אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אלימות ב-NFL: רוב הספונסריות שותקות אבל רייס כבר מתכוננת להחליף את הקומישינר? צילום: בלומברג

אלימות ב-NFL: רוב הספונסריות שותקות אבל רייס כבר מתכוננת להחליף את הקומישינר?

במקביל להתפתחויות בליגת הפוטבול של ארה"ב, מתגברת התמיכה בקמפיין הקורא למנות את קונדוליסה רייס לתפקיד הקומישינר החדשה

17.09.2014, 13:29 | שירות כלכליסט

האופן שבו התמודדה ליגת הפוטבול האמריקאית (NFL) עם פרשת ריי רייס ופרשות האלימות האחרות שמעורבים בהן שחקנים, עוררה זעם רב בקרב ארגוני נשים רבים, שמאוחדים בדעתם שעל הקומישינר רוג'ר גודל להתפטר. אולם קבוצה אחרת של נשים שמרה ברובה על שתיקה: המנכ"ליות של פפסיקו, ג'נרל מוטורס (GM) ומרקי קמפבל. מדובר בשלוש ספונסריות גדולות שמשלמות בכל שנה מאות מיליוני דולרים עבור הזכות לקשר את שם המותג שלהן ל-NFL. 

קראו עוד בכלכליסט

רוג רוג'ר גודל. סופג ביקורות | צילום: אימג'בנק, Gettyimages רוג

כעת כמה פעילות בארגוני הנשים קוראות לאינדירה נואי מנכ"לית פפסיקו, מארי בארה מנכ"לית GM ודניס מוריסון מנכ"לית קמפבל, להשמיע את קולן. הטענה היא שלנשים הללו יש אחריות מיוחדת לעשות זאת, אף שמרבית המנכ"לים הגברים העדיפו לשתוק. מספר כמעט שווה של גברים ונשים אוהדים את הליגה, שההכנסות השנתיות שלה עומדות על קרוב ל-10 מיליון דולר.

"זוהי הזדמנות אדירה לנשים המנהיגות להדגים ולייחד את עצמן בתחום שבו ערכים הפכו משניים לכסף", טוענת דונה לופיאנו, המנכ"לית לשעבר של עמותת ספורט נשים – ארגון שהוקם לפני 40 שנה על ידי שחקנית הטניס בילי ג'ין קינג.

עם זאת, לא מעט נשים קוראות לכל המנכ"לים, הגברים והנשים כאחד, לדחוף לשינוי ב-NFL, בטענה שאין זה הוגן לדרוש מהמנכ"ליות לציית לסטנדרטים גבוהים יותר.

"זה נושא הקשור לבני אדם, ולא עניין מגדרי", אומרת פאט קוק, נשיאת חברת השמה לבכירים בניו יורק. "יש שם מקרים של הכאת ילד ושל הכאת אישה, כך שיש פה עניין של התעללות באישה ובילד. המנכ"לים של החברות המשמשות כספונסריות צריכים להיות מוטרדים באותה מידה".

הליגה גורפת בשנה קרוב ל-1 מיליארד דולר בהכנסות מחוזי ספונסרשיפ מחברות כמו מקדונלדס, ויזה, אנהאוזר – בוש, וריזון ופרוקטר אנד גמבל.

הביקורת נגד ה-NFL ממשיכה להצטבר, כך שחלק מהספונסריות כבר מתחילות להגיב. אנהאוזר – בוש, שהמותגים שלה כוללים את באדוויזר שמפרסמת לרוב בסופרבול, מסרה בהצהרה כי היא מאוכזבת "ומודאגת ביותר מהתקריות האחרונות שמאפילות על פתיחת העונה".

"איננו מרוצים מהאופן בו מתמודדת ומתנהגת הליגה, המנוגד באופן בולט לתרבות ולקוד המוסרי של החברה שלנו. חלקנו עם הליגה את החששות והציפיות שלנו".

מקדונלדס מסרה כי הודיעה לליגה על החששות שלה, ומצפה ש"תנקוט בפעולה נחוצה כדי לפתור את הבעיות הללו".

דובר הליגה, בריאן מקארתי מסר בתגובה כי "אנחנו מבינים. אנחנו נוקטים בפעולה ונעשה עוד בהמשך".

בין ההטבות שמתלוות להפיכה לספונסריות של הליגה, הן היכולת להשתמש בלוגו הליגה באסטרטגיית השיווק, וכן פרסום בולט במהלך המשחקים, שנחשבים היסטורית לתכניות הנצפות ביותר בשנה.

ריי רייס. בינתיים הצופים לא עוזבים את המשחק, צילום: אם סי טי ריי רייס. בינתיים הצופים לא עוזבים את המשחק | צילום: אם סי טי ריי רייס. בינתיים הצופים לא עוזבים את המשחק, צילום: אם סי טי

פפסיקו משלמת 140 מיליון דולר בשנה עבור החוזה הרשמי עם ה-NFL. נואי דיברה בפני הבעלים של הקבוצות בפגישה השנתית שלהם, בעוד שגודל ביקר כמה פעמים במטה של פפסיקו בניו יורק. "אנחנו מעודדים לראות שה-NFL מתייחסים כעת לנושא ברצינות המתאימה", נמסר בהצהרה שפרסמה החברה ב-11 בספטמבר. זו התגובה היחידה עד כה שפרסמה החברה בנושא.

רינדי קרני, הדוברת של GM, מסרה כי אינה מודעת לשום מאמצים לארגן פגישה עם גודל, אך הוסיפה כי לחברה אין אחריות נוספת רק מכיוון שהמנכ"לית היא אישה. "אנחנו לא מקבלים החלטות עסקיות בהתבסס על המגדר של המנכ"לית שלנו".

אנטוני סנזיו, הדובר של קמפבל הודה כי התגובה הראשונית של הליגה לתקרית שבו ריי רייס הכה את בת זוגו בפרט ולנושא האלימות בתוך המשפחה בכלל, הייתה "לגמרי לא הולמת".

בשנה שעברה, העניק המכון לגיוון ואתניות בספורט באוניברסיטת מרכז פלורידה ציון C ("בינוני") לליגה. הדו"ח השנתי של המכון היה אמור להתפרסם בשבוע שעבר, אך נדחה בשל פרשת רייס, וצפוי להתפרסם בימים הקרובים.

"מנהיגות רבות מבדילות עצמן בכך שהן מגיבות בחדות, באינטליגנציה רגשית וברגישות לדינאמיקות סביבן", אומרת ליז בורדמן, שותפה בכירה בחטיבת הספורט של חברת ההשמה לבכירים קורן פרי. "הפרספקטיבה של המנהיגות היא יקרת ערך בזמן שהליגות מתמודדות עם נושאי מגדר ואלימות".

עם זאת, ניטה צ'אודהרי, ממייסדות ארגון הנשים UltraViolet, שקרא להתפטרותו של גודל, טענה כי זה "מטריד" שאף מנכ"ל או מנכ"לית של ספונסריות לא הביעו ביקורת פומבית נגד הליגה.

לדבריו של דייב ד'אלסנדרו, לשעבר מנכ"ל ג'ון הנקוק פיננשל סרוויסס, הספונסריות קרוב לוודאי שלא יערכו שינויים כל עוד הצרכנים לא יביעו מחאה. ד'אלסנדרו, הביע ב-2002 ביקורת נגד הוועד האולימפי הבינלאומי והוועד האולימפי סביב פרשת השוחד באולימפיאדת סולט לייק סיטי.

בינתיים עוד אין סימן לחרם צרכנים. המשחק השבוע בין שיקגו ברס וסן פרנסיסקו פורטיניינרס משך בממוצע 22.2 מיליון צופים, שהפכו אותו למשחק הנצפה ביותר בימי ראשון בחוף המערבי מאז 1987, כך לפי הנתונים של NBC. ריי מקדונלד שיחק בשורות הפורטיניינרס, על אף שהוא נעצר בסוף אוגוסט על עבירה של אלימות בתוך המשפחה.

"הזעקה הציבורית לעולם לא מתגברת על לנקודה שהצרכנים יפסיקו לרכוש מוצרים של הספונסריות", אומר ד'אלסנדרו. "כשזה יקרה, אז נתחיל לשמוע את המנכ"לים".

ה-NFL, בניסיון לבלום את הביקורת נגדה על האופן בו הגיבה במקור על התקיפה של רייס, שכרה השבוע שלוש נשים על מנת שינסחו מדיניות ותכניות נגד אלימות משפחתית. ליסה פריאל, לשעבר ראש חטיבת התביעות נגד פשעי מין במשרד התובע המחוזי בניו יורק, ג'יין רנדל, ממייסדות NO MORE, קמפיין להעלאת המודעות הארצית לאלימות בתוך המשפחה, וריטה סמית, המנהלת לשעבר של הקואליציה הלאומית נגד אלימות בתוך המשפחה, הן הנשים שמונו לתפקיד על ידי קומישינר ה-NFL, רוג'ר גודל. "המטרה שלנו היא להוביל לשינוי אמיתי בנושאים אלה ואחרים", כתב גודל במזכר שנשלח לקבוצות ולעובדים. "אנחנו יודעים שישפטו אותנו לפי הפעולות שלנו והיעילות שלהן".

עם זאת, ה-NFL בחרו שלא לפעול במקרה של פיטרסון, שנבחר לשחקן המצטיין של הליגה ב-2012, וגם לא במקרה של הארדי, שחקן פרו-בול (אול-סטאר), שהיכה את חברתו. הקבוצות שלהם הענישו אותם. .

במקביל לכל ההתפתחויות, מתגברת התמיכה בקמפיין הקורא למנות את קונדוליסה רייס לתפקיד הקומישינר החדשה. רייס, אוהדת מושבעת של קליבלנד בראונס, נחשבת כמועמדת מוצלחת להחליף את גודל, שספג ביקורת רבה בשבוע האחרון. ב-2002 רייס אף טענה כי תפקיד זה הוא חלום חייה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות