אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לנהוג שנתיים, להפסיד דירה קטנה: כמה מאבדות מערכן מכוניות־העל?

בדיקת כלכליסט

לנהוג שנתיים, להפסיד דירה קטנה: כמה מאבדות מערכן מכוניות־העל?

רוב המכוניות מאבדות חלק ניכר מערכן בשנתיים הראשונות, אבל כשמדובר במכוניות־על הסכום מגיע למאות אלפי שקלים. כלכליסט מציג את המספרים המבהילים בשוק היוקרה

01.09.2014, 07:07 | תומר הדר

לפני כשלוש שנים פרץ לשוק הרכב הישראלי זן חדש של מכוניות: מכוניות־העל. הן הרבה יותר יקרות מהמכונית שלכם, הן יותר מהירות מהמכונית שלכם, הן יותר מסובבות ראשים מהמכונית שלכם - והן גם הרבה פחות פרקטיות מהמכונית שלכם. הגל טרם הסתיים: מכוניות־העל של אסטון מרטין הבריטית ישווקו בישראל בקרוב.

מכיוון שמדובר בצעצועים לעשירים, כאלה שיצרניהם מקפידים על עדכונים שוטפים כדי להפוך אותם למהירים וחזקים יותר, הגרסה הבאה, שמנועה מפיק עוד כמה עשרות כוחות סוס, נמצאת תמיד מעבר לפינה, מה שיוצר קצב תחלופה גבוה.

בדומה למכוניות עממיות, גם מכוניות־העל מופיעות במחירוני המכוניות המשומשות. ערכן, כמו בכל מכונית אחרת, נשחק עם השנים. אלא שבשונה ממכוניות רגילות, מחירן של מכוניות־העל מתחיל בדרך כלל ברף של מיליון שקל ומזנק בקלות מעל ל־2 מיליון שקל. לכן גם ירידת הערך שלהן שונה.

לפי מחירון הרכב של לוי יצחק, שעליו מתבססת הכתבה, מאזדה 2 מאבדת בשנתיים הראשונות כ־30 אלף שקל, שהם כ־27% מערכה. לעומת זאת, פרארי קליפורניה מאבדת בשנתיים הראשונות 504 אלף שקל, כ־30% מערכה. האחוזים דומים, ובשקלים יש הבדל משמעותי כמעט לכל כיס.

לרגל חדירתה הקרבה של אסטון מרטין לישראל, ובמלאת שלוש שנים לגל מכוניות־העל שעשו עלייה למדינת היהודים, אלה הן המכוניות שמאבדות בשנתיים בממוצע פי 55 מהשכר הממוצע במשק.

מרצדס SLS

מחיר חדשה: 2,250,000 שקל

מחיר לאחר שנתיים: 1,282,000 שקל

ירידת ערך: 968 אלף שקל

המרצדס הראשונה שתוכננה במלואה על ידי חטיבת המרוצים של מרצדס, AMG, שבדרך כלל מתמחה בלקיחת מכוניות מרצדס רגילות מפס היצור והחדרה של מנועים אימתניים ומערכות מתלים המיועדות למסלולי מירוצים. ה־SLS היא בפועל מכונית מירוץ המיועדת לשימוש בכביש. הצצה במפרט מאשרת שמדובר באחד הרכבים הייחודיים שנוסעים כיום בכבישי הארץ: בקדמתו פועם מנוע בעל שמונה בוכנות בנפח 6.2 ליטרים, שמורכב ידנית על ידי מכונאי שחותם את שמו בסוף התהליך. המנוע מפיק לא פחות מ־563 כוחות סוס, שמזניקים את ה־SLS ל־100 קמ"ש בתוך 3.7 שניות.

מרצדס SLS. ירידה של 43% מרצדס SLS. ירידה של 43% מרצדס SLS. ירידה של 43%

אאודי R8

מחיר חדשה: 1,385,000 שקל

מחיר לאחר שנתיים: 825 אלף שקל

ירידת ערך בשקלים: 560 אלף שקל

מכונית־העל הראשונה שהחברה הגרמנית מייצרת, בניסיון להתחרות בפרארי ולמבורגיני. למעשה, אאודי היא כיום החברה השולטת בלמבורגיני, מה שאפשר מלכתחילה את גיוס הידע הנדרש לתכנון ולבניית מכונית כזו.

התפיסה שליוותה את אאודי בתכנון ה־R8 היתה שאף שמדובר במכונית־על, מדובר גם במכונית שימושית, כזו שאינה גובה פשרות בתחום קלות התפעול. למרות המלל השיווקי, בפועל היא אחת מכוניות־העל המהירות בארץ: במרכזה מותקן מנוע בנפח 4.2 ליטרים, שמפיק 414 כוחות סוס ומזניק את האאודי ל־100 קמ"ש בתוך 4.4 שניות.

אאודי. 40.4% אאודי. 40.4% אאודי. 40.4%

מזראטי גראן טוריסמו

מחיר חדשה: 1,010,000 שקל

מחיר לאחר שנתיים: 621 אלף שקל

ירידת ערך בשקלים: 389 אלף שקל

מזראטי האיטלקית חסתה במשך שנים רבות בצל אחותה לקונצרן פיאט – פרארי, אך כל זה השתנה כאשר ב־2007 הוחלט לייצר במזראטי מכונית־על שלא תתבייש לעמוד ברמזור מול פורשה.

כדי שהמותגים לא יתחרו חלילה זה בזה, הוחלט בקונצרן פיאט שהמזראטי תיועד לנהגים שמעוניינים בפאר לא פחות משהם מעוניינים בחוויית נסיעה טהורה, ולכן הגראן טוריסימו נחשבת לאחת ממכוניות־העל היותר מאובזרות.

תא הנוסעים מדופן עור איכותי, איכות הגימור היא ללא דופי ומערכת המולטי מדיה משתווה בעוצמתה לאולם קונצרטים קטן. כדי שבעלי המזראטי לא יחושו רגשי נחיתות הותקן בחזית מנוע מתכנונה של החברה האחות פרארי, שמפיק 405 כוחות סוס, והפלא ופלא: תיבת הילוכים אוטומטית. אלה מזניקים את הגראן טוריסימו ל100 קמ"ש בתוך 5.2 שניות.

מזראטי. 38.5% מזראטי. 38.5% מזראטי. 38.5%

ניסאן GT־R

מחיר חדשה ב2012: 800 אלף שקל

מחיר לאחר שנתיים: 508 אלף שקל

ירידת ערך בשקלים: 292 אלף שקל

ניסאן העממית מעולם לא נחשבה ליצרנית של מכוניות־על, אך בשלהי שנות ה־80 סמלה הצנוע החל לפאר את חרטומה של הסקייליין GTR: מכונית על שפיצתה על היעדר מסורת מפוארת וסמל יוקרתי בטכנולוגיה. ה־GTR המודרנית אינה שונה: תחת המרכב הצעקני מותקן מנוע בנפח צנוע למדי: 3.8 ליטרים בלבד, על היעדר הנפח מפצים צמד מגדשי טורבו שמסייעים למנוע להפיק 530 כוחות סוס, שמוזנים אל ארבעת הגלגלים באמצעות מערכת הנעה המודדת מדי מאיות שניה את מידת התאוצה של הרכב, לחצי הפניה שמופעלים עליו ומידת העומס שמופעלת על כל צמיד, ומווסתת את כוח המנוע בהתאם בין ארבעת הגלגלים.

הביצועים בהתאם לרמת הטכנולוגיה: ה־GTR מגיעה ל100 קמ"ש בתוך שלוש שניות בלבד ונעצרת ב־315 קמ"ש. בסכום שהניסאן GTR יורדת בשנתיים ניתן לרכוש שלושה ניסאן ג'וק חדישים.

ניסאן GTR ניסאן GTR ניסאן GTR

פורשה 911 קאררה S

מחיר חדשה: 1,065,000 שקל

מחיר לאחר שנתיים: 825 אלף שקל

ירידת ערך בשקלים: 240 אלף שקל

מנועה של ה־911 ממוקם באחורי המכונית, בדומה לחיפושית של פולקסווגן, מה שהקנה לה במקרי קיצון התנהגות שמזכירה פחות מכונית ויותר מטוטלת, והביא מכוניות רבות לקבורה מוקדמת. ה־911 שהוצגה בשנת 2012 היתה מזן שונה: ארוכה וגדולה באופן ניכר מקודמתה ומצוידת לראשונה בתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים בעלת שבע מהירויות, שבפורשה מכנים PDK, המסוגלת להחליף הילוכים בשברירי שניות. על ריסון ההתנהגות הסוררת אחראי כעת מתלה אחורי מתוחכם, המהווה חלק מפלטפורמה חדשה לחלוטין. ה־911 קאררה S מצוידת במנוע בנפח 3.8 ליטרים, המפיק 400 כוחות סוס. המנוע, בשילוב עם תיבת ההילוכים המתוחכמת מזניק את הקאררה ל־100 קמ"ש בתוך 4.3 שניות ומגיע עד ל־302 קמ"ש. ירידת הערך של ה־911 צנועה יחסית, בדומה למחירה ההתחלתי שגם נמוך ממכוניות־על אחרות: "רק" 240 אלף שקל במשך שנתיים.

פורשה. ירידה של 22%, צילום: אתר יצרן פורשה. ירידה של 22% | צילום: אתר יצרן פורשה. ירידה של 22%, צילום: אתר יצרן

פרארי קליפורניה

מחיר חדשה: 1,720,000 שקל

מחיר לאחר שנתיים: 1,160,000 שקל

ירידת ערך בשקלים: 560 אלף שקל

במרץ 2012 נחנך בתל אביב אולם התצוגה הראשון - והיחיד - של פרארי. בכך הצטרפה תל אביב למוסקבה ודובאי, והישראלים יכלו להתהדר בסמל האולטימטיבי של המעמד העליון: פרארי אדומה.

פרארי. ירידה של 33% פרארי. ירידה של 33% פרארי. ירידה של 33%

בפרארי, כמו במותגי יוקרה רבים יש היררכיה: ה־458, ה־F12 וה־FF הם דגמי־העל, ואילו הקליפורניה נחשבת לפרארי העממית, עם תג מחיר צנוע של 1,664,000 שקל. עבור מחיר זה, של דירת 4 חדרים ברמת גן, מקבלים פרארי פתוחה, עם מנוע בנפח 4.3 ליטרים המפיק 460 כוחות סוס קולניים. תיבת ההילוכים, כמו ברוב הפרארי המודרניות, היא אוטומטית כפולת מצמדים, והזינוק ל־100 קמ"ש מושלם בתוך 4 שניות. המהירות המרבית, לפי פרארי, היא 310 קמ"ש.

תגיות