אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

ריסון הביטחון או הגדלת הגירעון

נתניהו צפוי להכריע היום על מסגרת התקציב ל־2015. אם הביטחון יקבל את כל מבוקשו, הקואליציה עלולה להתפרק. מנגד, אם האיומים של לפיד יטו את הכף, המחיר יהיה גירעון גבוה

14.09.2014, 06:52 | שאול אמסטרדמסקי

היום, באיחור של שלושה חודשים בערך, ייפגשו סוף סוף שר האוצר יאיר לפיד ופקידיו הבכירים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ופקידיו הבכירים, ויתחילו לדבר תכלס על איך ייראה תקציב 2015. זאת בהנחה שנתניהו לא ידחה את הפגישה הזאת ברגע האחרון, כפי שעשה כבר פעמיים בשבוע שעבר.

קראו עוד בכלכליסט

הפגישה נועדה לקבוע את המסגרת התקציבית לשנה הבאה: מה יהיה גובה ההוצאות, מהי תחזית הההכנסות, ומה הפער ביניהן — הגירעון. הפקידים והפוליטיקאים הבכירים יידרשו להחליט אם הגירעון הזה גבוה מדי, ואם כן, מה עושים בנידון — אם להקטין את הוצאות הממשלה, להעלות מסים, או פשוט להישאר עם גירעון גבוה.

הדילמה הזו קשה השנה שבעתיים. זאת משום שתקציב המדינה אמור לגדול ב־8 מיליארד שקל בלבד, לפי כלל ההוצאה שקבעה הממשלה. אולם מערכת הביטחון דורשת יותר מזה: 11 מיליארד שקל.

נתניהו רוצה לתת תוספת משמעותית לביטחון. לפיד בעיקר מנסה להגן על הבייבי שלו — התוכנית 0% מע"מ לרוכשי דירה ראשונה מקבלן, שתקטין את הכנסות המדינה בכ־3 מיליארד שקל. מצדו של לפיד, מערכת הביטחון תוכל לקבל תוספת במחיר של הגדלת הגירעון. אך נתניהו לא מעוניין בכך, לא מעוניין ב־0% מע"מ, ולא ממש מעוניין בלפיד כנראה. ומפה כל הסיפור הופך לפוליטי ולא כלכלי.

רגע לפני הפגישה, "כלכליסט" ממפה את התרחישים האפשריים בסיומה.

 

תרחיש 1: שוברים את הכלים

הקרב בין לפיד לנתניהו עלול לפרק את הקואליציה

המאבק בין נתניהו לבין לפיד בנקודת הזמן הנוכחית אינו מאבק כלכלי־אידאולוגי, אלא מאבק פוליטי נטו. כל אחד מהם — ראש הממשלה המכהן ומי שטוען לכתר בבחירות הבאות — מנסה לכופף את המצב הכלכלי לטובתו, כך שיניב ממנו רווח פוליטי במערכה הבאה.

 

בשבועיים החולפים נתניהו הודיע שוב ושוב על כוונתו להוסיף תקציבים משמעותיים למערכת הביטחון, וכי לטעמו יש לעשות זאת תוך שמירה שהגירעון לא ישתולל וייצא משליטה. מנגד הוא לא נקב בתקרת הגירעון הרצויה לדעתו. לפיד, מצדו, הודיע כמה פעמים באופן פומבי שאם נתניהו יבחר להעלות מסים כדי להפחית את הגירעון, הוא יפרק את הקואליציה. הוא גם אינו מוכן לשקול את ביטול הבייבי שלו — תוכנית 0% מע"מ לרוכשי דירה ראשונה מקבלן, שצפויה לגרוע 3 מיליארד שקל מהכנסות המדינה.

נתניהו. פיזר איומים דרך הח"כים החרדים, צילום: איי פי נתניהו. פיזר איומים דרך הח"כים החרדים | צילום: איי פי נתניהו. פיזר איומים דרך הח"כים החרדים, צילום: איי פי

בשבוע שעבר ראש הממשלה נתניהו החל לפזר איומים, רפים למדי, דרך חברי הכנסת החרדים. ח"כ משה גפני מיהדות התורה סיפר שראש הממשלה אמר לו שהוא מתנגד לתוכנית 0% מע"מ, ולשכת ראש הממשלה מצדה לא אישרה, אבל גם לא הכחישה. בקיצור, הפגנת שריר קלה.

אם בסוף הוולס הפוליטי ייגמר בפיצוץ, נתניהו יוכל להכניס את החרדים לממשלה במקומו של לפיד. 18 מנדטים מפוצלים, מפולגים, וממש לא ממושמעים, במקום ה־19 הצייתניים והמלוכדים של יש עתיד. הרבה זמן זה לא יוכל להחזיק.

נתניהו גם יודע היטב שאם התרחיש הזה יתממש, לפיד ישתמש בזה כתחמושת העיקרית שלו בקמפיין הבא: "אני ניסיתי להביא לכם דירות בלי מע"מ, וניסיתי למנוע העלאת מסים וקיצוצים, אבל נתניהו כרגיל העדיף את החרדים". נתניהו לא צריך את זה על הראש שלו.

סיכוי התממשות: פחות מ־50%

יעד הגירעון אם יתממש התרחיש: 3.1%

 

תרחיש 2: החלום הרטוב של אגף תקציבים

ריסון דרישות הביטחון ימנע גירעון גבוה והעלאת מסים

ישנה דרך אחרת לשמור על גירעון נמוך (יחסית, הכל יחסי) בשנה הבאה, שגם תשמור על שלמות הקואליציה הנוכחית — כלומר תרצה את שר האוצר יאיר לפיד בכך שלא יועלו מסים ולא תבוטל תוכנית 0% מע"מ לרוכשי דירה ראשונה מקבלן, שחתומה על שמו.

 

אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יעשה ברגע האחרון סיבוב פרסה דרמטי, יקבל את הטיעון של משרד האוצר שהמלחמה בעזה לא מצדיקה הגדלה קבועה של תקציב הביטחון, אלא רק כיסוי חד־פעמי של עלויות המלחמה (שאמור להתבצע מתקציב 2014), ניתן יהיה לאשר את תקציב 2015 בלי להגדיל את הגירעון.

יעלון. אין סיכוי שיסתפק בחמישית מהתקציב שהוא דורש, צילום: נמרוד גליקמן יעלון. אין סיכוי שיסתפק בחמישית מהתקציב שהוא דורש | צילום: נמרוד גליקמן יעלון. אין סיכוי שיסתפק בחמישית מהתקציב שהוא דורש, צילום: נמרוד גליקמן

כך זה יעבוד: כלל ההוצאה התקציבית שקבעה הממשלה מאפשר תוספת של 8 מיליארד שקל לכל תקציב המדינה ב־2015. מתוך הסכום הזה מערכת הביטחון תקבל מיליארד אחד, ועוד 1.5 מיליארד שקל יינתנו לה על חשבון קיצוץ בתוספות שמשרדים אחרים אמורים לקבל (או לחלופין, על ידי דחיית תוספות השכר שעובדי המגזר הציבורי אמורים לקבל בשנה הבאה).

במצב כזה, בהנחה שההערכות של בנק ישראל נכונות, ההכנסות של המדינה יהיו נמוכות בשנה הבאה בכ־7–8 מיליארד שקל ממה שהן צריכות להיות כדי שהגירעון יהיה כפי שמשרד האוצר תכנן בתחילה (2.5%). המשמעות היא שהגירעון יעמוד על כ־3.1%.

הבעיה היא שהסיכוי שהתרחיש הזה יתממש הוא אפסי. נתניהו הצהיר שוב ושוב כי בכוונתו לתת תוספות משמעותיות למערכת הביטחון. וכשמערכת הביטחון דורשת 11 מיליארד שקל, אין סיכוי שבעולם שהיא תהיה מוכנה להסתפק בחמישית מזה.

סיכוי התממשות: אפסי

יעד הגירעון אם יתממש התרחיש: 3.1%

תרחיש 3: הפתרון הקל

ללא העלאת מסים או ביטול 0% מע"מ הגירעון חייב לזנק

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכול להחליט שגם וגם. כלומר, הוא יכול לתת תוספת תקציבית משמעותית למערכת הביטחון, ובמקביל להימנע מהעלאת מסים, כדי לא להרגיז את שר האוצר יאיר לפיד שאיים שיפרק את הקואליציה במצב כזה. אבל המשמעות של צעד כזה תהיה פריצת המסגרת התקציבית והגדלת הגירעון הרבה מעבר למה שהפקידים היו רוצים לראות.

מבחינה פוליטית, זהו התסריט הקל ביותר לביצוע. היה אפשר לסגור עליו כבר לפני שבועיים, אבל נתניהו רצה לבחון את הזירה הפוליטית ולראות אם לפיד ימצמץ ראשון. והוא לא מצמץ. התרחיש הזה גם יבטיח את מקומו של נתניהו די בקלות עוד שנה שלמה, עד תחילת דיוני התקציב של השנה הבאה.

במצב כזה סביר להניח כי מתוך תוספת של 8 מיליארד שקל לתקציב המדינה מערכת הביטחון תקבל מיליארד אחד, ובמקום לקצץ מהתוספות שיקבלו משרדים אחרים, מערכת הביטחון תקבל עוד כ־3–4 מיליארד שקל כתוספת קבועה לתקציבה, מעבר למסגרת ("קופסה תקציבית"). התוצאה תגדיל את הגירעון בכ־10–12 מיליארד שקל, כלומר הגירעון יהיה חייב לעמוד על כ־3.5% לפחות.

לפיד. מאיים לפרק את הקואליציה אם יועלו מסים, צילום: אוראל כהן לפיד. מאיים לפרק את הקואליציה אם יועלו מסים | צילום: אוראל כהן לפיד. מאיים לפרק את הקואליציה אם יועלו מסים, צילום: אוראל כהן

אם התרחיש הזה אכן יתממש, מערכת הביטחון תוכל לרשום ניצחון גדול. התקציב שלה בשנה הבאה יהיה הגבוה בהיסטוריה ויחצה את ה־70 מיליארד שקל. בנוסף, על פי הערכות אגף התקציבים, תרחיש כזה יחייב שגם הגירעון ב־2016 יעמוד על יותר מ־3.5%. זה לא יוכל להחזיק מעמד לאורך זמן רב. מתישהו, גם אם אף אחד לא ירצה בכך, הממשלה תיאלץ להעלות מסים.

אם זה יקרה אחרי שהתקציב יאושר, כלומר אחרי 1 בינואר, אי אפשר יהיה להעלות את מס ההכנסה מסיבות טכניות. במקרה כזה לא יהיה מנוס מהעלאת מסים על צריכה, כמו המע"מ או המס על הדלק. הממשלה תסתכן בכך שהדבר יוביל לעוד מחאה חברתית.

סיכוי התממשות: גבוה

 

יעד הגירעון אם יתממש התרחיש: 3.5%

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
יש הבדל דרמטי בין גרעון חד פעמי לגרעון מתמשך
הבעיה העיקרית עם גרעון היא עלות האשראי, אם יעלו את הגרעון לשנה אחת בשביל הוצאות חד פעמיות, בין עם זה הוצאות ישירות של הלחימה ובין עם זה טיפול בלקחים (למשל הצטיידות נרחבת במעיל רוח) הדבר לא ישפיע דרמטית על הכלכלה. בהנחה שהממשלה תצליח לשכנע שבאמת מדובר במשהוא חד-פעמי. אבל גרעון מתמשך במצב של צמיחה מוגבלת הוא אסון, שבסוף יפגע גם בבטחון וגם בכל שאר המשרדים.
מאיר , נתניה  |  14.09.14
3.
המשק בדרך למיתון. ב2015 לא רק שהכנסות המדינה לא יגדלו לפי הצפי של האוצר
הן אפילו ייקטנו. אנשים יפוטרו, הצריכה תרד, ומכל הכוונים גביית המיסים תצטמצם (גם מיסים ישירים, וגם מיסים עקיפים). התרחיש לעיל הוא הסביר ביותר - כולם מקבלים מה שהם רוצים, וחושבים שהגרעון יהיה 3.5 אחוז. במקום זה, נקבל גרעון שיהיה מעל 4 אחוז, ואולי ייתקרב ל 5 אחוז. הריבית על ההלוואות למדינה תעלה בכ שני אחוזים, בעקבות הסיכונים המחודשים, הבנקים יעלו גם הם את הריביות, אנשים שלקחו משכנתאות בריבית משתנה, ייתקשו להחזיר את ההלוואות. כך בסופו של דבר, המיתון יעמיק, וחוזר חלילה.
14.09.14
2.
המשק בדרך למיתון. ב2015 לא רק שהכנסות המדינה לא יגדלו לפי הצפי של האוצר
הן אפילו ייקטנו. אנשים יפוטרו, הצריכה תרד, ומכל הכוונים גביית המיסים תצטמצם (גם מיסים ישירים, וגם מיסים עקיפים). התרחיש לעיל הוא הסביר ביותר - כולם מקבלים מה שהם רוצים, וחושבים שהגרעון יהיה 3.5 אחוז. במקום זה, נקבל גרעון שיהיה מעל 4 אחוז, ואולי ייתקרב ל 5 אחוז. הריבית על ההלוואות למדינה תעלה בכ שני אחוזים, בעקבות הסיכונים המחודשים, הבנקים יעלו גם הם את הריביות, אנשים שלקחו משכנתאות בריבית משתנה, ייתקשו להחזיר את ההלוואות. כך בסופו של דבר, המיתון יעמיק, וחוזר חלילה.
14.09.14