אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות המזון הגדולות דורשות לפזר הערפל סביב חוק המזון צילום: גיל קליאן

חברות המזון הגדולות דורשות לפזר הערפל סביב חוק המזון

נציגי יצרניות המזון הגדולות נפגשו אתמול עם נציג רשות ההגבלים והעלו טענות קשות לגבי לוח הזמנים של יישום החוק להגברת התחרותיות בענף. לדבריהם, היעדר מידע על האיסורים שיוטלו עליהם הופך את יישומו בינואר הקרוב, כפי שנקבע, לבלתי אפשרי

04.09.2014, 08:21 | נורית קדוש

גורמים בענף המזון מתקשים לקבל מידע חיוני לשם יצירת הסכמי סחר חדשים, שחייבים להיחתם טרם כניסת חוק המזון לתוקף בינואר הקרוב, וזאת אף שחלפה כבר חצי שנה מאז אושר החוק בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. במפגש שהתקיים אתמול בין היועץ המשפטי של רשות ההגבלים העסקיים עו"ד אורי שוורץ לנציגי חברות המזון הגדולות במשרדי דלויט בריטמן אלמגור זהר, העלו האחרונות טענות קשות ביחס ללוח הזמנים הקצר עד לכניסת החוק לתוקף.

קראו עוד בכלכליסט

לדברי מנכ"ל קבוצת זוגלובק פיני קמרי, היעדר מידע ביחס לאיסורים שיוטלו על הספקים עם כניסת החוק לתוקף הופכים את יישומו במועד לבלתי אפשרי. "אנחנו עוד רגע ברבעון האחרון ועדיין רב הנסתר על הגלוי. אתם (רשות ההגבלים העסקיים - נ"ק) מכניסים את השוק לכאוס. מספר המפגשים שצריך לנהל על הסכמי הסחר אינו מציאותי".

צפוי שינוי, צילום: חיים צח צפוי שינוי | צילום: חיים צח צפוי שינוי, צילום: חיים צח

עננים של אי־בהירות

שוורץ השיב כי הסמכות לדחות את מועד כניסת החוק לתוקף היא בידי הכנסת בלבד וכי הוא מסופק אם הדבר יקרה. הוא הוסיף: "נעשה את המיטב לפזר את ענני אי הבהירות בנושא זה בקרוב".

בראש רשימת השאלות המרכזיות שנותרו פתוחות ניצב נושא איסור קיום מבצעי הנחות. רגע אחרי שעבר החוק הבינו ברשות ההגבלים כי האיסור הגורף על ספקים להתערב בתמחור מוצרים לצרכן צפוי להביא כליה על קיום מבצעי הנחות. בעקבות זאת הביע הממונה על ההגבלים נכונות לאפשר מבצעי הנחות במתכונת מסויימת, אלא שמאז ועד עתה לא ברור לספקים אילו מבצעים יאושרו.

סוגיה מהותית נוספת נוגעת לדרך חישוב שטחי המדף ברשתות, המתחייבת מעצם הסעיף בחוק הקובע כי הקמעונאי יקצה 50% משטחי המדף בחנות לספקים הגדולים והיתר לקטנים. עד עתה לא התברר כיצד יחושבו שטחי המדף בחנויות והאם יכללו את עומק המקפיאים, תצוגות המוצרים שליד הקופות ועוד. הספקים הענקיים מקווים שאזורי הירקות והפירות בחנויות יחושבו כחלק מכלל שטחי המדף, שכן אז חלקם לא ייפגע. שאלה נוספת שמטרידה את הענף נוגעת להגדרת "מוצר חדש". החוק מחריג מוצר חדש, כך שביחס אליו תתאפשר מעורבות הספק בחנות הקמעונאי. אלא שהספקים טרם קיבלו תשובה לשאלה מהו מוצר כזה, והאם במקרה שספק השיק מוצר חדש בקטגוריה, השקות של מתחרים כבר לא ייחשבו כמוצר חדש.

רשות ההגבלים רוצה לשחק

משמעויות חוק המזון עשויות להשתנות שוב בעתיד, בעקבות מה שהגדיר שוורץ כ"שינוי מהותי בהתנהלות רשות ההגבלים". "שינוי התפיסה שלנו עם המעבר לתפקיד רגולטור ענפי יבוא לידי ביטוי בכך שלא ננהיג מדיניות ודי, אלא נמשיך לבחון את המצב ואם נראה שהגורמים בענף התחכמו ויצרו אריזות שמאפשרות להם להגדיל לעצמן את שטח המדף - נפעל וניכנס למשחק החתול והעכבר שלא היינו חלק ממנו עד היום".

מהרשות נמסר בתגובה: הרשות צפויה לפרסם בקרוב החלטות מדיניות בנושאים שזקוקים להכרעה. בנוסף, הרשות מנהלת בימים אלה שיג ושיח ער עם השוק כדי להפיג את חוסר הוודאות.

תגיות