אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ווזניאק בישראל: "אני מחכה ליום בו המחשב יהיה חבר של התלמיד" צילום: עמית שעל

ווזניאק בישראל: "אני מחכה ליום בו המחשב יהיה חבר של התלמיד"

מייסד אפל נאם בפורום החינוך של מפעל הפיס בחולון וסיפר על תפיסותיו בנוגע לאוריינות טכנולוגית, ליצירתיות במערכת החינוך ולהווצרות מהפכות טכנולוגיות. בנוסף, נתן דעתו על המלחמה עם חמאס

25.08.2014, 18:02 | עומר כביר
"אני מייחל ליום שבו מחשב יהיה מורה במשרה מלאה ולא יהיה צורך במורה אנושיים, המחשב יהיה אנושי מספיק כדי להבין את הילדים ולהדריך אותם" - כך אומר סטיב ווזניאק, מייסד שותף של אפל וממציא המחשב האישי המסחרי הראשון, שמבקר בימים אלו בישראל.

קראו עוד בכלכליסט

ווזניאק דיבר היום במהלך פורום החינוך של מפעל הפיס, שנערך בחולון, במסגרת ראיון על הבמה עם ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת. מרבית השיחה עסקה בשילוב של טכנולוגיה במערכת החינוך. ווזניאק הגיע לישראל חרף המצב הביטחוני הקשה. בדבריו לא התייחס לסכסוך, ואמר רק: “הרקטות מרצועת עזה הן טכנולוגיה רעה, מחשבים הם טכנולוגיה טובה”.

ווזניאק בישראל, צילום: עמית שעל ווזניאק בישראל | צילום: עמית שעל ווזניאק בישראל, צילום: עמית שעל

“מחשב הוא הכלי האקדמי החשוב ביותר שיש לנו היום, וזה היה ככה עוד לפני האינטרנט. מחשבים היום קלים יותר לשימוש ולא צריך להיות מומחה למחשבים כמו פעם כדי להשתמש בהם. היום כל מורה יכול להבין משהו פשוט אפליקציות", אמר ווזניאק, אך הוסיף: “תוכנת מחשב זמינה כיום לכל חומרי הלימוד, והיא קצת יותר טובה מספר, אבל התלמידים מרגישים שהיא כמו ספר, לא כמו חבר אנושי. אני מחכה ליום שהמחשב יהיה כמו חבר של התלמיד, שיכול לתת להם הדרכה”.

ראיון "המצאתי את המחשב האישי כדי שאנשים לא יצטרכו להבין בטכנולוגיה" סטיב ווזניאק, האיש שהקים את אפל עם סטיב ג'ובס ובנה בעשר אצבעות את המחשב האישי ששינה את העולם, מספר למוסף "כלכליסט" איך אפשר לדעת מה יהיה הדבר הגדול הבא, ומה אף אחד לא יודע על החבר הכי טוב שלו דיאנה בחור-ניר ועומר כביר, 14 תגובותלכתבה המלאה
מייסד אפל התייחס גם לקשיים שבשילוב מחשבים בכיתות: “הבעיה היא שאנחנו מכניסים את המחשבים למערכות חינוך שיש להן את אותן מגבלות, כמו מורה אחד שצריך לשלוט בכיתה עם 30 תלמידים. המורה עדיין מוגבל ועדיין יש את אותן מגבלות מודרניות שמחייבות ללמוד את אותו חומר באותו קצב. אבל מי שרוצה ללמוד ולהתעמק במשהו מיוחד לא יכול לעשות את זה כי בשבוע הבא יש מבחן על חומר ספציפי”.

ווזניאק מייחס גם חשיבות רבה להשקעה משאבים במערכת החינוך על ידי חברות פרטיות. "אני השקעתי בחינוך, ובאפל השקענו בחינוך מההתחלה. זו הייתה אחת הסיבות להקמת החברה. למעשה אני פחדתי שאם לילדים יהיו מחשבים הם יהיו כל כך חכמים שכבר לא יהיה להם צורך בי. זה תחום שיש בו הרבה עסקים. אני נתתי יותר מכסף, נתתי הרבה זמן", אמר.

מאמין גדול בחינוך טכנולוגי. ווזניאק, צילום: עמית שעל מאמין גדול בחינוך טכנולוגי. ווזניאק | צילום: עמית שעל מאמין גדול בחינוך טכנולוגי. ווזניאק, צילום: עמית שעל

מאין תבוא המהפכה הטכנולוגית הבאה?

