אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות הסלולר עברו לשווק טלפונים ישירות לילדים צילום: שאטרסטוק

חברות הסלולר עברו לשווק טלפונים ישירות לילדים

ספקיות הסלולר משנות את המיקוד השיווקי שלהן, לאור הזינוק בתפוצת המכשירים הסלולריים בקרב ילדים בני 9-11. בנוסף, למדו החברות שלבני נוער יש מאפייני שימוש זהים לשל מבוגרים, מה שהשפיע על הפרסום עבורם

28.08.2014, 08:48 | אופיר דור

ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בכל הנוגע לאחזקת מכשירים סלולריים על ידי ילדים ונוער. לפי סקרים והערכות בענף הסלולר המקומי, כ־63% מבני ה-9-11 וכ- 90% מבני ה-12-14 בישראל החזיקו ב-2013 במכשיר סלולרי. לצורך השוואה, בסקר של Ofcom בבריטניה עלה כי רק 33% מבני ה-8-11 ורק 62% מבני ה-12-15 החזיקו במכשיר סלולרי באותה שנה. בארה"ב העלה סקר של מכון Pew ואוניברסיטת הרווארד כי רק 78% מבני הנוער האמריקאים בגילים 12-17 החזיקו במכשיר סלולרי.

קראו עוד בכלכליסט

"ההורים הם אלה שמחליטים"

 

שיעורי השימוש הרחבים האלה בסלולר בקרב בני הנוער והילדים בישראל הם תוצר ישיר של השימוש הרחב בסלולר גם על ידי הוריהם, בהשוואה למדינות אחרות בעולם, ובחברות הסלולר כבר יודעים את זה. "פעם היינו משקיעים בבניית מותגים מול צעירים", מספר אסף עופר, סמנכ"ל השיווק של פלאפון. "עם הזמן הבנו שההורים הם אלו שמקבלים את ההחלטות על הסלולרי בבית והם מחליטים משיקולי מחיר גרידא, לכן היום אנחנו מוכרים את הטלפון לילד כמוצר משלים להורים דרך הצעה של הוספת קו במחיר מוזל".

"אנחנו רואים בפירוש שההחלטה על קניית מכשיר סלולרי ראשון מתקבלת על ידי ההורים כאשר הילדים מתחילים להסתובב לבד וללכת לבד לבית ספר", מוסיף סמנכ"ל השיווק של פרטנר יגאל ברקת. "ההורים לא יקנו לרוב לילד סמארטפון כי הוא רוצה אלא בגלל שהם רוצים לתקשר איתו, לדעת איפה הוא ולהיות רגועים, לכן את מאמצי השיווק אנחנו ממקדים מול ההורים".

לטענת עופר, אוכלוסיית הילדים כבר לא יכולה להיות מנוע צמיחה לחברות. "זו אוכלוסייה מאוד מוגבלת בשימושים שלה עם פוטנציאל נמוך", הוא אומר. "אנחנו רואים שהגיל שבו הילדים מקבלים את המכשיר הראשון התקבע על כיתות א'-ג' ונעצר שם. זה לא יורד או משתנה. לעומת זאת בני נוער הם אוכלוסייה שנמצאת בחזית הטכנולוגיה, אבל אנחנו רואים שהם מתנהגים כמו מבוגרים מבחינת השימוש בסלולר ולכן אין טעם לייצר פנייה ספציפית אליהם דרך פרסומות מיוחדות".

אסף עופר, סמנכ"ל שיווק בפלאפון. "מוצר משלים להורים", צילום: אלירן אביטל אסף עופר, סמנכ"ל שיווק בפלאפון. "מוצר משלים להורים" | צילום: אלירן אביטל אסף עופר, סמנכ"ל שיווק בפלאפון. "מוצר משלים להורים", צילום: אלירן אביטל

 

שיהיה אייפון עם ווטסאפ

 

חברות הסלולר הבינו שהגורם החשוב ביותר עבור הילדים הוא דגם המכשיר הסלולרי. עופר מסביר כי "בהשוואה לעבר הילדים היום רגישים פחות למותג הסלולרי. אם לפני כמה שנים לילדים היה אכפת אם הם מנויים של סלקום או של פלאפון כי הסמל של החברה הופיע על המכשיר, היום אכפת להם בעיקר מהמותג של הטלפון, האם המכשיר הוא סמסונג או אפל".

האחראית המרכזית למעבר של ילדים לשימוש בסמארטפונים היא אפליקציית ווטסאפ. "אנחנו רואים שהאפליקציה הזו כך כל חזקה בקרב ילדים עד שהיא החליפה לגמרי את השימוש בהודעות טקסט, ובוודאי שאת השיחות הקוליות. למעשה ווטסאפ גורמת לילדים אפילו לוותר על השימוש בפייסבוק", אומר ברקת.

הנתונים הללו אינם ייחודיים לישראל, ככל הנראה. עבור רבע מהילדים בארה"ב משמש הסמארטפון כמכשיר העיקרי לגלישה באינטרנט. ממצא מעניין נוסף במחקר של Pew והרווארד היה כי שיעור הבעלות על סמארטפונים דומה במעמדות סוציו־אקונומיים שונים, עוד עדות להפיכתו של הסמארטפון למוצר יסוד כמעט.

אז איזה טלפונים הילדים מבקשים? לדברי ברקת, "מבחינת הילדים אייפון הוא עדיין המכשיר המועדף והיוקרתי ביותר, אולם ההורים אינם ממהרים לרכוש אותו בשל המחיר היקר".

"אצל הילדים כולם רוצים אייפון", מסכים מנכ"ל youphone אריאל שרייבר. "אנחנו רואים שבדרך כלל ההורים יקנו סמארטפונים יותר זולים לילדים עד כיתה ו' אבל מכיתה ז' המצב משתנה כי הטלפון הופך יותר ויותר לסמל סטטוס".

עם זאת, בכל החברות מסכימים שבגלל המחיר ההורים מעדיפים לקנות לילדים את הדגמים הוותיקים יותר, כמו אייפון 4 או גלקסי 2 ו-3, ולא את החדישים ביותר.

תגיות