אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הכסף מתבזבז בביטוחי המנהלים

הכסף מתבזבז בביטוחי המנהלים

הפוליסות שמציעות אפשרות למשיכה הונית בלבד, גובות דמי ניהול גבוהים אך ללא כל סיכון אקטוארי

22.09.2014, 08:49 | דודי הרשברג

השוק הפנסיוני עבר בעשורים האחרונים שינויים דרמטיים בכל הקשור לחיסכון הפנסיוני. עד שנת 2000 וחוק ההסדרים במשק (שפיצל בין חיסכון פנסיוני הוני לחיסכון פנסיוני קצבתי) ניתן היה למשוך את כספי תגמולים מפוליסות קצבה בסכום חד-פעמי בעת הפרישה או כקצבה חודשית.

משנת 2000 החיסכון הפופולרי לפנסיה היה במסגרת פוליסה הונית כרובד ראשון של השכר הפנסיוני, עד שכר ממוצע של 8,000 שקל בחודש. מרבית העובדים שחסכו במסגרת ביטוח מנהלים העדיפו לבחור באופציה זו, כלומר לקבל בעת הפרישה סכום חד־פעמי.

קופות גמל לכל דבר

 

בשנת 2008, לאחר שמשרד האוצר החליט על ביטול החיסכון ההוני, החיסכון הפך לקצבה בלבד. פעולה זו הותירה את החיסכון ההוני כחסר ערך וחשיבות לציבור החוסכים לפנסיה, זאת מאחר שכל הכספים שהופקדו משנת 2008 והלאה שינו את צבעם מהוני (סכום חד־פעמי) לקצבתי. כיום יש מאות אלפי פוליסות מסוג הוני מסולקות (מוקפאות) שנמכרו לציבור הרחב משנת 2000 ועד שנת 2008 בשווי מוערך של עשרות מליארדי שקלים, עם דמי ניהול גבוהים ביחס לשוק הגמל ופוליסות חדשות (משנת 2013).

הפוליסות שנמכרו לציבור הרחב לא הצדיקו את דמי הניהול שהונפקו בהן, מאחר שלא היה בהן סיכון אקטוארי בדומה ל"אחיותיהן" — הפוליסות מסוג קצבה שהונפקו באותה עת. זאת משום שלפוליסות מסוג קצבה היה מקדם המרה מובטח, ועל כן ניתן היה להבין ולהתחשב בגובה דמי הניהול שנגבו על ידי חברות הביטוח בפוליסות.

לעומתן הפוליסות ההוניות הן למעשה קופות גמל לכל דבר ועניין הארוזות במסגרת פוליסת ביטוח (ביטוח מנהלים) עם דמי ניהול גבוהים ממה שניתן לקבל כיום בשוק הגמל ופוליסות המנהלים. פוליסות אלו הן חיסכון טהור לפנסיה שבעתיד יינתן כסכום חד־פעמי, לכן לא קיימת הצדקה לשלם דמי ניהול כה גבוהים בהן.

 

דמי ניהול גבוהים מהפוליסות החדשות

 

כיום דמי הניהול המקסימליים מהצבירה בקופות גמל בפוליסות חדשות עומדים על 1.05%, כלומר 0.35% פחות מפוליסות הוניות מ־2004 ו־0.25% פחות מפוליסות עד שנת 2004. דמי הניהול בממוצע בקופות גמל פרטיות עומדים כיום על 0.8% מהצבירה, כך שהם נמוכים בממוצע ביותר מ־0.5% מדמי הניהול בפוליסות הוניות שהונפקו עד 2008.

הציבור הרחב צריך להתעורר ולדאוג להפחית את דמי הניהול בפוליסות אלו, באמצעות ניודן לתוכניות גמל ופוליסות חדשות. בניוד פוליסות ניתן לשמור על הוותק ועל "צבעם" של הכספים (כלומר, פוליסה הונית שנוידה לקופות גמל, ניתן יהיה למשוך אותה כסכום חד־פעמי).

דודי הרשברג, מנכ"ל פנסיה 120 - ייעוץ פנסיוני אפקטיבי

 , צילום: עומר הכהן צילום: עומר הכהן  , צילום: עומר הכהן

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
ביטוח מנהלים מסולקת
שלום יש לי ביטוח מנהלים בחברת מגדל משנת 1995כיום היא במצב מסולקת ויש לי את הפיצויים שם עקב שינוי מקומות עבודה לפי הדוח ששולחים לי הקופה צוברת רווחים יפים השאלה שלי האם להשאיר את הפיצויים בקופה האם הפיצוים נושאים גם רווחים במסחר הבורסה כיום יש לי ביטוח פנסיוני חובה מהעבודה האם לעבור לאותה חברה ולנסות להוריד דמי ניהול
יניב , ראשלצ  |  12.05.15
2.
דרור הי. בשורה התחתונה דמי הניהול הם כפי שהם כי זה החוק / הנחיות הרגולציה, קרי
הגוף המנהל לא גובה לפי מה שבה לו אלא שיש מבנה וגבולות המוכתבים ע"י האוצר / המפקח על הביטוח. בין יתר הסיבות שהגבייה היא מצבירה ולא ע"פ ביצועים ניתן למנות שתי סיבות עקריות: 1. כדי שמנהלי כספים לא יקחו סיכונים מופרזים במשמרת שלהם ע"מ לנפח תשואות ובנגזר מכך דמי ניהול. 2. יציבות של הגוף המנהל. בית השקעות או מנהל כספים אחר מתפרנס מדמי ניהול ורווחי נוסטרו (הון עצמי שמושקע), אם דמי הניהול יהיו אפס בתקופות משבר אז לגוף כזה עם הוצאות קבועות ולא מבוטלות על שכר וכו, יכולה להיווצר בעיה של יציבות.
הדר דוד מלך - סוכן ביטוח.  |  13.10.14
1.
שאלת תם - מדוע מנהל קופת הגמל מקבלים עמלה המבוססת מאחוזים על ההון?
מדוע מנגנון התגמול לא יהיה מבוסס על שכר ובונווס. שכר בסיסי וממש לא מוגזם! לעובדי ומנהלי הקופות עם בונוס כאשר התשואה מעל גובה שייחשב בצורה מושכלת. העלאת התשואה אפשרית אם מעבר למניות ישקיעו הקופות ישירות בשוק הנדלן-בניה להשכרה למשל- ורעיונות לא חסר. והאם יקרה אסון אם הממשלה באמצעות חברה ממשלתית יעילה ואפקטיבית - ניתן להקימה ולגייס אליה אנשים מוכשרים בסיוע תשתית טכנולוגית חכמה - תנהל את כל קופות הגמל וקרנות ההשתלמות. להשקיע מיליאד דולר או מליון דולר צריך כמעט אותו כח אדם!!! חסכון בסכומים האדירים שהולכים לניהול פרזיטי חייבים להיות חלק מהחסכון שלנו. נקודה.
דרור עפרון  |  26.09.14