אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יעקב אפרתי מוביל במירוץ למועמדות מנכ"ל נתיבי ישראל צילום: יובל חן

יעקב אפרתי מוביל במירוץ למועמדות מנכ"ל נתיבי ישראל

אפרתי שימש כמנכ"ל משרדי הפנים והתשתיות וגם כמנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל וכיו"ר דירקטוריון רכבת ישראל. המכרז לתפקיד המנכ"ל נסגר לאחרונה ועפ"י ההערכות רק קומץ אנשים מהחברה עצמה ומענף התחבורה עלו לשלב הבא

10.09.2014, 22:09 | ליאור גוטמן

יעקב אפרתי, שכיהן בעבר כיו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, הוא המועמד המוביל למרוץ לתפקיד מנכ"ל חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר). כך על פי הערכות בענף התחבורה ותשתיות המסילה. בשיחה עם "כלכליסט" אישר אפרתי שהגיש את מועמדותו לתפקיד מנכ"ל חברת נתיבי ישראל.

קראו עוד בכלכליסט

אפרתי (65) שימש כמנכ"ל משרד הפנים באמצע שנות ה-90 ולאחר מכן כמנכ"ל משרד התשתיות. בין 2001 ל-2007 כיהן כמנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, ולאחר מכן עבר לכהן כאמור ברכבת. עם פרישתו מדירקטוריון הרכבת הוא עסק בתפקידי ייעוץ שונים.

חברת נתיבי ישראל היא זרוע הביצוע העיקרית של משרד התחבורה בכל הקשור לפיתוח תשתיות תחבורה בין עירוניות וחלק ממסילות הברזל בצפון הארץ כגון קו עכו-כרמיאל וקו חיפה-בית שאן.

החברה מנהלת מדי שנה פרויקטים בהיקף של 6-5 מיליארד שקל, כאשר עיקר התקצוב שלה הוא "צבוע", כלומר הוא משוריין ומאושר מראש במשרד האוצר, וזאת מתוקף "תוכנית חומש" שמטרתה להתחיל ולסיים פרויקטים לאומיים מבלי שהמדינה תאלץ להפסיק אותם משיקולי תקציב.

המכרז לתפקיד המנכ"ל נסגר לאחרונה ועל פי ההערכות רק קומץ אנשים מהחברה עצמה ומענף התחבורה עלו לשלב הבא.

יעקב אפרתי (ארכיון), צילום: יובל חן יעקב אפרתי (ארכיון) | צילום: יובל חן יעקב אפרתי (ארכיון), צילום: יובל חן

חברת נתיבי ישראל מתנהלת זה כשנה וחצי ללא יו"ר דירקטוריון. האחרון שכיהן בתפקיד היה שר החקלאות הנוכחי יאיר שמיר. המנכ"ל הנוכחי שי ברס הודיע לאחרונה על פרישתו כאשר ברקע התפרסמו בתקשורת ידיעות שונות כאילו דו"ח של מבקר המדינה מצא ליקויים לכאורה בהתנהלות החברה. ברס הגיש בשבוע שעבר מכתב התפטרות והוא צפוי לעזוב את החברה בעוד כשלושה חודשים. בשבועות האחרונים עבר חלק ממטה חברת נתיבי ישראל לעבוד בחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שמקימה את הרכבת הקלה בתל אביב.

נחקר בפרשת קרקעות ים המלח, וזוכה

תקופת כהונתו של אפרתי בדירקטוריון הרכבת הסתיימה למעשה בהדחה עצמית: במאי 2010 פרסם "כלכליסט" שאפרתי השעה את עצמו מכהונת יו"ר דירקטוריון הרכבת וזאת לאחר שנעצר במהלך אותו חודש בעקבות חשד לכאורה על חלקו בפרשות השוחד סביב קרקעות תעשיות מלח בעתלית, תקופה בה שימש כמנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל.

בשל החשדות, אפרתי הוציא את עצמו לנבצרות של כחודש מהרכבת מה שהוביל בין השאר לעצירת הליך שנוהל אז לבחירת מנכ"ל חדש לרכבת, זאת בטענה שאפרתי עמד בראש ועדת האיתור. לאחר חזרתו הרשמית לרכבת כבר היה החלו במשרדי הממשלה לחפש עבורו מחליף, ומי שתפס בסופו של דבר את תפקיד יו"ר הדירקטוריון הוא אורי יוגב, שמכהן כיום כמנכ"ל רשות החברות הממשלתיות.

יצוין כי אפרתי זוכה מכל החשדות שעמדו נגדו בפרשת קרקעות ים המלח, והפרקליטות אף לא ערערה על החלטת בית המשפט לזכות אותו מכל חשד. עם זאת, במהלך המשפט נמתחה על אפרתי ביקורת. במקביל, דו"חות מבקר המדינה הצביעו בעבר על ליקויים לכאורה בניהול מינהל מקרקעי ישראל.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
אל וועדת האיתור.
מר יעקב אפרתי יצא זכאי ב"משפט הולילנד" ולכאורה ראוי לחזור ולשאת משרה ציבורית מכובדת. ממליץ לוועדה לעיין בספר המרתק "משפט הולילנד" בפרק העוסק בנאשם 13 (החל מסעיף 429). להלן קיטועים המשקפים את דעת בית המשפט על האיש :- "ויתר על כן לא ניתן לקבל ברצינות דברים שמסר הנאשם 13 בבית המשפט"... "הנאשם לא זכר מהיכן קיבל כ-45,000 ש"ח במזומן"..." "גירסתו המזכה" של נאשם 13 נשמעה בבית המשפט תמוהה בלשון המעטה..."עדות כבושה"... מעוררת חשש בייחס לאמיתותה"... "בעל תפקיד נכבד במהלך יום עבודתו, בסיור בשטח, היה מחובר לחבילת שטרות כסף בעלת נפח וגודל, שקעה בתהום הנשיה כלא הייתה"..לאמור לא ניתן לקבל גרסתו של הנאשם בבית המשפט"..."גרסתו של נאשם 13 בבית המשפט דינה להדחות, גרסתו בבית המשפט הינה לאו גרסה". למען הגלוי הנאות, עבדתי תחת ניהולו של מר י. אפרתי במינהל מקרקעי ישראל, לא נחשבתי כ"נאמן לו" ולהיפך... על כן ממליץ לאנשי וועדת האיתור ולכל מי שמעורב בבחירת מנכ"ל חברת נתיבי ישראל לא להקשיב לדעתי, אלא לעיין במה שבית המשפט פרסם, להסבר מדוע האיש זכאי בהיבט ההליך הפלילי. מי שמחפש דעת בית משפט אחר על האיש, יוכל למצא אמירות בית משפט דומות (להבנתי) במשפט שניהל מר מירון חומש (משנה למנהל המינהל בתקופת מר י. אפרתי) נגד המדינה ונגד האיש... בתקווה שיבחר מנכ"ל ראוי...
אמציה תבואה , תל אביב  |  15.09.14