אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נותרו בצד הדרך: הנפגעים השקטים של מבצע צוק איתן

נותרו בצד הדרך: הנפגעים השקטים של מבצע צוק איתן

לכולם ברור כי בתי המלון, סוכנויות הנסיעות וחברות התעופה נפגעו במבצע הצבאי, אבל אף אחד לא מדבר על מורי הדרך שלא זכאים לפיצוי

19.09.2014, 09:14 | יוסי פישר

ברור לכל מי שמבין קצת כלכלה שענף התעשייה המרכזי שנפגע מהשפעות המבצע בעזה הוא תעשיית התיירות. כל העת מתקיימים דיונים בין אנשי משרד האוצר לבכירי משרד התיירות על הקריטריונים ועל גובה תשלום הפיצויים לענף התיירות. מאות מיליוני שקלים 'עפים' לכל הכיוונים כשמדברים על ההפסדים של בתי המלון, סוכנויות הנסיעות או חברות התעופה, אבל בענף התיירות ישנם גם נפגעים קטנים, כאלו שקולם כמעט ולא נשמע - מורי הדרך.

בישראל פעילים כיום 500 -600 מורי דרך. מדובר בעיקר בעוסקים זעירים, חלקם מה שנקרא בעגה המקצועית 'פרילאנסרים' שעובדים מול סוכנויות הנסיעות הגדולות ומדריכים קבוצות מחו"ל וטיולים פרטיים. כשיש עבודה - מדריכים וכשאין עבודה - פשוט יושבים בבית ו'אוכלים את החסכונות'. את הביטוח על רכב התיירים עדין צריך לשלם.

הכשרתו של מורה דרך בישראל אינה פשוטה ולוקחת כשנתיים ימים של לימודים עיוניים ומעשיים בסופם מתקיימת בחינה ממשלתית המזכה את בעליה בתעודת מורה דרך מוסמך.

מורה דרך (ארכיון). 500-600 פרילאנסרים שהכנסתם נפגעה בתקופת המבצע, צילום: שאטרסטוק מורה דרך (ארכיון). 500-600 פרילאנסרים שהכנסתם נפגעה בתקופת המבצע | צילום: שאטרסטוק מורה דרך (ארכיון). 500-600 פרילאנסרים שהכנסתם נפגעה בתקופת המבצע, צילום: שאטרסטוק

חלק ניכר ממורי הדרך הינם אקדמאים שלמדו מקצועות בהם קשה לקבל תעסוקה ראויה ועשו הסבה למקצוע ההדרכה. מורה דרך בישראל חייב לעבור הדרכות וקורסים שנתיים על מנת לשמור על התעודה שלו. הרגולציה על המקצוע חמורה ונוקשה. את האבסוד ניתן למצוא בכך שלמשל על מנת לנהל מלון גדול אין צורך בשום תעודה או מסמך ממשלתי ואילו להדריך קבוצת תיירים קטנה בירושלים צריך לעבור הכשרה ארוכה, בחינות והשתלמויות. ההשקעה זו זו לגנה על מורי הדרך מפני מתחרים: מדריכים לא מורשים מהרשות הפלסטינאית, כמרים המלווים קבוצות צליינים ללא מורה דרך מוסמך ואפילו נהגי מוניות שמצאו מקור הכנסה נוסף ומשמשים 'מורי-דרך' לעת מצוא לתיירים המתאכסנים במלונות ואפילו יוזמות של משרד התיירות ל'ייבא' דוברי סינית מסין ולהכשירם כמורי דרך בישראל.

כעת כאשר התיירות הנכנסת ספגה פגיעה קשה, חלק ניכר ממורי הדרך פשוט יושב בבית, מבזבז חסכונות ומחכה לעבודה. למלונות, לדוגמא, קל יותר: הם יכולים לפנות לתיירות הפנים ולקבל פיצוי חלקי לאובדן העבודה מחו"ל. חברות התעופה יכולות להוציא יותר ישראלים לחו"ל על חשבון התיירות הנכנסת באמצעות הורדות מחירים.

כשבכירי האוצר חושבים על פיצוי לעוסקים בתיירות בטווח 40 הקילומטרים מעזה האם נתנו את דעתם על אותם מאות מורי דרך העובדים במקרה הטוב יום בשבוע? האם קבוצת התיירים שלא מגיעה לסיור בישראל מוגבלת לסיור רק בסובב עזה?

מדוע כמעט בכל פעם שבאוצר חושבים על קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, מעלים את ההצעה לבטל את הפטור ממס קניה על רכבי 'אשכול' המשמשים את מורי הדרך ככלי עבודה עיקרי?

אולי פשוט מכיוון שביטול כזה הוא קל, פשוט, ואין גם 'לובי' חזק שיפעל נגד החלטה כזו.

במדינת ישראל המוטו במשך השנים הוא ש'המדינה דופקת את החלשים' זה לא השתנה גם אצל השר יאיר לפיד מי שהיה אמור לייצג את מעמד הביניים בתפקידו.

אז בפעם הבאה שבה אתם חושבים על הפגיעה בתיירות תחשבו פעם נוספת על 'האנשים הקטנים' העסקים הזעירים מאחורי הקיצוצים והתוכניות הגדולות של אנשי האוצר.

תגיות