היסטריה סביב נושא הריקולים, ולרוב הציבור לא מבין שהתיקון פשוט ונעשה כדי למנוע התרחשות כמעט בלתי אפשרית מלכתחילה, של מקרה קיצון.

המסקנה המתבקשת היא שכיום ריקולים הפכו לחלק כמעט בלתי נפרד מתעשיית הרכב העולמית. אם רכשתם מכונית חדשה, הסיכוי שתזומנו לריקול גדול, בין שמדובר במכונית יוקרה ובין שמדובר במכונית מיני עממית. ברובם המכריע של המקרים לא מדובר במצב מסכן חיים. לפני הגעה אל מוסך היבואן מומלץ לנסות להבין, גם באמצעות מקרים דומים מארצות אחרות, מהי מהותו של התיקון, ואז לבצעו בהקדם, גם למען הבטיחות וגם כדי לעמוד בדרישת החוק.

תגיות