אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החשבת הכללית: חריגות של 2 מיליארד שקל במיזמי תחבורה צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

החשבת הכללית: חריגות של 2 מיליארד שקל במיזמי תחבורה

במכתב חריף ששלחה מיכל עבאדי־בויאנג'ו לשר התחבורה ישראל כץ היא מתריעה על חריגות בתקציב ובלוחות הזמנים של חברת נתיבי ישראל, וקוראת למינוי דחוף של מנכ"ל ויו"ר לחברה. משרד התחבורה: "רוב החריגות מקורן בתביעות שמעולם לא הוכחו"

30.09.2014, 07:13 | ליאור גוטמן

החשבת הכללית במשרד האוצר דורשת ממשרד התחבורה להסביר חריגות לכאורה בתקציבי פרויקטים של כבישים ורכבת בגובה 2 מיליארד שקל - כך נודע ל"כלכליסט". לפני מספר ימים שלחה החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי־בויאנג'ו מכתב לשר התחבורה ישראל כץ, בו היא מתריעה בפניו על החריגות, חלקן בתקציב השוטף של הפרויקטים וחלקן בלוחות הזמנים שלהם. "מרבית הפרויקטים המבוצעים על ידי נתיבי ישראל מצויים במשבר כלשהו", כתבה.

קראו עוד בכלכליסט

במכתבה מבקרת החשבת הכללית את התנהלותה של חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר), המתוארת כ"משופעת בחריגות תקציב, איחורי לוחות זמנים וסוגיות נוספות מהותיות". עבאדי־בויאנג'ו מצביעה על קשר בין ההתנהלות הבעייתית לבין "הריק הקיים בשדרה הנהולית של החברה", לדבריה. נתיבי ישראל פועלת ללא מנכ"ל קבוע מאז התפטרותו של המנכ"ל הקודם שי ברס במאי האחרון על רקע חריגות שמצא מבקר המדינה בניהול החברה. "תמונת המצב הזו חמורה ומעמידה בחשיפה את תקציב המדינה", כותבת עבאדי־בויאנג'ו בסוף מכתבה.

חריגות גבוהות, עיכובים ממושכים ואי־עמידה בזמנים

הקבלנים דורשים יותר כסף עיכוב במכרז להקמת הנמל החדש בחיפה "לכלכליסט" נודע שמועד הגשת ההצעות הכספיות לבניית נמל חדש בחיפה נדחה בשבוע ועשוי להידחות פעם נוספת ליאור גוטמןלכתבה המלאה

החשבת מצביעה על מספר כבישים בעייתיים, שהעיקרי בהם הוא כביש רוחב 531, שנועאד לחבר בין כביש 6 לבין אזור כפר שמריהו. הפרויקט יצא לדרך כבר לפני כחמש שנים והופקד בידי חברת שפיר הנדסה, אולם מחלוקת על עמידה בלוחות זמנים ובתקצוב הפרויקט הביא להלאמתו ב־2010 ולפיצולו למספר תת־פרויקטים. בעקבות כך כבר זינקה עלות הפרויקט מ־2.4 מיליארד שקל ב־2009 לכ־3.7 מיליארד כיום. לטענת אגף החשב הכללי, תביעות ודרישות של חלק מהקבלנים בפרויקט מעלות חריגה חדשה שעשויה להגיע ליותר ממיליארד שקל ומסמנות צפי לעיכוב של כשנה בפתיחת הכביש לתנועה.

בנוסף מצביעה עבאדי־בויאנג'ו על התנהלות בעייתית של נתיבי ישראל בפרויקט בכביש 2 באזור תל אביב־השרון, שכבר מצוי באיחור של 10 חודשים.

בכביש 31 בין באר שבע לירידה לים המלח קיימת חריגה של 200 מיליון שקל לדברי החשבת הכללית, וחלק מקטעיו מאחרים בכ־8 חודשים מלוחות הזמנים שנקבעו להם.

לטענת החשבת הכללית, בכביש 7 שיחבר את כביש 6 לאזור אשקלון, אף שנתיבי ישראל התחייבה ללוחות זמנים לפתיחת הפרויקט בכפוף לאישור של חריגה בגובה 30 מיליון שקל, עדיין מתאחר סיום הפרויקט שוב ושוב, עד ליותר מ־18 חודשים מזמן הביצוע המתוכנן.

הערכות ראשוניות באוצר אומדות כאמור את כלל הנזק בעד 2 מיליארד שקל, זאת במידה ותביעות הקבלנים השונים יתבררו כנכונות.

ישראל כץ, צילום: אוראל כהן ישראל כץ | צילום: אוראל כהן ישראל כץ, צילום: אוראל כהן

"התהנלות מסוכנת לחברה שמטפלת בתשתיות"

נתיבי ישראל מנהלת מזה כשנה וחצי ללא יו"ר דירקטוריון קבוע מאז פרישתו של יאיר שמיר שהתמנה לשר החקלאות. מי שהיה אמור לארגן את החברה ולפקח על תקציב הפיתוח שלה שהיקפו 5–6 מיליארד שקל בשנה הוא המנכ"ל שי ברס, שכאמור, הודיע לאחרונה על פרישתו על רקע פרסומים בדבר חריגות שמבקר המדינה מצא לכאורה בניהול החברה.

המכרז למציאת מנכ"ל חדש עדיין בעיצומו אולם בנתיבי ישראל התקשו למצוא ממלא מקום למנכ"ל, מאחר שחלק מהסמנכ"לים בחברה מתמודדים במכרז לאיוש עמדת הניהול הבכיר ולפיכך מנויים מלכהן כמנכ"ל זמני.

בתחילה הוחלט כי המשנה למנכ"ל מיכה קופילובסקי ימלא את מקומו של ברס, אולם אז התגלה שהוא עצמו מתמודד על תפקיד המנכ"ל, מה שהוביל להחלטה למנות את סמנכ"ל הכספים אמיר אסרף כממלא מקום. אלא שאסרף טרם קיבל את אישורה של ועדת ברנר למינוי בכירים כדי להיכנס לתפקיד.

אם בכך לא די, חלק ניכר ממטה נתיבי ישראל עזב במהלך הקיץ האחרון את החברה לטובת תפקידים חשתי בחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים, שמקימה את הרכבת הקלה בגוש דן.

מצב זה, בתוספת החשש לחריגות של מאות ואולי מיליארדי שקלים במספר פרויקטים, מדירה שינה מעיניה של עבאדי־בויאנג'ו, מה שהוביל כאמור לבקשת הסברים משר התחבורה כץ. "נכון לכתיבת מכתב זה,לא ידוע לי על מינוי יו"ר דירקטוריון או מנכ"ל חדש לחברה חרף המשמעות הכבירה של בעלי תפקידים אלו לשיקום יכולות הביצוע של החברה. למותר לציין כי התנהלות ללא הנהגה מסוכנת לכל חברה, על אחת כמה וכמה בחברה אשר מטפלת בתשתיות בהיקף נרחב ומצויה בקשיים", כתבה החשבת הכללית.

עבאדי־בויאנג'ו ממליצה לכץ לפעול למינוי בעלי תפקידים בכירים, לגבש תוכנית הבראה מפורטת בתחום הביצוע, להגביר את הפיקוח והבקרה של משרדו על פרויקטי הפיתוח ולהתאים את מבנה החברה להיקפי הביצוע. כמו כן ממליצה החשבת הכללית להפחית את הקצאת הפרויקטים לנתיבי ישראל "עד לסיום הליך ההתחזקות".

ממשרד התחבורה ומנתיבי ישראל נמסר בתגובה: "רוב החריגות המצוינות מקורן בדרישות ותביעות של קבלנים שמעולם לא הוכחו כנכונות. גורמי המקצוע והנהלת משרד התחבורה, פועלים עם נתיבי ישראל לצמצם את החריגות תוך זיהוי וטיפול בנקודות הכשל המערכתיות. לעיתים החריגות נמצאות מוצדקות או סבירות בעקבות תנאי השטח השונים והנסיבות המשתנות. בשבועות האחרונים גובשה תכנית התייעלות בחברה שאושרה על ידי מנכ"ל משרד התחבורה ומוישמת בפועל".

lior.gutman@calcalist.co.il

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
מגיב 1 את מע"צ סגרו מזמן ופתחו חברה חדשה שקיבלה את כל הקרובים והמקורבים
של השרים. כאשר מע"צ הייתה קיימת מחיר הסלילה היה ידוע, מחיר טונה אספלט היה ידוע והקבלנים הפרטיים נתנו מחירים קצת יותר זולים. מה שעשו הממשלות למינהן צמצמו את התקציבים כך שלמעשה לא היו פרויקטים לחברה ואז טענו הממשלות שיש לסגור את החברה כי עיקר ההוצאות הן על שכר ואין עבודות. שנה לאחר סגירת מע"צ קפץ מחיר האספלט פי ארבעה ויותר ומחיר הסלילה עלה גם הוא. בחברה החדשה נפתרו לאט לאט מכל המקצוענים שבאו ממע"צ ונשארו רק המקורבים והמקורבים ללא שמץ של ידע מקצועי. כך שגם הפיקוח הוא לא פיקוח וכולם חוגגים על חשבון המדינה (משלם המיסים). מי שאחראי לפחות ביותר מחמש שנים הוא שר התחבורע שיש לו זמן להתראיין על כל נושא שאינו שייך למשרדו החל בביטחון וכלה בעניינים פוליטיים אבל מעט מאד בענייני משרדו שחורג בתקציב ומאחר בפרויקטים והדבר היחיד בו הוא מצטיין הן הכרזות שמאחריהן יש רק שוד ושבר (הרפורמה בתחבורה הציבורית בת"א, הרכבת הקלה וכו').
ליאור , להבים  |  30.09.14