אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צים מחזירה את פעילות העברת המטענים לנמל חיפה צילום: רוני שיצר

צים מחזירה את פעילות העברת המטענים לנמל חיפה

צים: "ההחלטה נעשתה בין השאר לאור בקשתה של הנהלת הנמל ושיקולים תפעוליים ומסחריים"; בהנהלת הנמל סבורים שהסיבות הן אחרות; החזרת הפעילות עשויה להביא לעלייה של כ-20% בנפח הפעילות בנמל חיפה, שספג ירידה קשה בפעילותו בשנה האחרונה

14.09.2014, 21:43 | ליאור גוטמן

חברת צים חתמה ביום חמישי האחרון על הסכם עבודה חדש מול הנהלת נמל חיפה, שיאפשר את החזרת פעילות הובלת המטענים (שטעון) לישראל.

קראו עוד בכלכליסט

המגעים בין הנהלת נמל חיפה לצים החלו לפני כחודשיים. מדובר בחזרה לפעילות לאחר כשנה של העדרות, זאת לאחר שבאוקטובר 2013 העבירה צים את פעילות הובלת המטענים מנמל חיפה לנמל פיראוס ביוון, והשאירה בחיפה רק את פעילות הפריקה וההעמסה של מכולות.

בצים טוענים ש"ההחלטה על החזרת פעילות השטעון לחיפה נעשתה בין השאר לאור בקשתה של הנהלת נמל חיפה לצד שיקולים תפעוליים ומסחריים", מה גם ש"צים הייתה ונותרה מחויבת לחיזוק הקשר המסחרי מישראל ואליה בעתות שגרה וחירום כאחת, והוכיחה זאת שוב בעת האחרונה. החזרת פעילות השטעון היא נדבך נוסף במחויבות הזאת".

מדובר בהצהרה מפתיעה כיוון שצים נימקה בעבר את הוצאת פעילות הובלת המטענים בשביתות הוועד ובחוסר רצונה של המדינה לסייע לה להשיג הסדר חוב בחברה. בנוסף, "כלכליסט" חשף בשנה שעבר שצים ניהלה מו"מ מול הנהלת הנמל לקבלת הנחה במחיר העבודה לפריקת מכולה ואף הגישה בקשה לדחיית החזר הלוואה של כמה מיליוני שקלים שנלקחה שם.

משהבקשות נדחו, צים עברה ליוון ותלתה כאמור את הנטישה בבעיות מול הוועד. העזיבה פגעה קשות במשכורות העובדים ובהיקף של כמה אלפי שקלים בחודש לכל עובד בשל צניחה בפרמיות העבודה שם. 

אניה של צים בנמל חיפה (ארכיון), צילום: אריאל ורהפטיג אניה של צים בנמל חיפה (ארכיון) | צילום: אריאל ורהפטיג אניה של צים בנמל חיפה (ארכיון), צילום: אריאל ורהפטיג

קיבלו הנחות בנמל

מה החזיר את צים לחיפה? תלוי את מי שואלים. מנכ"ל צים רפי דניאלי: "אנחנו שמחים לחזור לנמל הבית של צים, נמל חיפה. אנו רואים בנמל חיפה נמל מודרני ומתקדם המחויב ליעילות ולשיפור מתמיד של השירות ללקוחותיו. צים שמחה לחזור ולהרחיב את שתוף הפעולה עם נמל חיפה לטובת שיפור השירות ללקוחות בארץ ובאזור כולו".

לעומת זאת, בסביבת הנמל מעניקים הסבר אחר - ראשית, צים סיכמה את הסדר החוב שלה מול המדינה, מה שמאפשר לה לבצע שינויים עסקיים. שנית, צים ניהלה מו"מ מול הנהלת נמל חיפה לקבלת הנחות על פריקה וטעינה של מכולה ורמה שיכולה להגיע לעד 20% מהתעריף הרשמי. שלישית, ההערכות בסביבת הנמל הן שצים מנהלת מו"מ לגדלת הפעילות מול ענקית הספנות הגרמנית האפאג-לויד, והנמל אף קיבל מסרים שצים תגדיל בעתיד את נפח פעילות השטעון שם.

על פי ההערכות, החזרת פעילות השטעון של צים לנמל חיפה עשויה להביא לעלייה של כ-20% בנפח הפעילות בנמל חיפה, שספג ירידה קשה בפעילות שלו בשנה האחרונה. לפי נתוני רשות החברות, בשנת 2013 צים סיפקה 48.5% מהכנסות נמל חיפה - כ־361 מיליון שקל.

תגיות