אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל סומוטו: "ג'ניו הכפילה לנו את ההכנסות ברגע" צילום: עמית שעל

ראיון כלכליסט

מנכ"ל סומוטו: "ג'ניו הכפילה לנו את ההכנסות ברגע"

עם 9 מיליון דולר בקופה ושוק שצמיחתו מוטלת בספק, יצאה חברת התקנת התוכנה וסרגלי הכלים לרכישת ג'ניו ב־34 מיליון דולר. מנכ"לית ג'ניו, סול צבי: "ייקח זמן להטמיע את השינוי מבחינה כלכלית"

01.09.2014, 17:16 | ניר צליק

אקזיט עם נשמה ההאקרית שהפכה למנכ"לית ניסיון פריצה לשרתי בנק לאומי, ספר על "וורד" - וקריירה מוזיקלית. הכירו את סול צבי, מיליונרית ההייטק החדשה ניר צליק, תגובה אחתלכתבה המלאה

בתחילת אוגוסט נדהמו משקיעי סומוטולגלות שהחברה יצאה לרכישה נועזת במיוחד. סומוטו, שנסחרה לפי שווי של כ־75 מיליון שקל בלבד, יצאה לרכישת ענק יחסית למימדיה, של ג'ניו ((Genieo תמורת 14 מיליון דולר במניות ו־20 מיליון דולר במזומן.

אתמול סומוטו קיבלה את האישור הסופי מבעלי המניות להשלמת העסקה ובמקביל פרסמה את דו"חותיה לרבעון השני שמאחדים לראשונה את ג'ניו. העסקה הרימה לא מעט גבות גם בעקבות התחום שבו פעילה החברה – עולם סרגלי הכלים שעבר טלטלה אדירה בשבועות האחרונים.

החלטת גוגל לחסום באופן כמעט מוחלט את הוספת סרגלי הכלים לדפדפן כרום, הובילה את בבילון לחלק דיבידנד ענק של 125 מיליון שקל, מרבית קופת המזומנים של החברה, במעין הצהרה כי היא לא מוצאת דרך טובה יותר להשתמש במזומנים. במקביל מתחרה נוספת, פריון, חתכה את התחזיות השנתיות מ־460 מיליון דולר ל־380 מיליון דולר בלבד.

אלא שמהעבר השני ניצבו שתי חברות שהראו שלא כל התעשייה מושפעת מגוגל. כך, איירון סורס הצליחה לגייס ממשקיעים פרטיים כ־80 מיליון דולר לפי שווי של 800 מיליון דולר, וסומוטו, כאמור, השלימה את רכישתה של ג'ניו.

מנכ"ל סומוטו בן גירון, סמנכ"ל הכספים של סומוטו אסי יצחאיק ומנכ"לית ג'ניו סול צבי מסבירים בראיון ל"כלכליסט" על עתיד החברה המשותפת. "הכפלנו את ההכנסות ברגע אחד", אומר גירון, "וזה רק קצה הקרחון, תחילת הדרך".

"חיבור שגוי לסרגלי הכלים"

למרות ההבדלים בין הפעילויות של סומוטו, בבילון ופריון, המשקיעים מבורסת תל אביב לא העניקו לסומוטו ימי חסד רבים. מאז הגיוס הראשוני ביולי, שווי החברה נחתך ב־35% והוא עומד כעת על 87 מיליון שקל בלבד. מניית סומוטו עלתה ב־5.3% מאז שהחברה הצהירה על רכישת ג'ניו.

"אנחנו סובלים מחיבור שגוי לעולם סרגלי הכלים, אבל אנחנו רואים את עצמנו כחברה שהיא הרבה מעבר לעולם הזה", אומר יצחאיק. "לחברה יש מודל עסקי מאוד חזק ויש לנו לקוחות רבים שהם תחליפיים לבבילון. שוק ההון לא הבין לגמרי מה סומוטו מביאה לשולחן. אנחנו אמנם ניזונים מעולם סרגלי הכלים, אבל לא רק ממנו, ואנחנו מתחילים להרגיש שהפגישות שאנחנו עושים מתחילות לשאת פרי ומתחילים להבין מאיפה אנחנו יכולים לייצר ערך".

