אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה תובעת 2 מיליון ש' מחברות ספנות על הוצאות חילוץ בתאונה ימית צילום: רוני שיצר

המדינה תובעת 2 מיליון ש' מחברות ספנות על הוצאות חילוץ בתאונה ימית

מדובר בפעילות איתור שביצע צה"ל במהלך תאונה שאירעה בין שתי אוניות בשטח נמל חיפה: "אין הצדקה כי הקופה הציבורית תישא בנטל"

03.09.2014, 16:11 | זוהר שחר לוי
המדינה תובעת כ-2 מיליון שקל ממספר חברות ספנות, החזר הוצאות עבור פעילות איתור וחילוץ שביצע צה"ל במהלך תאונה שאירעה בין שתי אוניות בשטח נמל חיפה, כך עולה מתביעה שהגישה פרקליטות המדינה בחודש שעבר לבית משפט השלום בחיפה.

לפי התביעה, שהוגשה באמצעות משרד עוה"ד גורי את שפרבר, בליווי היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה, מדובר בתאונה שהתרחשה לפני שבע שנים, באוגוסט 2007, בשטח נמל חיפה. באחד מלילות חודש אוגוסט, עגנה האנייה shelly בנמל כשהיא עמוסה ב- 2,380 טון גבס.

נמל חיפה. "מניעת התעשרות שלא כדין", צילום: אריאל ורהפטינג נמל חיפה. "מניעת התעשרות שלא כדין" | צילום: אריאל ורהפטינג נמל חיפה. "מניעת התעשרות שלא כדין", צילום: אריאל ורהפטינג

כאשר אניית הנוסעים Salamis glory עזבה את הנמל בדרכה לקפריסין היא איבדה את כושר ההיגוי שלה, סטתה ממסלולה והתנגשה בחוזקה באנייה Shelly, כך שנפער בה בקע גדול והיא טבעה כעבור 5 דקות.

לפי המתואר בתביעה, מיד לאחר התאונה קפצו אנשי הצוות של shelly מהסיפון לרפסודות ההצלה, אולם הקצין הראשון והמכוונן נעדרו ונמצאו בסכנת חיים מיידית. בשל כך, הוקפצו כוחות של צה"ל למקום לחיפושים אינטנסיביים, אף, כך לדברי הפרקליטות, למרות שאין זה מתפקידו לסייע במקרים מעין אלה. בתום שעות חיפוש ארוכות שנמשכו כל הלילה נמצאו למחרת גופות שני אנשי הצוות על ידי צוללני חיל הים בתוך מגורי האנייה שטבעה.

התאונה נחקרה על ידי רשות הספנות והנמלים שקבע כי התאונה אירעה בשל "כשל טכני באונייסת הנוסעת שגרם לאבדן ההיגוי ברגע קריטי של קירבה יתרה לאניה עוגנת", לשון התביעה.

לפי התביעה, המדינה זכאית להשבת ההוצאות שהוציאה לצורך פעולות ההצלה לרבות פעולות חיפוש אחר הנעדרים ואיתורם. לפי חישוב הדינה, עלות פעולות האיתור והחילוץ, לרבות שימוש בכלי שיט, יחידות ילת"ם (יחידות למשימות תת-מימיות), כלי טיס ושימוש בנורים הסתכמה בכ-1.5 מיליון שקל.

לדברי נציגי המדינה, על החברות שניהלו והיו בעלות שתי האניות להשיב את עלות פעולות האיתור והחילוץ, שכן פעולות אלו היו אמורות להתבצע על ידן מתוקף אחריותן וחובתן המוסרית, ואין הצדקה כי הקופה הציבורית תישא בנטל שאינו בגדר אחריות המדינה.

כך, נטען, החברות שבבעלותן הספינה shelly , חבות בהשבת הוצאות המדינה ש"פעלה בתום לב ובסבירות" וכי פעולות האיתור והחיפוש שביצעה "נעשו מבלי שהייתה מחוייבת לעשות כן ולפיכך היא זכאית לשיפוי בגין הוצאותיה".

החברות שבבעלותן אניית הנוסעים Salamis glory, נושאות באחריות לתאונה שכן "ברשלנותן, בין במעשה ובין במחדל הספינה היא שהובילה לקרות התאונה ובגרמה במישרין לנזק לאונייה shelly וכתוצאה מכך לנזק שנגרם למדינה". על החברות הללו, כך נכתב, מוטלת החובה לפעול למען חיפוש והצלת הנעדרים ומשעה שהללו בוצעו בפועל על ידי המדינה – עליהן לשפות אותה.

התביעה מפרטת גם את הנזק שנגרם לה המצטבר לכ-2 מיליון שקל. בתוך הסכום הזה כוללת המדינה הוצאות עבור שימוש בכלי שייט, כ-560 אלף שקל, עבור מעטפת חיילית – כ-93 אלף שקל, עבור שימוש בכלי טייס כ-760 אלף שקל ועוד.

בפרקליטות המדינה מציינים כי התביעה מהווה חלק ממדיניות רוחבית של עמידה על זכויותיה בנחישות, ובכלל זה "הגנה על כספי הציבור ומניעת התעשרות שלא כדין על חשבון הקופה הציבורית". טרם הוגש כתב הגנה.

תגיות