אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קונספט המשרדים האמריקאי עושה עלייה

קונספט המשרדים האמריקאי עושה עלייה

חברת השכרת המשרדים לתקופות קצרות WeWork נכנסת לארץ ופותחת 3 מתחמים גדולים במרכז. במקביל מתחרתה הגדולה Regus מכפילה את פעילותה בישראל. שתי החברות הבינלאומיות מנסות לשכנע כי מדובר בדבר החם הבא בשוק המשרדים, ומציעות אפשרויות מגוונות כולל "משרד לשעה", אירועים קהילתיים ובירה על חשבון הבית. ההצפה הצפויה בשוק המשרדים עדיין לא מטרידה אותן

18.09.2014, 08:28 | דותן לוי

חברת WeWork, מהחברות הבינלאומיות המובילות בתחום השכרת משרדים לתקופות קצרות, החליטה לאחרונה להיכנס לישראל ולפתוח בה לא פחות משלושה מתחמי משרדים כמעט בו־זמנית. במקביל, ענקית המשרדים ריג'ס (Regus), הפועלת בישראל כ־15 שנה, הכפילה את פעילותה בארץ בשנה האחרונה על ידי רכישת חברות חדשות. שתיהן מנסות לשכנע כי השכרת משרדים לזמן קצר היא הדבר הבא בענף, שלפי התחזיות עשוי לסבול מהצפה במטרופולין תל אביב בשנים הקרובות.

משרדים בניו יורק משרדים בניו יורק משרדים בניו יורק

את הפעילות של WeWork בישראל מוביל איש העסקים והמסעדן לשעבר בנג'י זינגר, לשעבר מנכ"ל רשת קפה ג'ו. באחת מנסיעותיו לארה"ב הוא פגש את אדם נוימן, ממייסדי WeWork ואחיה של הדוגמנית עדי נוימן. "הוא הראה לי את הבניין הראשון שלו כשלחברה עוד קראו גרין דסק, והסביר לי את הקונספט. באותה השנייה הבנתי שבעסק הזה אני יכול לשלב את הניסיון שלי באירוח ובמסחר עם עולם העסקים והיזמות. אמרתי לו שאני רוצה להקים את העסק בארץ. התחלתי לחפש בניינים ברצינות, ומכיוון שלא היתה לי תמיכה כלכלית מהמטה בארה"ב הבנתי שאני צריך לפעול בדרך יזמית נטו. אז חיפשתי משקיעים שיממנו את כל הצד הנדל"ני וימסרו לי את הנכסים גמורים לתפעול כמו במודל של בית מלון". זינגר הצליח לשכנע את חברת אמפא, שנחשבת למנוסה בתחום המשרדים, למימון הפעילות. "אלה אנשים שבונים 20 שנה משרדים בארץ, ודווקא הם אמרו שאנחנו הדבר הבא. כשהם נסעו לניו יורק לראות את הבניינים של החברה הם כבר היו מוקסמים מהרעיון, הם ראו שזה בעצם 'קניון לעסקים קטנים' שבו כולם רוצים להצליח".

עד כה שכרו אמפא וזינגר שלושה מתחמים בשטח כולל של כ־10,000 מ"ר שבהם יתחילו את פעילותם: דובנוב 7 בתל אביב — בניין שהיה מוזנח במשך שנים רבות ושימש קודם לכן את הנהלת בני עקיבא ומזכירות הקיבוץ הדתי, המשתרע על פני 2,500 מ"ר; שתי קומות בבניין פריסקייל (אמפא) בהרצליה פיתוח; ו־3,200 מ"ר וכן קומה שלמה על פני 3,800 מ"ר שהושכרה מגינדי החזקות בקומות המשרדים של שרונה שנמצא כעת בבנייה. במקביל עיצבו בחברה קרוואן אשר ישמש כמשרד נייד שיחנה בלוקיישנים שונים ברחבי הארץ.

 

"יתרון הגודל"

 

הבחירה בישראל אינה דבר של מה בכך. ל־WeWork סניפים בארה"ב בערים בוסטון, שיקגו, לוס אנג'לס, ניו יורק, סן פרנסיסקו, סיאטל, וושינגטון וכן סניף בלונדון, כך שישראל היא בעצם הסניף השני מחוץ לגבולות ארה"ב.

במקביל החליטה ריג'ס להגדיל את פעילותה בישראל, ומשני סניפים שבהם החזיקה עד לפני כשנה בשטח של 5,200 מ"ר בעקבות רכישת אופיס פלוס - שכלל גם את בית הפרקליטים - כיום היא מחזיקה בשישה סניפים בשטח של כ־12.5 אלף מ"ר בערים רמת גן, הרצליה, תל אביב וחיפה. כמו כן בחברה מנהלים בימים אלה משא ומתן לכניסה לבאר שבע ושוקלים את הקמתו של קרון עסקים ברכבת.

מהלך הצמיחה של ריג'ס בישראל הוא חלק מהאסטרטגיה של ריג'ס העולמית אשר מחזיקה כיום ב־2,000 סניפים ב־102 מדינות, וחלק מהשאיפה של מרק דיקסון - המייסד והמנהל בפועל - להגיע ל־5,000 סניפים. מעבר להתרחבות העולמית, בחברה יודעים לספר כי לדיקסון, אירי קתולי במקור, זיקה לישראל ולא מעט חברים בארץ, וייתכן שהיכרותו הקרובה עם הארץ סייעה לו לקבל את ההחלטה. לפי נורית פרנקו, מנכ"לית ריג'ס ישראל, לחברה יש מערכת מכירות גלובלית, כך שאשת מכירות בישראל מוכרת משרדים גם בניו יורק ובסינגפור, ואת העוצמה של ישראל בהחלט רואים. "בעולם זה קונספט ידוע ומוכר, בארץ הכל מגיע קצת באיחור והיום יש רעש מסביב לעניין. היו כל מיני חברות קטנות שלקחו את הקונספט, אבל לנו ישנו יתרון הגודל. הליך ההתרחבות מבחינתנו החל לפני שלוש שנים, אמנם השנה זה קרה בשטח, אבל בתפיסה שלנו זה קרה קודם", מספרת פרנקו.

משרדים של Regus בהרצליה, צילום: נמרוד גליקמן משרדים של Regus בהרצליה | צילום: נמרוד גליקמן משרדים של Regus בהרצליה, צילום: נמרוד גליקמן

 

"עונות על צורך"

 

את הצורך במשרדים קטנים וחללי עבודה לא קשה לזהות בשוק. לפי גורם בענף המתמחה בהשכרת שטחי משרדים, לבעל עסק שמחפש משרד בשטח קטן של 30–50 מ"ר כמעט אין אלטרנטיבות ראויות. "אנחנו מקבלים המון פניות משוכרים פוטנציאליים ומפנים אותם לחברות כמו ריג'ס. כיום אין אף שחקן שייתן שטחים כאלה, ולכן החברות הללו עונות על צורך משמעותי. אף חברה לא תתעסק עם שטח כזה, וגם המתווכים לא רוצים להתעסק בזה כי מבחינתם בזמן הזה יכלו להרוויח יותר מהשכרת שטחים גדולים".

אלא שהחברות הללו מוסיפות לכך אלמנטים נוספים ומאפשרות לשוכרים ניידות, גמישות וראש נקי מהתעסקות עם כל הכרוך בשכירת משרד. בשוק הישראלי פועלים כבר לא מעט מתחמים כאלה כגון מתחם עתידים, sosa, הספרייה ועוד; אך כעת, מעבר לאפשרות לשכירת שטח עבודה או משרד, נוספה גם האפשרות להתנייד הן בארץ והן בעולם בין סניפי הרשתות הבינלאומיות. "העולם משתנה ודפוסי השימוש במשרד השתנו, מחיר הקרקע במרכזי הערים כל הזמן עולה, ואדם לא יכול להרשות לעצמו לשכור 50 מ"ר במרכז העיר", אומר זינגר. "לכך אפשר להוסיף את כלכלת השיתוף. פעם כולם הסתגרו במשרדים ולא רצו שיראו מה הם עושים והיום זה הפוך, הכל שקוף, גם אצלנו יהיו משרדים שכולם יראו את כולם. נקודה נוספת היא שאפשר לעבוד בכל מקום, לא צריך להגיע למשרד. אבל חייב להיות ערך מוסף לעבודה מהבית וזה מה שאנחנו עושים, כשאתה נכנס אלינו ולא דואג לכלום - לקפה, לארנונה, לשירותי IT, לשירותי משרד, לדמי שכירות, לדמי ניהול ואפילו לבירה. אתה מגיע, מניח את המחשב על השולחן ומתחיל לעבוד. חברות צעירות לא תמיד יודעות כמה רעש יש בהתעסקות עם שכירת נכס. כשאתה עסק קטן אתה צריך לשכור נכס לשלוש שנים, ולצקת את תרבות החברה שלך לעסק. אנחנו מספקים הכל".

בחברת ריג'ס היה זה המייסד דיקסון שזיהה ראשון את הפוטנציאל, כשראה אנשים עובדים בבתי קפה בתוך ההמולה ופיתח מודל שיחזיר אותם למשרדים. הרעיון הוא "שלם רק על מה שאתה עושה", תוך מתן מגוון פתרונות לכך כגון משרד לתקופות גמישות, שמאפשר לאדם לחתום לתקופה קצרה ולהאריך אותה, או להתחיל בסניף מסוים ולהתנייד לסניף באותה העיר או בעיר אחרת; חדרים שהם לשימוש יומי; ואפילו משרד פרטי שנשכר ליום או לחצי יום. "חבר שמצטרף אלינו יכול לעבור ממדינה למדינה. הוא לא צריך להתקשר, הוא מגיע למרכז שלנו, נכנס ומקבל נגישות לאינטרנט, לקפה, לחדר הישיבות ולשיחות מקומיות. היום יש סניפים בנמל התעופה הית'רו בלונדון; בתחנת רכבת בהולנד זה נקרא ריג'ס אקספרס; ואפשר לעשות פגישות על הדרך כי באירופה הנסיעות ברכבת הן ארוכות. אנחנו בוחנים כרגע אופציה לשכירת מתחם כזה בנתב"ג, כי הטרקלינים הקיימים לא מספקים סביבת עבודה אידיאלית", אומרת פרנקו.

לפי זינגר אפשר להיות חבר בלי לקבל משרד. בתשלום של כ־30 דולר לחודש ניתן להשתמש בחדרי הישיבות, להגיע לאירועים ולהשתמש באפליקציה. "אתה יכול להחזיק כתובת בסן פרנסיסקו, לרשום את הכתובת על כרטיס הביקור שלך ולקבל שם דואר או לקבוע פגישות".

צעיר מול מעונב

למרות הדמיון בין ריג'ס ל־WeWork, מדובר בשתי חברות שפונות לקהלי יעד שונים לחלוטין, וגם הערך המוסף שלהן שונה. ב־WeWork הפנייה היא בעיקר לסטארטאפיסטים צעירים, ולעומת זאת בריג'ס מספקים פתרונות גם לתאגידים גדולים ולאנשי עסקים בינלאומיים.

“הקונספט הזה קיים זה זמן רב, בין היתר במשרדי עורכי דין ורופאים שבהם מתחלפים האנשים, וגם ישנם סניפי ריג'ס שפועלים בארץ. ההבדל בינינו לבינם הוא שאנחנו בונים קהילה ותומכים באנשים כדי שיצליחו בעסקים, כל מה שאנחנו עושים מוקדש לדבר הזה", אומר זינגר. בבניית קהילה זינגר מתכוון לקונספט שפונה בעיקר לצעירים מתחת לגיל 30, ומציע להם להצטרף לקהילה הבינלאומית שכבר קיימת לחברה. כך למשל, בסן פרנסיסקו 50% מהחברים הם סטארטאפיסטים וההערכה היא שגם בישראל שיעורם יהיה דומה. הקהילה של WeWork בעולם, שנמדדת בשולחנות עבודה, מנתה לפני כשנה 7,000 שולחנות והיום יש כ־14 אלף שולחנות. מעבר לסטארט־אפים יש גם לא מעט מקצועות חופשיים שנהנים מהפעילות כמו מעצב גרפי או רואה חשבון, שנמצאים בבניין ומספקים שירותים לחברים. "הנדל"ן הוא רק המודל של הכסף, הפלטפורמה שמחברת בין האנשים מתחילה בעיצוב של מיגל מקלווי שייסד את החברה עם אדם נוימן — ארכיטקט שבנה תורה שלמה סביב חיבור של אנשים דרך העיצוב", אומר זינגר.

וכמובן אי אפשר בלי האירועים והמסיבות שהפכו לחלק בלתי נפרד מהתרבות של החברה. בקהילה האמריקאית יוצאים החברים מדי תקופה למחנה נופש מאורגן כמיטב המסורת של צעירי ארה"ב. צעירים ישראלים שיצטרפו אליהם יוכלו להצטרף לחברים בחו"ל, ליצור קשרי עבודה וחברות וכך לקדם את עסקיהם, וגם ייהנו מאירועים בישראל. ואם כל זה לא מספיק, בחברה מציעים בירות לחברים כחלק מדמי המינוי. כדי לאפשר לצעירים להגיע משתדלים בחברה לשכור שטחי משרדים זולים, ומצהירים כי לא ישכרו שטחים במגדל אלקטרה, למשל, כדי לא להעלות את דמי החבר. "הנכס שלקחנו בדובנוב לא היה מתאים לחברה אחרת כי יש בו חללים מוזרים שאנחנו ראינו בהם יתרון. בהרצליה פיתוח חשבנו שזה יתאים כי אין לנו תחרות, הרוב כאן הן חברות ענק והסטארטאפים קצת נעלמו. הרגשנו שיש מקום להחזיר אותם לכאן, ואנחנו חושבים גם לכיוון של דרום תל אביב", מספר זינגר.

מנגד, בריג'ס דווקא מחפשים את המתחמים היוקרתיים, "מי שמגיע לריג'ס יודע שהוא מגיע למרכז עסקים מכובד. הלקוחות שלנו גאים במשרדים שלהם, ואנחנו רואים התעניינות גוברת של אנשי עסקים. אין כאן עניין של להראות, הנה כל הקומה שלי", מספרת פרנקו. עם החברות שעבדו ועובדות עם ריג'ס ישראל בשנים האחרונות נמנות גוגל ששכרה משרדים כשנכנסה לישראל, אפל ואמזון, ששוכרת משרדים בימים אלה. "הם מגיעים אלינו כי הם לקוחות גלובליים שלנו ברחבי העולם, זה נוח להם כי יש כאן סטנדרט מוכר וחוזה קיים, כל מה שהם צריכים זה לבחור מיקום". עם זאת פרנקו לא שוללת תחרות על הפלח הצעיר. "אני בוחנת אפשרות לשכירת גראז' ולהציע מחירים תחרותיים יותר, אבל גם היום אני חושבת שזה מתאים לכל כיס. המחיר לאדם יכול להגיע ל־2,000–2,500 שקל לחודש לעמדת עבודה, ומשם זה עולה". בהתייחסה לשאלה על ההיערכות של ריג'ס להצפה הצפויה בשוק הנדל"ן הרגיל למשרדים היא אומרת: "אם השוק יהיה מוצף, זה ייתן גם לנו נקודת כוח במו"מ מול בעלי השליטה במגדלי המשרדים". גם זינגר משוכנע שהדבר יכול לפעול לטובתו: "אנחנו נותנים תשובה לכך כי המודל הוא אטרקטיבי, אתה יכול לקחת מה שאתה צריך, ואם זה לא טוב לך אתה נותן חודש התראה ועוזב".

תגיות