סומוטו למעשה בנתה תוכנת התקנה המאפשרת למשתמשים המורידים תוכנה, כגון התוכנה של בבילון או פריון, להתקין במקביל תוכנות אחרות על פי פרופיל. סומוטו מקבלת תשלום עבור התקנת התוכנות האחרות, כאשר לחברה יש מגוון מודלים עסקיים, החל מתשלום על כל התקנה וכלה בתשלום הנגזר מהכנסות הפרסום של התוכנות שהיא מתקינה. ג’ניו שהוקמה על ידי צבי והיו"ר יעקב טננבוים, פיתחה טכנולוגיות בינה מלאכותית לצורך ניתוח התנהגות משתמשים באינטרנט יחד עם פלטפורמת פרסום.

מוצר הפצת התוכנות של ג'ניו דומה לזה של סומוטו, אלא שהוא פועל על מחשבי מקינטוש ואילו זה של סומוטו פועל על מחשבי PC רגילים. בנוסף, ג'ניו פיתחה דף בית חכם שמותקן על המחשב האישי. מנוע ההמלצות של החברה בונה עבור המשתמש עמוד בית אישי בהתאם להרגלי הקריאה והגלישה שלו, כאשר בעמוד גם מוצגות פרסומות המותאמות ללקוח וכך ג'ניו גוזרת הכנסות פרסום.

סומוטו סיכמה את המחצית הראשונה של 2014 עם הכנסות של 9.7 מיליון דולר לעומת 10.4 מיליון דולר במחצית המקבילה, ללא ג'ניו. ההפסד הסתכם ב־1.4 מיליון דולר לעומת רווח של 2.2 מיליון דולר במחצית המקבילה. יחד עם הכנסות ג'ניו, סיכמה סומוטו את המחצית הראשונה של 2014 עם הכנסות של 16.5 מיליון דולר ורווח פרופורמה של 2.9 מיליון דולר, לפני הפחתות ומסים. זאת לעומת 15 מיליון דולר במחצית המקבילה ורווח של 3.6 מיליון דולר פרופורמה.

ג'ניו גייסה 4.5 מיליון דולר מאז הקמתה ב־2008. הגיוס האחרון בוצע ב־2010 לפי שווי של 7 מיליון דולר. בקופתה של סומוטו היו בסוף הרבעון השני כ־8.3 מיליון דולר בלבד, אולם בעזרת המזומנים שהפעילות תייצר היא מסוגלת לרשום די הכנסות כדי לממן את העסקה.

כיצד חברה עם קופה מזומנים דלילה יחסית רוכשת חברה ב־34 מיליון דולר? י

צחאיק: "החלק הראשון של העסקה ימומן מהקופות של שתי החברות ובהמשך הרווחים של שתי החברות יוכלו בהחלט לממן את העסקה. שתי החברות גם יכולות להוות פלטפורמה לגיוס הון בהמשך, אבל זה לא יהיה בהכרח למימון העסקה".

סומוטו מייצרת הכנסות לג'ניו?

גירון: "25% מההכנסות של ג'ניו הן מסומוטו, אבל הרווח הוא מצרפי כך שלמעשה הרווחיות משתפרת. ג'ניו מקצרת לנו את הדרך אל מנועי החיפוש. חלק מההכנסות יגיעו עכשיו ממנועי החיפוש וחלק משמעותי יגיע ממפרסמים".

בן גירון , צילום: עמית שעל בן גירון | צילום: עמית שעל בן גירון , צילום: עמית שעל

יזמי ג'ניו הפכו לעשירים

בעקבות המכירה הפכו יזמי ג'ניו לעשירים. בעלי המניות הגדולים בג'יניו הם צבי, המחזיקה ב־26% מהמניות, טננבוים, המחזיק ב־26% וקרן ההשקעות טלטורה המחזיקה ב־17%. היתרה נמצאת בידי בעלי מניות קטנים. צבי וטננבוים יקבלו כל אחד כ־5 מיליון דולר במזומן וכ־3 מיליון דולר במניות כתוצאה מהעסקה. 15 עובדי ג'יניו ימשיכו לעבוד בחברה לאחר המיזוג. ""היו לנו עוד הצעות אבל בחרנו בפירוש בסומוטו", אומרת צבי. "ההצעה שלהם הייתה עם הפוטנציאל הכי גבוה. בשבילי זה האקזיט הראשון, אבל אני מרגישה שזה מיזוג כרגע".

מדובר באירוע משנה חיים?

"כרגע יש לי אירוע משנה חיים אחר (צבי ילדה לאחרונה – נ"צ). זה ייקח זמן להטמיע את השינוי מהבחינה הכלכלית, אבל אני לא רואה שינוי מהותי ביומיום". 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות