אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סוכן בפיקוח צילום: אוראל כהן

סוכן בפיקוח

המשוכה האמיתית של סלינגר היא יישום רפורמת בחירת הסוכן

28.09.2014, 07:56 | רחלי בינדמן

רפורמת בחירת הסוכן כבר נמצאת על שולחן הפיקוח על הביטוח שלוש שנים, ובינתיים יישומה נדחה פעם אחר פעם. גם המועד הנוכחי ליישומה, ינואר 2015, מוטל בספק על רקע לחצים פוליטיים שמוביל ח"כ חיים כץ.

עבור המעסיקים כניסה של הרפורמה לתוקף היא כאב ראש אחד גדול, שכן הם עלולים להתמודד עם גל פניות מצד עובדים שירצו שהדוד שלהם או השכן שלהם יהפכו לסוכני הביטוח שלהם. מצב זה יציף את מנהל משאבי האנוש בבקשות העברת כספים, שמנהל ההסדרים שעבד עמו עד כה יסרב לטפל בהן ללא תשלום.

אלא שהפגיעה האמיתית תגיע מצד המעסיקים הקטנים יותר, שכן הגדולים כבר מחזיקים במערכות סליקה מתקדמות ומאפשרים לעובדים שלהם לעבוד ישירות מול היצרנים הפנסיוניים ולא כופים עליהם דווקא סוכנות מסוימת. לעומתם, מעסיקים בינוניים שהתרגלו לעבוד עם סוכנות מסוימת יידרשו לראשונה לקבל את בקשת העובד לבחור את סוכן הביטוח שלו בעצמו או להתקשר ישירות מול קרן הפנסיה.

מנהלי ההסדרים הפנסיוניים מצדם אולי משדרים עסקים כרגיל ומשוכנעים שרק מיעוט יעבור לסוכן פרטי, אך האיום המרכזי שלהם מגיע דווקא מהפנסיות הישירות. לראשונה עובדים שהיו מחויבים לעבוד דרך סוכן ולספוג את העמלה שלו בדמי הניהול יוכלו לחסוך את עמלת התיווך ולשלם פחות בהתקשרות ישירה.

עבור העובדים מדובר בבשורה של ממש: הם יוכלו לממש במלוא מובן המילה את זכות בחירת המוצר הפנסיוני שלהם וגם לחסוך בדמי ניהול. אלא שהשאלה היא אם העובדים יעזו לאתגר את מערכת היחסים שלהם עם המעסיק ולדרוש את זכות בחירת הסוכן שלהם, כל זאת בזמן שמצד המעסיק הנכונות לכך נמוכה ובידיהם נמצאת חרב הפיטורים.

האתגר הפשוט יחסית של המפקחת על הביטוח דורית סלינגר יהיה לא להתקפל, להחיל את הרפורמה במועדה הנוכחי ולפקח על יישומה בפועל באמצעות כל הגורמים הנוגעים בדבר.

אלא שזה רק קצה הקרחון. סלינגר חייבת למצוא פתרון אמיתי וכולל לסוגיית סוכני הביטוח ובראש ובראשונה לכפות על הסוכנויות הגדולות לבחור בין שירותי סליקה למעסיק לבין מתן שירותי ייעוץ פנסיוני לעובדים. זאת כדי למנוע את אבסורד הסבסוד הצולב שבו העובד סופג בדמי הניהול את השירותים שמקבל המעסיק בחינם.

בשלב הבא תהיה סלינגר חייבת להתמודד עם הייעוץ המוטה של הסוכנים, המקבלים עמלות שונות ותמריצים שונים מיצרני הפנסיה ומעדיפים בשל כך את חברות הביטוח הגדולות המחזיקות בצי של סוכני ביטוח.

דורית סלינגר, צילום: אבי אוחיון, לע"מ דורית סלינגר | צילום: אבי אוחיון, לע"מ דורית סלינגר, צילום: אבי אוחיון, לע"מ

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות