אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איסלנד פתחה מחדש המרחב האווירי: "לא נוצר ענן אפר משמעותי" צילום: איי פי

איסלנד פתחה מחדש המרחב האווירי: "לא נוצר ענן אפר משמעותי"

מוקדם יותר היום הודיעה איסלנד על סגירת המרחב האווירי בצפון-מערב המדינה, ועל העלאת האזהרה לתעשיית התעופה לצבע אדום - בעקבות התפרצות הר הגעש ברדרבונגה

29.08.2014, 17:56 | שירות כלכליסט

איסלנד פתחה מחדש את המרחב האווירי שלה והורידה את האזהרה לתעשיית התעופה ל"כתום" - לאחר שהתברר כי ההתפרצות שאירעה באזור הר הגעש ברדרבונגה לא יצרה ענן אפשר משמעותי.

מוקדם יותר היום הודיעה איסלנד על סגירת המרחב האווירי בצפון-מערב המדינה, בין הקרחון Vatnajokull והעיר אקוראירי, ועל העלאת האזהרה לתעשיית התעופה לצבע אדום - הגבוהה ביותר; זאת, לאחר שבחצות, שעון מקומי, החלה התפרצות של הר הגעש.

ההתפרצות ב-2010, צילום: אי פי אי ההתפרצות ב-2010 | צילום: אי פי אי ההתפרצות ב-2010, צילום: אי פי אי

הר הגעש ברדרבונגה נמצא כאמור מתחת לקרחון Vatnajokull; רוחבו 25 קילומטר וגובהו - 1,900 מטר מעל פני הים. הפעם האחרונה בה הוא התפרץ היתה ב-1996. הר הגעש הוא חלק ממערכת וולקנית רחבה השוכנת מתחת לקרחון, בעובי 500 מטרים, במרכז איסלנד. האזור עצמו מרוחק יותר מ-300 ק"מ מזרחית מהבירה ריקיאוויק, וכמעט שלא מתגוררים בו תושבים, אך הוא נמצא בתוך פארק לאומי שנחשב פופולארי בקרב התיירים. בשבוע שעבר הרשויות פינו אנשים באזורים מסביב לקרחון, מתוך חשש שההתפרצות הוולקנית תגרום להמסת הקרח ולהצפות. 

ההחלטה להימנע מטיסות בעת התפזרות ענני אפר גדולים נובעת מהסכנה הממשית שהם עלולים לגרום למטוסים: חתיכות הבזלת, שבינתיים כבר הספיקו להתקרר, עלולות לחדור למנועי הסילון של המטוסים, להתחמם ולהיות מותכות לתוך המנוע. הדבר יכול לסתום את המנועים לגמרי. בשנת 1989 למשל כבו לגמרי מנועיו של מטוס חברת התעופה ההולנדית KLM בגלל חלקיקי אפר, אך למרבה המזל אנשי הצוות הצליחו להדליק אותם מחדש.

ב-2010 התפרץ באיסלנד הר הגעש אייאפיאטלאייקוטל (Eyjafjallajokull), ובשל פליטת האפר לאוויר נסגר המרחב האווירי באירופה למשך שישה ימים. כ-10 מיליון נוסעים נפגעו כתוצאה מכך והנזק נאמד ב-1.8 מיליארד דולר. החשש הוא שההתפרצות הנוכחית תהיה בהיקף דומה.

תגיות