ווזניאק ביקר את האופן שבו מערכת החינוך חונקת את היצירתיות של התלמידים: "היצירתיות יורדת ביום שמתחילים ללמוד בבית ספר. כבר אי אפשר לפתוח כל דלת ולראות לאיפה היא מובילה, צריך לעשות מה שאומרים. פחות חשוב מה מלמדים, יותר חשוב ליצור בתלמידים רצון ללמוד. אם אפשר לעשות את זה, שום תלמיד לא יישאר מאחור. כשאני רואה צעירים שיש להם הרבה רעיונות, שרוצים להתחיל משהו ולשנות את העולם, אני אוהב את זה. זו הרוח היזמית. צריך למצוא דרך שלא להרוג את הרוח הזו. ההורים שלי לא כפו עליי את הערכים שלהם, ואני לא אכפה את ערכיי על הילדים שלהם, לא אקבע להם מה הם צריכים לעשות. צריך לחנך ילדים שיעשו את הבחירות שלהם. כשתלמיד בוחר בשביל עצמו, יש לו בסיס רחב הרבה יותר”.

בנוגע למה תהיה המהפכה הטכנולוגית הבאה הוא אמר: "אי אפשר לדעת מאיפה תבוא המהפכה הבאה. כשהקמנו את אפל, המשקיעים אמרו לנו שפעם בעשור יש מהפכה שמשנה את השוק, אבל שאי אפשר לדעת מאיפה היא תגיע. אין נוסחה, זה עניין של תחושה, של איך אנשים חיים ומשתמשים במוצרים. זו תחושה שהייתה לסטיב ג'ובס. צריך רעיון של משהו שאתה יודע שיהיה נהדר בשבילך. כשהייתי מהנדס, פיתוח הרעיונות היה חלק מרכזי בחיים שלי. אבל להפוך משהו שעיצבתי למוצר בחנויות, זה לא היה התחום החזק שלי, למרבה המזל היו לי את השותפים הנכונים. צריך עבודת צוות, צריך את הרעיונות ואת האנשים שייבנו את זה".

על המצב הביטחוני: "זו לא דרך לחיות"

מאוחר יותר, במפגש מצומצם עם יזמים ומשקיעים, הרחיב ווזניאק בנושא המצב הנוכחי. “אני לא דאגן, לא חושב על מה יקרה אם טיל יפגע בי ויהרוג אותי, אני לא מודאג מדברים כאלו", הוא אמר. "אבל קל להבין את הדאגה מטילים. זה לא בסדר, זו לא דרך לחיות".

ווזניאק סיפר גם על החשיבות העצומה שהוא מייחס לעבודת המורים: "כשהייתי בכיתה ו' אמרתי לאבא שלי שאני רוצה להיות מהנדס כמוהו, וגם מורה בכיתה ה'. חשבתי שמה שמורים עושים מאוד חשוב. שאלתי את אבא שלי האם מורים מקבלים יותר כסף ממהנדסים או ממרצים באוניברסיטה, הוא אמר שלא. אז הלכתי ללמד רק אחרי שהייתי מהנדס וכבר היה לי כסף. את האפל 1 הראשון רציתי לתרום לבית ספר, אבל לא הצלחתי לשכנע את סטיב ג'ובס לעשות את זה. מאוחר יותר, אפל נתנה אפל 2 לכל בית ספר בקליפורניה".

רונה רמון, אלמנתו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון, שאלה את ווזניאק איך מתגברים על הפער הטכנולוגי בין המורים לתלמידים. “האם צריך להחליף את המורה מאדם בעל ידע רב למישהו אחר?” שאלה.

ווזניאק השיב: "לי היה מזל, כשלימדתי כמורה מתנדב איך להשתמש במחשב, יכולתי לדבר על ערכים עם התלמידים וליהנות. מורים אחרים לא יכולים לעשות את זה, הם צריכים לעמוד בלו"ז. טכנולוגיה שינתה את הדרך שבה אנחנו חיים, ולכן אני אוהב יזמים שתמיד מחפשים איך לעשות דברים טוב יותר. כשאנשים רוצים לשפר משהו בשביל עצמם, ההשפעה שלהם גדולה הרבה יותר. וככה זה היה באפל, אנשים רצו לשפר דברים בשביל עצמם. המוצרים שבנינו, כמו המקינטוש, היו אינטואיטיביים. לא היה צריך לשנן הרבה דברים, והיום יש מכשירים שכבר לא קוראים להם מחשבים, אין להם תיקיות או קבצים. אנחנו הופכים את המכשירים ליותר ויותר אנושיים, לאפשר לך לחיות בעולם האנושי שלך”.

ווזניאק אמר בנוגע לחזון שלו לחינוך, כי הוא "חושב שמשלב מוקדם צריך לאפשר לתלמידים ללכת בכיוון שאליו הם רוצים ללכת. מורה אחד לא יכול לעשות את זה עם 30 תלמידים, אבל אני מקווה שיום אחד המחשב יוכל, שלמחשבים יהיה תפקיד בשינוי החינוך".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות