אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרונטלי: מה שלוהט עכשיו צילום: אם סי טי

פרונטלי: מה שלוהט עכשיו

ביתן הקיץ המטורף של גלריית סרפנטיין בלונדון, התערוכה החדשה של ניר הוד, ספר המקיף את עבודתה של הצלמת אנני ליבוביץ' וגם הבר החם ביותר בניו יורק - מה שלוהט עכשיו

15.09.2014, 08:41 | כתבי כלכליסט

אופנה

אוונגרד בחולון

החל ב־25 בנובמבר תוצג במוזיאון העיצוב בחולון תערוכה של המעצבת ההולנדית המקורית איריס ון הרפן, אחד הכישרונות המבטיחים בעולם האופנה. ון הרפן (30) נודעת בפריטי הלבוש המתוחכמים והפיסוליים שלה בהשפעת טכנולוגיית מדפסת התלת־ממד. עבודת יד מדוקדקת בשילוב חומרים אוונגרדיים כמו פלסטיק וברזל הם שהופכים את עיצוביה, החביבים על ביורק וליידי גאגא, למרתקים, ייחודיים ושונים.

עילית מינמר

 

צילום: אם סי טי

 

פו בבקבוק: סטודיו ננדו ודיסני

 

האובססיה היפנית לדיסני מקבלת פרשנות מקסימה בסדרת כלים חדשה בעיצוב סטודיו נֵנדוֹ, שכוללת תחתיות ופקקים המשחזרים כמה מרגעי השיא של פו הדוב: ממריא עם בלון, תקוע בצנצנת דבש או נאחז בענף.

אדריכלות

הפקעת המשוגעת של לונדון

ביתני הקיץ המטורפים של גלריית סרפנטיין, המתחלפים מדי שנה, הם אולי הקרקס הנודד הפרוע ביותר בעולם האדריכלות, אבל גם בסטנדרט הזה, הביתן שעיצב השנה האדריכל הצ'יליאני סמילאן ראדיץ' הוא יוצא דופן: טבעת לבנה ענקית שנראית כמו נשל או פקעת ונחה על קבוצת סלעים ענקיים - "גולם חייזרי שנחת באתר ארכיאולוגי", במילותיה של מנהלת הגלריה ג'וליה פייטון־ג'ונס. גוף הטבעת עשוי פיברגלס, כך שבשעות הערב בוקע זוהר התאורה הפנימית דרך הקירות וכאילו מושך את המבקרים כמו פרפרים לאור. החזות המאסיבית של הביתן, אגב, היא הקוטב ההופכי לחזות האוורירית של ביתן 2013 שתכנן היפני פו סוג'ימוטו, שנראה כמו ענן עשוי כלונסאות. הביתן יישאר פתוח לציבור עד 19 באוקטובר.

לחצו לצפייה
גלריית כלכליסט: הפקעת של לונדון (2 תמונות)

חצי טון

ליבוביץ'

הוצאת ספרי האמנות טאשן משיקה מהדורה מוגבלת של ספר המקיף 40 שנות קריירה של הצלמת אנני ליבוביץ', מכתבותיה האינטימיות ל"רולינג סטון" ועד הדיוקנאות המסוגננים שלה ל"ווג" ול"וניטי פייר". 250 צילומים נבחרים ובצדם הסברים ומאמרים שכתבו אמנים אחרים. הספר המאסיבי (75 ס"מ גובהו ו־25 ק"ג משקלו) מגיע עם מעמד מיוחד: רק 1,750 ליש"ט והם שלכם. בצילום קרל לואיס כפי שצילמה אותו ליבוביץ' ב־1994.

עילית מינמר 

 

צילום: אנני לבוביץ'

תכשיטים: הומור שחור

מירית וינשטוק מפסלת בפורצלן

"Nocturnes", קולקציית התכשיטים החדשה של המעצבת מירית וינשטוק, מתמקדת בחומריות שחורה (פירוש השם נוקטורונים הוא שעות הערב, החשיכה). וינשטוק משתמשת בתכשיטים שהיא מעצבת בחומרים כמו ריסים וראפיה ליצירת עולם הומוריסטי וסוריאליסטי מקורי, ולהם הוסיפה פורצלנים שחורים שפיתחה. התכשיטים שלה נמכרים בחנויות יוקרה בעולם, ועכשיו אפשר לרכוש אותם גם כאן - ברשת רזילי תוצע לקראת החגים קולקציית קפסולה בעיצובה. בצילום: סט טבעות של פרח פורצלן ותחת סוס.

עילית מינמר

 

בוטיק: תרבות בורנר

 

שיתוף פעולה מעניין בין בוטיק ורנר התל־אביבי לעיתונאי והבלוגר סהר שלו קורם כעת עור וגידים: בתחילת החודש התקיים במקום סלון תרבות שהתמקד בתכשיטים בספרות, כפי שהם באים לידי ביטוי בספרו של משה סקאל "הצורף" ובשיריו של בודלר. "חנויות בגדים טובות בעולם הפכו מזמן לצמתים תרבותיים", אומר שלו, "מאז שנפתח, ורנר היה בוטיק שייבא לארץ מותגים קוּליים עם מטען תרבותי מגוון ומרתק, כמו אקנה, קנזו ומרג'יאלה. רציתי לנצל את הפלטפורמה הזאת ולהפוך את החנות מדי פעם למרכז תרבותי שכזה - צומת שיפגיש קולנוע, מוזיקה, עיתונות, ספרות ועיצוב במקום אחד". בעתיד הקרוב מתוכננים בבוטיק גם ערבים אחרים שיעסקו בקשר בין תרבות, אופנה ופנאי. רוטשילד 69 תל אביב.

עילית מינמר

 

סהר שלו. "להפוך את החנות לצומת"
סהר שלו. "להפוך את החנות לצומת" צילום: תומי הרפז

ניו יורק

לידיעת הימאים

הבר הלוהט ביותר בניו יורק כרגע הוא Grand Banks, "אויסטר בר צרפתי־קריבי" ששוכן על ספינת מפרשים יפהפייה ששימשה לדיג בשנות הארבעים וכעת עוגנת ברציף 25 בדרום־מזרח מנהטן, בסמוך לטרייבקה ולשפך ההדסון. 

הספינה השמורה להפליא רשומה כמוזיאון צף ונהנית מאווירה עשירה אך נינוחה: צוות לבוש במדי מלחים מאייש בר עטור מהגוני ומגיש קוקטיילי ימאים כמו "חדר המכונות" (לאגר, אקוואויט, ג'ינג'ר ולימון), מגוון צדפות - בשרניות ממפרץ לונג איילנד, שמנמנות ומוצקות מוונקובר - ומנות קטנות וטריות בטאץ' ים־תיכוני. קוקטיילים מ־16 דולר, מנות מ־14 דולר, וכדאי למהר: באוקטובר הספינה תפליג דרומה ותשוב רק באביב. grandbanks.org

אודיופיל

פטיפון בפוליגון

הסימטריה הרב־ממדית המהפנטת של "בום בום", שעיצב מתיה להנר עבור Binauric, מסתירה רמקול מבריק שפתוח לעדכונים: הוא מכיל מרכיבים "רדומים" כמו חיישני אור ומד תאוצה שמזמינים את המשתמשים לפתח שימושים חדשים.

bit.ly/BoomBoomSpeaker

השתקפויות אפלות

ניר הוד ממציא את עצמו מחדש בתערוכה בניו יורק

ניר הוד מצהיר שהתערוכה החדשה שלו, "פעם הכל היה טוב יותר, אפילו העתיד", שנפתחה בגלריה פול קסמין בניו יורק בשבוע שעבר, נטולת ישראליות לחלוטין. כלומר, זו הסדרה הראשונה שיצר בניו יורק שאינה קשורה למקום שממנו הוא בא או לצורה שבה עבד לפני כן. אבל דיבורים לחוד ומהויות לחוד. בתערוכה הקודמת והמרתקת שלו, "Mother", הוד התמקד בתמונת אשה מגטו ורשה והפך אותה למעין דוגמנית אופנה. הפעם הוא חוזר למחוזות דומים; אחד ממקורות ההשראה שלו הוא תצלומי שריטות שנמצאו על קירות תאי הגזים באושוויץ.

הוד, כמו תמיד, יודע להפוך טראומה למופע ראווה, והתערוכה החדשה יפה מאי פעם: היא כוללת ציורים עם משטחי מראה שיצר בטכניקות חדשות ותהליכים כימיים מתקדמים שעליהם עבד חודשים רבים; ולצדם ציורי פרחים עולים באש, ריאליסטיים עד אובדן נשימה. "כל העבודות עוסקות ביופי והרס, תשוקה אסורה, אפלה וזוהר", הוא אומר, "ומה שמדהים בתערוכה הזאת הוא שהיא הפכה לאקטואלית ומשקפת את כל מה שקורה בארץ ובעולם: הנושא הזה של כסף וגודש, של מותרות ודקדנס, לעומת ריקנות ומוות".

התערוכה כוללת עבודת ענק (4x3 מ') בשם "כל שנבקש לו יהי", המורכבת מ־15 פאנלים עשויים מראה שעליה מצוירים בשמן שחור שברי חלונות, כך שהצופה משתקף במחזה כולו. טכניקה דומה משמשת ב"החדר האחורי", ציור ענק שגם הוא עשוי ממראה ועליה נזילות של צבע שמן, שאוכל באמצעות חומצה וקולף על ידי האמן.

באופן מפתיע הוד מציין שאין קשר בין התאריך הטעון, 11.9, לבין הפתיחה. "זה כבר לא ממש יום אבל בניו יורק", הוא אומר, "יש הרבה פתיחות בתאריך הזה. החיים ממשיכים, תודה לאל".

דנה גילרמן

 

לחצו לצפייה
גלריית כלכליסט: ניר הוד (3 תמונות)

עיצוב

פרנקי ולואי מטפסים על העצים

המוזיאון החדש שתכנן פרנק ולואי לויטון בפריז, צילום: איי פי המוזיאון החדש שתכנן פרנק ולואי לויטון בפריז | צילום: איי פי המוזיאון החדש שתכנן פרנק ולואי לויטון בפריז, צילום: איי פי

בחודש הבא ייפתח ביער בולון בפריז "מרכז לואי ויטון ליצירה" - מוזיאון ללא כוונת רווח שהקימה חברת מותגי־העל הצרפתית, שיאכלס את אוסף האמנות של החברה ותערוכות מתחלפות (bit.ly/LVmuseum). את הבניין היפהפה, המעוצב כלהק מפרשיות השטות סביב קרחונים, תכנן ענק האדריכלות פרנק גרי, והתערוכה הראשונה במוזיאון אף תיוחד לתהליך העבודה של גרי על הפרויקט.

חלון ראווה שעיצב למותג חלון ראווה שעיצב למותג חלון ראווה שעיצב למותג

לרגל הפתיחה התבקש גרי לעצב את חלונות הראווה של חנויות ויטון נבחרות, ובראשן החנויות בשאנז אליזה בפריז, בבונד סטריט בלונדון, ברובע גינזה ביפן ובשדרה החמישית בניו יורק. הפתרון שלו, פסלים עשויים עץ מצופה מתכת, מוצג כעת לצד קולקציית חורף 2014–2015 של המותג.

עילית מינמר

בין הזמנים

סטודיו Ve מפרקים את הרווח שבין הזמן הפנימי והחיצוני

"אנחנו מנסים להיכנס לפער שבין שעונים לבין זמן: שעונים מראים זמן חיצוני, אבל חוויית הזמן היא משהו מאוד פנימי", מסביר שי כרמון את העיסוק האינטנסיבי של סטודיו Ve, המשותף לו ולבן קלינגר, בעיצוב שעונים. "אנחנו מנסים להוציא משהו מחוויית הזמן הפנימית ולהביא אותה לידי ביטוי בשעון".

קלינגר וכרמון כבר השיקו כמה סדרות שעונים שבהן שיחקו באופן מבריק בתנועה המחזורית והאחידה של שעונים, ושזכו להצלחה מרשימה בעזרת אתר מימון ההמונים קיקסטארטר. בתחילת ספטמבר הם השיקו שני דגמים חדשים ביריד Maison & Objet בפריז. בשני הדגמים, "Orbits" (בצילום) ו"Accent", המחוגים עשויים ממוטות קרבון ארוכים.

 

האתגר המרכזי בשני הדגמים היה ליצור מחוגים מעניינים, אומר כרמון. "עיצוב שעונים מתמקד בדרך כלל בלוח השעון, והמחוגים נשארים סטנדרטיים. אנחנו מתרכזים בידיים, במחוגים, וזה מצריך התמודדות עם מגבלות פיזיקליות ושימוש בחומרים קלים כדי שהשעון יהיה מדויק וישמור על תפקידו".

יונת נחמני

תערוכה

חוזרים לפיפטיז בפריז

שמלת כותנה של הרמס, צילום: שמלת כותנה של הרמס | צילום: שמלת כותנה של הרמס, צילום:

 

"שנות ה־50", המוצגת בימים אלה בפאלה גליירה בפריז, מאפשרת הצצה לתור הזהב של האופנה העילית בשנות החמישים של המאה הקודמת, שראשיתו בקולקציה הראשונה של כריסטיאן דיור מ־1947 אשר קראה תיגר על נשיות וקודים של עולם האופנה. עד 2 בנובמבר. palaisgalliera.paris.fr

עילית מינמר

עיצוב: מסחטת טרקוטה

Squeezer, מסחטת מיץ בעיצובו של ז'אקופו פרארי האיטלקי, עשויה בתבנית המוכרת של מסחטות אבל מציגה משחק מפתיע בין חומרים: שילוב בין גוף טרקוטה מחוספס ורצועת גומי כתומה, המשמשת כאטם.

מסחטת מיץ בעיצובו של ז מסחטת מיץ בעיצובו של ז'אקופו פרארי האיטלקי מסחטת מיץ בעיצובו של ז

טלוויזיה

הרומן שלי עם חגי לוי

סדרת הדרמה האמריקאית הראשונה והמסקרנת של חגי לוי תעלה באוקטובר הקרוב על המסכים בארצות הברית ותשודר גם בישראל על ידי HOT. "הרומן" ("The Affair"), שלוי כתב עם המחזאית שרה טרים (שותפתו לעיבוד האמריקאי של "בטיפול" ואחת הכותבות של "בית הקלפים"), מתמקדת ברומן מורכב שמנהלים סופר ומלצרית, המשוחזר על ידיהם במסגרת חקירה משטרתית - מעט בדומה למבנה העלילתי של "בלש אמיתי" שזכתה לביקורות מצוינות. בתפקידים הראשיים דומיניק ווסט (ג'ימי מקנאלטי מ"הסמויה") ורות ווילסון, והבמאי הוא מארק לויד ("חסרי בושה"), שגם מפיק.

bit.ly/TVaffair

מתוך הסדרה "הרומן", צילום: Craig Blankenhorn מתוך הסדרה "הרומן" | צילום: Craig Blankenhorn מתוך הסדרה "הרומן", צילום: Craig Blankenhorn

ספר: טריוויאלי ולא בנאלי

האמן סטפן שור במסע מצולם בארץ

 

לזכותו של הצלם סטפן שור ייאמר שהוא מנסה לצאת מהבנאליות של המבט התיירותי בספרו “מהגליל לנגב” שראה אור לאחרונה בהוצאת פיידון. זהו המבט שבדרך כלל מאפיין אמנים המגיחים לישראל, ארץ רוויה במיתוסים ובקונפליקטים, וחוזרים עם תמונה חד־ממדית, שבויה במבט האוריינטליסטי־רומנטי, הדתי ולחלופין המבט הביקורתי. הקופצים לרגע מגיעים עם תפיסת עולם מובנית, שאותה הם רוצים לאמת אך לא באמת לבחון מחדש.

אצל שור, ששהה בארץ שישה חודשים בשנים 2008–2011, יש תצלומים שמצליחים ללכוד באמת את המורכבות הישראלית היומיומית. כלומר, נדמה שהטקטיקה שלו בחלק נכבד מהתצלומים היא להציג את המקום דווקא דרך הפרטים הקטנים, הטריוויאליים כביכול (מנקודת המבט של החיים פה) אך הלא בנאליים, וזו הצלחה גדולה.

למשל בתצלום "אשקלון" מופיעה בתוך קרטון תחתית מחרס שבור וסדוק. ביפו סידור השולחן הכל כך מוכר של חומוסייה באשר היא: מתקן מתכת למפיות ועליו פרסומת של "קוקה־קולה”, מאפרה, מלחייה, פלפלייה ומתקן לקיסמים מפלסטיק.

דנה גילרמן

לחצו לצפייה
גלריית כלכליסט: צילומים מתוך "מהגליל לנגב" של האמן סטפן שור (4 תמונות)

הלו אפריקה: שטיח של Moooi

 

ל'אפריק (סה שיק!) הוא שטיח מרהיב שעיצב סטודיו ג'וב עבור חברת Moooi של המעצב מרסל וונדרס, ומשלב אלמנטים של אמנות אפריקאית עם עלווה עשירה באופן שמשכיח מלב דברים כמו אבולה, עוני וחיי כלב (טוב, לא לגמרי). להשיג בטולמנ'ס

שטיח שעיצב סטודיו ג שטיח שעיצב סטודיו ג'וב עבור חברת Moooi של המעצב מרסל וונדרס שטיח שעיצב סטודיו ג

מציל את העולם

"Interstellar", הפקת הענק של כריסטופר נולאן, היא הסרט הגדול של החורף המתקרב

הבמאי כריסטופר נולאן הפך לשם ענק בזכות טרילוגיית "האביר האפל", שהכניסה 2.5 מיליארד דולר והציבה רף איכות חדש לסרטי גיבורי־על. בין לבין נולאן ביים גם את מותחן המד"ב המתוחכם "התחלה", שהצליח מאוד גם הוא. כעת הוא חוזר עם ההפקה הגדולה ביותר שלו עד כה, "בין כוכבים" ("Interstellar"). העלילה משלבת אפוקליפסה אקולוגית ומסעות בחלל ובזמן, עם מתיו מקונוהיי כאסטרונאוט שעוזב את ילדיו על כדור הארץ הגווע בחיפוש אחר עולמות חלופיים עבור המין האנושי. מקור ההשראה הוא "2001: אודיסיאה בחלל", יצירת המופת של סטנלי קובריק, שמציבה ל"בין כוכבים" רף סופר־שאפתני. אם יש מישהו שהכישרון שלו הופך את התחרות הזאת למעשית, זה נולאן. מ־6 בנובמבר.

ארז דבורה

מתוך "Interstellar" מתוך "Interstellar" מתוך "Interstellar"

ברלין

מעל צמרות העיר

 

מערב ברלין ממשיך להתחדש. לאחר גלריות ובתי קפה שהיגרו לאזור המנומנם נפתח שם לאחרונה “ביקיני ברלין”, קומפלקס חנויות גדול שעל גגו טראסה ירוקה הצופה לגן החיות שממוקם בסמוך. המבנה, שנמצא ברובע שרלוטנבורג, הוקם במקור אחרי מלחמת העולם השנייה, כעת שופץ, וכולל פרט לחנויות גם משרדים, בית קולנוע ובריכת שחייה ענקית מתחת לגג הפורח.

במתחם החדש נפתח גם מלון הבוטיק 25Hour Hotel Bikini שזכה לשבחים. החדרים - בעיצוב עדכני ונינוח בגוני אורן, טנג’רין וטורקיז - מתהדרים בתאורה צבעונית סליזית. בחלקים הציבוריים יצר המעצב ורנר איזלינגר אווירת ג’ונגל אורבני בעזרת צמחים גדולי עלים הנתלים מהתקרה ומטפסים על הקירות בטשטוש מרשים של פנים וחוץ. איזלינגר ניצל היטב את הסמיכות לגן החיות ולפארק הטירגארטן, והמלון מספק אינספור זוויות לתצפית על שני האיים הירוקים האלה.

www.bikiniberlin.de

bit.ly/25HoursBikini

קומפלקס החנויות “ביקיני ברלין”, צילום: אי פי איי קומפלקס החנויות “ביקיני ברלין” | צילום: אי פי איי קומפלקס החנויות “ביקיני ברלין”, צילום: אי פי איי

הרימו את הדגל

תערוכה חדשה בלונדון מציגה את האסתטיקה המפתיעה של תנועות המחאה

ממורדי העולם הערבי ועד הפגנות תנועת אוקיופיי המערבית, תנועות מחאה מנסות לשנות את יחסי הכוחות החברתיים - ובדרך מאמצות ומפתחות דרכים יצירתיות להביע את מחאתן. כעת, חפצי מחאה יצירתיים שכאלה נאספו לראשונה לתערוכה בשם Disobedient Objects ("גופים מרדניים") שמוצגת במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, המוזיאון הגדול בעולם לעיצוב ולאמנות דקורטיבית.

לחצו לצפייה
גלריית כלכליסט: מחאה אמנותית (6 תמונות)

התצוגה כוללת פריטים כמו רובוט־גרפיטי של אמן הרחוב בנקסי, מסיכות גז מאולתרות מבקבוקי שתייה של מוחי כיכר טקסים הטורקית, וכלי אוכל נושאים מסרים סופרג'יסטיים מתחילת המאה ה־20. "מוזיאונים עוסקים בדרך כלל בתרבות השלטת ולא בתרבות נגד", אמר האוצר גאווין גרינדון, בעצמו מומחה אקדמי לאמנות אקטיביסטית. "המוצגים בתערוכה לא נוצרו בידי מקצוענים; הם פשוט נולדו במרחב הציבורי". עד 1 בפברואר. 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות